استخراج ارز دیجیتال

شرایط دشوار ماینرها؛ سقوط قیمت بیت کوین کدام مدل دستگاه‌های استخراج را ضررده کرده است؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
کوشیار حیدری

با کاهش شدید قیمت بیت کوین طیفی از ماینرهای قدیمی ضررده شده‌اند و شرایط فعلی می‌تواند باعث خاموش شدن آن‌ها شود. شرایط برای ماینرها به حدی سخت و دشوار شده که ایسیک‌های نسبتا جدید مانند +Antminer S17 هم به مرز سوددهی خود رسیده‌اند.

داده‌های ارائه شده توسط F2Pool نشان می‌دهد که سودآوری بسیاری ریگ‌های استخراج بیت کوین پس از سقوط بیت‌کوین به زیر ۲۳٬۰۰۰ دلار در ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) منفی شده است. این ماشین‌ها عبارتند از Antminer S11 و AvalonMiner 921 که اکنون به «قیمت خاموش شدن» رسیده‌اند.

بیت‌دیر (Bitdeer) در توییت خود «قیمت خاموشی»، یعنی قیمتی که در آن کارکردن ماینرها ضررده است، را برای مجموعه ای از ماینرها منتشر کرده است:

قیمت خاموشی ریگ های مختلف
قیمت خاموشی برای ماینرهای جدیدتر؛ منبع: توییتر

قابل ذکر است که Antminer S11 بیت مین با ۱۵۳۰ وات مصرف برق، حداکثر ۲۰.۵ تراهش در ثانیه (TH/s) توان پردازش دارد. این ماینر بر اساس میانگین جهانی قیمت برق، روزانه حدود ۴.۵ دلار برق مصرف می‌کند در حالی‌که ارزش درآمد روزانه آن با قیمت فعلی بیت کوین تقریبا ۲ دلار است. همچنین AvalonMiner 921 روزانه حدود ۵ دلار برق مصرف و کمی بیش از ۲ دلار بیت کوین استخراج می‌کند.

نمودار سودددهی Antminer S11
نمودار سودددهی Antminer S11؛ منبع: بیت‌مین

به طور کلی، بر اساس «شاخص قیمت هش بیت کوین»، درآمد ماینرها از ۰.۴۱۲ دلار به ازای هر TH/s/day در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) به ۰.۱۱ دلار به ازای هر TH/s/day در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) کاهش یافته است که به معنای ۷۵٪ سقوط طی ۸ ماه است.

هش ریت بیت کوین
نزول شدید شاخص قیمت هش بیت کوین؛ منبع: Hashrate Index

همچنین بر اساس داده‌های کوین‌وارز (CoinWarz) همزمان با افت درآمد ماینرها، هش‌ریت کل شبکه بیت کوین طی ۷ روز گذشته افت شدیدی را تجربه کرده است و از بالاترین رکورد تاریخی خود که برابر ۲۳۹.۱۵ اگزاهش بر ثانیه (EH/s) بود تا ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) به ۱۸۹.۷۲ EH/s رسیده است.

نمودار هش ریت بیت کوین
افت هش‌ریت بیت کوین طی روزهای اخیر؛ منبع: کوین‌وارز

این موضوع می‌تواند نشانه آن باشد که ماینرها با تعطیلی ریگ‌های ماینینگ بدون سود، در حال محدود کردن ظرفیت تولید بیت‌کوین خود هستند و در صورتی که قیمت بیت کوین نتواند سطح ۲۵٬۰۰۰ دلار را بازیابی کند یا سختی ماینینگ تعدیل نشود، ممکن است این روند طی هفته‌های آینده ادامه پیدا کند.

قیمت سهام شرکت‌های ماینینگ در بازارهای سنتی سقوط کرده است

در ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد)، قیمت بیت کوین به پایین ترین سطح خود از دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۸) رسید. قیمت بیت کوین مطابق داده‌ها  در این روز تا ۲۲٬۶۰۰ دلار کاهش یافت و در زمان نگارش خبر فشار فروش همچنان ادامه دارد است.

قیمت لحظه‌ای بیت کوین
قیمت لحظه‌ای بیت کوین؛ منبع: میهن بلاکچین

کسب‌وکارهای استخراج بیت کوین که در خط مقدم استخراج و عرضه توکن‌های جدید BTC هستند؛ هم از سوی سازوکارهای بازارهای سنتی و هم از سوی شرایط نامساعد بازار کریپتو تحت فشار هستند. به عنوان مثال، سهام Canaan پس از رسیدن به ۳۹.۱۰ دلار به ازای هر سهم در مارچ ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹)، تا امروز حدود ۹۰٪ ارزش خود را از دست داده است.

به طور مشابه، صندوق قابل معامله در بورس استخراج دارایی‌های دیجیتال ون‌اک (VanEck ETF) که در اوایل مارچ ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) افتتاح شد، تا ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) حدود ۶۳٪ از ATH خود که برابر با ۴۶.۰۵ دلار بود را از دست داد.

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

برای ریگ‌های نسل جدید استخراج بیت کوین هنوز سودآور است

خبر مثبت در این شرایط بغرنج این است که بعضی دستگاه‌های ماینینگ جدیدتر هنوز سودده هستند و صاحبان آن‌ها همچنان توان تحمل روند نزولی بازار را دارند.

برای مثال iPollo’s V1، ماینری که جدیدا عرضه شده است، روزانه با مصرف حدود ۹ دلار برق تقریبا ۶۲ دلار بیت کوین استخراج می‌کند. همچنین انت‌ماینرهای سری S19 با وجود قیمت‌های زیر ۲۵٬۰۰۰ دلار، روزانه ۴.۷۵ تا ۱۰.۷۳ دلار سوددهی دارند.

با این حال، برخی از ماینرهای دیگر انت‌ ماینر از جمله ماینر سری +S17 در آستانه خاموشی قرار دارد و بر اساس داده‌های ارائه شده توسط Bitdeer، زمانی که قیمت BTC به ۲۲٬۰۰۰ دلار کاهش یابد، دیگر سودآور نخواهد بود.

منبع:  میهن بلاکچین و به نقل از کوین تلگراف،

شرایط دشوار ماینرها؛ سقوط قیمت بیت کوین کدام مدل دستگاه‌های استخراج را ضررده کرده است؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا