اینترنت و شبکه اطلاعات

سلام ایران به اینترنت نسل۵

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

رئیس جمهور از اولین سایت اینترنت ۵G در کشور بهره برداری کرد این نسل اینترنت چه مزیت هایی دارد؟

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از آنا، ورود فناوری نسل پنجم تلفن همراه یا ۵G به کشور که هم اکنون روزآمدترین نسل سیستم‌های ارتباطات سیاردر جهان است، عنوان خبر خوش روحانی رئیس جمهور بود که دیروز همزمان با بهره‌برداری از نخستین شبکه ۵G در ایران از آن سخن گفت: می خواهم خبر خوشی به مردم بدهم و آن این که در حال ورود به اینترنت نسل پنجم هستیم و از روزهای آینده این نسل، کار خود را در تهران آغاز می کند و به تدریج گسترش می‌یابد؛ این تحولی بزرگ در عرصه دیجیتال است.

نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست، بلکه برای اقتصاد دیجیتال کشور است. سال قبل مرکز هوش مصنوعی را افتتاح کردیم و امسال اعلام می کنیم که فعالیت نسل پنجم را آغاز کردیم و از وزارت ارتباطالت می خواهم در روزهای آینده برای مردم توضیحات لازم را ارائه کند.
در همین زمینه ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات هم درباره فعالیت های پیشین این وزارت برای اینترنت نسل۵ در کشور، دیروز این طور گفت: در دو،سه سال گذشته برای دستیابی و اجرای این تکنولوژی برنامه‌ریزی کردیم و برنامه‌های مدون را در دستور کار مطالعاتی خود قرار دادیم.

وزارت ارتباطات به تکنولوژی نسل پنجم کاملاً با یک نگاه هدفمند و در زمان مناسب ورود کرده است چرا که اگر در مقطعی که نقطه عطف این تکنولوژی است به آن ورود نکنیم، فناوری ما را غافلگیر می‌کند. به بار نشستن این پروژه در راستای ایجاد آمادگی برای جذب تکنولوژی است.

اگر صحبت از خودروی خودران و هوشمند می‌کنیم، اگر صحبت از جراحی از دور می‌کنیم، اگر روبات‌های هوشمند توجه‌مان را جلب می‌کنند، برای دستیابی به آن باید بستر مناسب را ایجاد کنیم.

اینترنت نسل۵(۵G) چیست؟

به زبان ساده شبکه نسل پنج تلفن همراه یا جی ۵ دارای مزایایی نظیر سرعت بیشتر، تأخیر کمتر، تعداد و تراکم کاربر بالاتر و شبکه پایدارتر است که این مزایا، به مدیریت خدمات حیاتی، دستیابی به پهن باند سریع تر در همه جا و بهره‌گیری از اینترنت اشیای انبوه منجر می‌شود.

اما اگر بخواهیم در زمینه این نسل به آگاهی های بیشتر و کم تخصصی برسیم، باید به سراغ توضیحات فنی تر برویم: جی ۵ یا اینترنت نسل پنجم، جدیدترین فناوری همراه است که به نسبت نسل های قبلی و قدیمی خود، نقش موثرتر و مهم تری را در زندگی ما خواهد داشت.

اینترنت نسل پنج نه تنها انسان ها را به یکدیگر متصل می کند، بلکه ماشین ها و اشیا را نیز به یکدیگر متصل و آن ها را کنترل می کند. این سطح از کارایی و فناوری، باعث افزایش تجربیات کاربران می شود که می توانند سطح جدیدی از فناوری را به خوبی درک کنند.


تفاوت های نسل ۴ با ۵

۱- اینترنت نسل پنجم یک پلتفرم یکپارچه است و توانایی بیشتری نسبت به جی ۴ دارد.
۲- اینترنت نسل پنجم از طیف بهتری نسبت به نسل های قبلی برخوردار است.
۳- اینترنت نسل پنجم سریع تر از نسل های قبلی است.
۴- اینترنت نسل پنجم ظرفیت بیشتری نسبت به جی ۴ دارد.
۵- اینترنت نسل پنجم تاخیر بسیار کمتری نسبت به نسل قبلی دارد.


هزینه اینترنت نسل ۵ چقدر است؟

اینترنت نسل پنجم شاید از نگاه بررسی محققان و تحلیل گران در آینده کمتر از نسل های گذشته خواهد بود اما این در حالی است که هنوز برچسب قیمتی از اینترنت نسل جی ۵ منتشر نشده است و در کل هدف اصلی از این نسل، کاهش هزینه و خدمات بیشتر به عموم کاربران است که عموم کاربران می توانند به صورت نامحدود به دانلود برنامه های مدنظر خود اقدام کنند که در اصل کاربرد اینترنت در جامعه چیزی بسیار بیشتر از جامعه امروزه خواهد شد.

شاید یک پرسش دیگر هم مطرح باشد، این که کدام گوشی های تلفن همراه این اینترنت را پشتیبانی می کند که در پاسخ باید گفت: هم اکنون می توان به گوشی هایی همچون سامسونگ گلکسی S۱۰ ۵G، وان پلاس ۷ پرو ۵g، نوت ۱۰+ ۵g و… اشاره کرد همچنین بسیاری از شرکت های دیگر از جمله هواوی، اوپو، وان پلاس، ویو، شیائومی، زد تی ای و… گوشی هایی را در سال ۲۰۱۹ تولید کردند که از نسل پنجم اینترنت پشتیبانی می کنند.

منبع: روزنامه خراسان

بیشتر از محتوی مرتبط با شبکه در اقتصاد الکترونیکی می خوانیم:

آمریکا شبکه اینترنت کوانتومی را توسعه می دهد
بومی‌سازی روتر برای توسعه زیرساخت اینترنت در کشور
حرکت به سمت ۵G با نبود تقاضا دچار چالش می‌شود
پنج سال آینده؛ هر مرکز استان حداقل یک دیتاسنتر
شرکت های ژاپنی جایگزین هواوی در انگلستان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا