شش غول فناوری مشمول قوانین رقابتی جدید و سختگیرانه اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا شش غول اول فناوری را تایید کرده که طبق قانون بازارهای دیجیتال بلاک چین (DMA) باید از قوانین سختگیرانه جدید پیروی کنند.
نام این شرکتها کاملا آشنا است: آلفابت، آمازون، اپل، بایت دنس، متا و مایکروسافت. کمیسیون اروپا (EC)، که شاخه اجرایی اتحادیه اروپا است، اشاره کرد که پس از ارزیابی اینکه آیا شرکتهای خاصی آستانههای مربوط به درآمد، ارزشگذاری و تعداد کاربران را رعایت میکنند یا خیر، سامسونگ هنوز به عنوان دروازهبان تعیین نشده است.
EC تصریح میکند که سرویسهای دیجیتال را میتوان به عنوان دروازه بان «در صورتی که یک دروازه مهم بین کسب و کارها و مصرفکنندگان در رابطه با خدمات پلتفرم اصلی فراهم کنند»، تعیین کرد. بین این شش شرکت، کمیسیون اروپا ۲۲ سرویس اصلی را تعیین کرده است که این قانون در مورد آنها صدق میکند:
- آلفابت: تبلیغات گوگل، جستجوی گوگل، اندروید، یوتیوب، کروم، گوگل مپس، گوگل پلی و گوگل اسیستنت
- آمازون: آمازون مارکت پلیس و تبلیغات آمازون
- اپل: iOS، اپ استور و سافاری
- بایت دنس: تیک تاک
- متا: تبلیغات فیسبوک، اینستاگرام، واتس اپ، مسنجر، متا مارکتینگ و متا
- مایکروسافت: لینکدین و ویندوز
اگر یک دروازهبان نتواند از قوانین DMA پیروی کند، ممکن است عواقب جدی وجود داشته باشد و EC میتواند یک دروازهبان متخلف را به اندازه ۱۰ درصد از گردش مالی جهانی خود جریمه کند. اگر دروازهبان همچنان قوانین را زیر پا بگذارد این میزان میتواند به ۲۰ درصد برسد. کمیسیون اقتصادی همچنین به خود این قدرت را داده است که یک دروازهبان را مجبور به فروش یک کسب و کار و جلوگیری از خرید خدمات مرتبط در موارد تخلفات سیستماتیک DMA کند.
منبع: برنا