اقتصاددیجیتالفین‌تک

سهم ۶.۵ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی، به ۶.۵ درصد رسید.

تحولات تکنولوژیکی روزبه‌روز به همه حوزه‌های سنتی‌تر رسوخ پیدا می کند و ماهیت سازوکاری آنها را تغییر می‌دهد. اقتصاد یکی از این حوزه‌هاست که با پیشرفت فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در همه شاخه‌های بانکداری، تجارت، صنعت و اشتغال از این فناوری‌ها تاثیر پذیرفته است. فضای مجازی خود حالا علاوه بر تاثیرهایی که بر اقتصاد گذاشته، تبدیل به شاخه‌ای جدید از اقتصاد با عنوان «اقتصاد دیجیتال» شده است.

به گفته محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- علی‌رغم همه‌ چالش‌های پشت‌سرگذاشته‌شده در دو سال اخیر، سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی، با «رشد حدود دو برابری»، به ۶/۵ درصد رسید. بیشترین سهم همچنان متعلق به اپراتورها و بیشترین رشد برای استارت‌آپ‌هاست.

سهم ۶.۵ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی

جهرمی پیش از این با اشاره به شروع انقلاب صنعتی چهارم و شکل گرفتن مفهوم اقتصاد دیجیتال در کشور گفته بود: هدف‌گذاری شده بود که نرخ رشد کشور هشت درصد در سال باشد و در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات این نرخ رشد ۱۹.۴ دیده شده بود. در سال ۹۷ به‌دلیل وجود چالش‌های اقتصادی از جمله تحریم‌های ظالمانه نرخ رشد اقتصادی کشور منفی ۳.۷ درصد شد اما ارتباطات و فناوری اطلاعات به نرخ رشد ۳۱.۳ درصد رسید.

وی همچنین اظهار کرده بود: هسته اقتصاد دیجیتال کشور از ۲.۲۴ در سال ۹۵ به چهار درصد در سال ۹۸ رسیده است، یعنی بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و ارتباطات مجموعا چهار درصد شده است که بخش اعظم حوزه را تشکیل می‌دهد و در سال ۹۸ سهم اقتصاد دیجیتال به ۶.۵ درصد سهم GDP رسیده است. ما با کنترل قیمت‌ها و رعایت هزینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سبد خانواده در سطح ۲.۵ درصد، به شاخص‌های توسعه بازار رسیدیم.

به گفته وزیر ارتباطات، با مقایسه آماری هسته اقتصاد دیجیتال ایران با کشورهای آمریکا و چین، درمی‌یابیم ما در هسته اصلی اقتصاد دیجیتال به بلوغ و رشد لازم رسیده‌ایم اما اگر به کل اقتصاد دیجیتال در دنیا نگاه کنیم، سهممان چهار درصد است. این عدد در چین ۳۰ درصد و در آمریکا ۳۱.۶ درصد و به‌طور متوسط در جهان ۱۵.۵ درصد است. این یعنی ما در حوزه اقتصاد دیجیتال جای رشد زیادی داریم. خدمات دیجیتال هم از مهمترین حوزه‌هایی است که می‌تواند رشد قابل توجهی داشته باشد و در کنار این رشد اشتغال فراوانی هم ایجاد کند.

محتوی دیگر در مورد اقتصاد دیجیتال در پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی:

وضعیت مناسب شبکه بانکی در حرکت به سوی اقتصاد دیجیتال
خلاءهای اقتصاد دیجیتال در کشور شناسایی می‌شود
آورده‌های «پارک اقتصاد دیجیتال» برای کسب وکارها
راه‌اندازی پارک اقتصاد دیجیتال با امضای تفاهم‌نامه دو جانبه
تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی
پروژه های پیشران اقتصاد دیجیتال افتتاح می شود
اندازه اقتصاد دیجیتال ایران ۶.۵ درصد است
با اظهارت غیرکارشناسی چراغ اقتصاد دیجیتال را خاموش نکنید!
اجرای برنامه تعامل با پیشگامان اقتصاد دیجیتال در معاونت علمی
زمینه دیجیتالیزه شدن اقتصاد بیمه فراهم شد
با حضور معاون وزیر اقتصاد؛ جلسه کارگروه بانکداری آینده و تحول دیجیتال بانک ملت برگزار شد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا