سلامت و پزشکی هوشمندگزارشهوش مصنوعی

پیش‌بینی عوارض عمل‌ های جراحی توسط هوش مصنوعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ترکیب دوباره علم پزشکی و یادگیری ماشینی سبب ظهور پلتفرمی مبتنی بر هوش مصنوعی شده است که عوارض عمل‌های جراحی را در بیماران پیش‌بینی می‌کند. این سامانه همچنین اطلاعاتی را درباره علائم حیاتی بیمار حین فرایند عمل جراحی ارائه می‌دهد.

عوارض جراحی، بسیار خطرناک هستند و همیشه موجب دردسر بیماران و پزشکان بوده‌اند؛ اما اکنون یک پلتفرم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به کمک آن‌ها آمده است. این سامانه توانسته است با موفقیت عوارض و اختلالات پس از عمل جراحی را از طریق دریافت خودکار اطلاعات پزشکی بیمار و ارسال آن به گوشی همراه پزشکان، تشخیص دهد.

این سامانه که MySurgeryRisk نام دارد، با استخراج آنی داده‌های بالینی بیمار، با پیش‌بینی عوارض عمل‌های جراحی، نتایج درخورتوجهی را از طریق یک «روال پردازشی (پایپلاین) تحلیلی» برای گوشی همراه جراحان ارسال می‌کند.

این پژوهش با بررسی ۴۱۷,۷۴ مورد عمل جراحی بیماران بستری‌شده، شامل ۲۳۶,۵۸ بیمار بزرگسال، یافته‌های خود را در پایگاه Jama Network Open منتشر کرده است. به گفته محققان در این مقاله: «این سامانه که با پیش‌بینی‌های آنی و خودکار عوارض جراحی و ارسال آن به گوشی‌های همراه، امکان اعتبارسنجی عملکرد خود را در شرایط بالینی فراهم کرده است، از لحاظ دقت، پیش‌بینی‌های جراحان برابری می‌کند.‌»

این پلتفرم، مجهز به یادگیری ماشینی است و داده‌های آن با بررسی ۰۰۰,۷۴ مورد در طول مدت ۷ سال گردآوری شده است. ثابت شده است که ضمن پیش‌بینی عوارض عمل‌های جراحی، دقت پیش‌بینی‌های این سامانه از نتایج عمل‌های جراحی همواره با پیش‌بینی‌های جراحان مساوی بوده است. همچنین، بیماران و پزشکان می‌توانند به کمک این سامانه سرعت تصمیم‌گیری خود را بالا برده و از میزان اختلالات و عوارض پس از جراحی بکاهند.

تِزکان اُزرَزگَت – باسلانتی، پژوهشگر و استادیار رشته پزشکی و یکی از سازندگان سامانه MySurgeryRisk طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «بسیار هیجان‌زده هستیم، چون توانسته‌ایم کارایی الگوریتم‌های را که ایجاد کرده‌ایم، برای آینده تأیید کنیم. باید نشان می‌دادیم در زمینه پیش‌بینی به چه قدرتی دست یافته‌ایم.»

عذرا بیهوراک، معاون پژوهشی ارشد دانشکده پزشکی UF و سرپژوهشگر پروژه MySurgeryRisk این سامانه را با استفاده از حجم وسیعی از داده‌ها، هویت‌زدایی کرده است که از سوابق پزشکی الکترونیکی بیماران استخراج شده‌اند. این داده‌ها شامل داروهای مصرفی، نتایج آزمایش‌ها و اطلاعات اجتماعی- جمعیت‌شناختی بیمار از یک سال قبل از جراحی می‌شوند.

این سامانه، علاوه بر جمع‌آوری داده‌هایی نظیر علائم حیاتی بیمار حین عمل جراحی، پیش‌بینی عوارض عمل‌های جراحی همچون بستری‌ شدن‌های طولانی‌مدت در آی.سی.یو و احتمال مرگ پس از عمل جراحی را نیز به طور دقیق و فوری انجام می‌دهد. بنا به ادعای پژوهشگران، قابلیت دیگر این سامانه هوش مصنوعی، بررسی خطرات هشت اختلال و عارضه پس از عمل جراحی شامل عفونت، درد کلیه شدید و معضلات قلبی- عروقی و اعصاب است.

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

بیهوراک در یک نشست خبری بیان کرد: «هدف سامانه‌های هوش مصنوعی مانند MySurgeryRisk، افزایش مهارت‌ و تجربه جراحان و بالا بردن سرعت تصمیم‌گیری‌های آن‌هاست. در واقع، پیش‌بینی عوارض عمل‌های جراحی همچون اطلاع از عوارض خطرناک عمل جراحی حین تصمیم‌گیری در مورد آن می‌تواند پزشکان و بیماران را در مورد لزوم عمل جراحی آگاه کند.»

بخش سلامت دانشگاه فلوریدا می‌گوید که این سامانه از آن جهت مهم و منحصربه‌فرد است که داده‌ها را بلافاصله پس از جمع‌آوری، برای پزشکان ارسال می‌کند. با این حال، همچنان هزاران نقطه‌داده (مانند اطلاعات مانیتورهای دستگاه تنفس مصنوعی و بیهوشی) وجود دارند که با عوارض جراحی می‌توانند در ارتباط باشند، اما جمع‌آوری نمی‌شوند.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا