الهام اسماعیلی
اگر شما هم توکنهای بیهمتا را در سبد داراییهای خود دارید، شاید برایتان سوال باشد که «چرا فروش NFT ها سخت است؟» یا به عبارتی «کدام NFTها راحتتر فروخته میشوند؟». چند نکته وجود دارد که فروش توکنهای بیهمتا را به یک موضوع پیچیده تبدیل میکند. توجه داشته باشید که چالشهای فروش NFTهایی که خودتان ایجاد میکنید با چالش فروش NFTهایی که از دیگران میخرید (Flipping) کمی متفاوت است.
چه دلایلی فروش NFT ها را سخت میکند؟ راهکار چیست؟
NFTها (Non Fungible Token) داراییهای تعویضناپذیری هستند که تاریخچهشان به نخستین سالهای عمر بلاکچین برمیگردد. در این مدت پروژههای بسیاری معرفی شدند و توکنهای بیهمتا طرفداران بسیاری پیدا کردند. صرفنظر از اینکه شما با چه هدفی توکن را میسازید یا میخرید، در نهایت زود یا دیر، روزی آن را میفروشید. پروسه فروش چالشهایی دارد و این تصور را ایجاد میکند که فروش NFT ها سخت است. در ادامه این چالشها را بررسی میکنیم.
چالشهای فروش NFT برای تعویضکننندگان NFT

اگر یک فلیپر توکنهای بیهمتا (NFT Flipper) هستید و قصد شما کسب سود سریع از خرید و فروش و نوسانگیری است، فروش اکثر NFTها برای شما کار چندان سختی نیست. حداقل میتوانید با تعیین استراتژی فلیپینگ (خرید و فروش سریع) راه آسانتری را در پیش بگیرید. فلیپرها معمولا وارد پروژههایی میشوند که حجم فروش بالایی دارند؛ بنابراین هیچوقت درگیر فروشهایی نمیشوند که هیچ تقاضا و خریداری نداشته باشد. گاهی اوقات یک فلیپر نمیتواند NFT را که از شخص دیگری خریدهاست بفروشد، اما معمولا زمانی این اتفاق میافتد که فلیپر حاضر به ضرر نیست یا معتقد است، اوضاع پروژه بهبود پیدا میکند.
هرچه تجربه شما در استراتژی فلیپیینگ بیشتر شود، کمتر با چنین اتفاقاتی مواجه میشوید. بهترین راه این است که موقعیتهای ضرر را نادیده بگیرید و آنها را با بردها جبران کنید. مهمترین عاملی که باعث سخت شدن پروسه فلیپینگ NFT ها میشود، ماهیت سفتهبازی معاملات و شیوع پامپ و دامپ است. مشخصا این یک بازی خطرناک است. از یک سو ریسکهای بسیار بالایی دارد و از طرف دیگر زمانی که استراتژیهای Flipping را به خوبی یاد بگیرید، میتوانید سود خوبی کسب کنید.
چالشهای فروش NFTها برای سازندگان توکنهای بیهمتا
افرادی که قصد فلیپ (Flip) توکنهای بیهمتا را ندارند و NFT ها را فقط با هدف فروش عادی میسازند، با مشکلات بیشتری مواجه میشوند و باید نکات زیادی را درنظر بگیرند.
۱. انتخاب پروژههای خوب موجود
پول زیادی در فضای NFTها در گردش است و تعداد زیادی از پروژههای NFT با کیفیت عالی در این فضا وجود دارد؛ بنابراین مجبور نیستید دنبال یک پروژه جدید باشید. میتوانید پروژههای قوی و بدون ریسک موجود را انتخاب کنید.
۲. اجتناب از پروژههای اسکم و راگ پول
متاسفانه کلاهبرداران از فقدان قوانین و مقررات و تدابیر امنیتی این فضا سوء استفاده میکنند و این موضوع همه را تحت الشعاع قرار میدهد. گرچه پروژههای خوب فراوانی در حوزه NFTها وجود دارد، اما تعداد پروژههای اسکم، راگ پول (Rug Pull) و پروژههایی که مشکل قانونی دارند نیز کم نیست. همه این موارد باعث میشود نقدینگی از دست فعالان بازار خارج شود و تا حدی نسبت به پروژههای ناشناخته بدبین شوند.
۳. ترویج ماهیت خلاق
به زبان ساده باید گفت فضای NFT بنیانگذارانی را جذب میکند که به جای حس تجاری، به خلاقیت گرایش داشته باشند. مسلما در این شرایط استانداردهای تعیینشده توسط فروشندههای غیرحرفهای کارآیی ندارد و حتی گاهی اوقات به فعالان قانونی آسیب میزند.
۴. دوری از انتظارات نامعقول
زمانی که پروژهای در فضای NFTها شروع به کار میکند، معمولا به سرعت روند صعودی پیدا میکند و این روند روی انتظارات خریداران اثر میگذارد. همه تصور میکنند میتوانند یک شبه پول خودشان را دوبرابر کنند، در حالی که عملا اینطور نیست. اگر پروژه نتواند به سرعت رشد کند، صرفنظر از اینکه پروژه چقدر خوب است، خیلی سریع حمایت کاربران را از دست میدهد.
۵. بیتوجهی به بحثهای ناآگاهانه و نظرات غیرکارشناسی
بسیاری از افراد با خواندن فرضیات منفی در مورد NFTها و بدون درک درستی از این فضا، دچار تصور منفی میشوند. مثلا یک مقاله تصادفی را از یک فرد تصادفی که حتی هرگز مالک یک NFT نبوده میخوانند و فکر میکنند نویسنده مقاله دانش کافی دارد. آنها باور میکنند که همه NFTها اسکم یا طرح پانزی (Ponzi) هستند، درحالیکه اصلا درست نیست. این افراد با خواندن روایتهای نادرست تصور میکنند NFTها مخرب محیط زیست هستند، در حالی که تمام بلاکچینها با هدف حفظ و احیا محیط زیست توسعه پیداکردهاند؛ بنابراین متاسفانه تمام کارهایی را که برای کاهش این معضلات انجام میشود نادیده میگیرند. ایجاد چنین تصوراتی به کل فضا لطمه میزند و دسترسی افراد به شبکههای اجتماعی را سخت میکند؛ زیرا با انتقاد و حس تنفر نابهجا مواجه میشوند.
۶. ایجاد درک کافی نسبت به تکنولوژی بلاکچین
افراد بسیاری حتی نمیتوانند درک کنند که یک بلاکچین چطور عمل میکند یا اصلا چرا فناوری مفید است. گاهی، حتی افراد فعال در این فضا نیز همهچیز را پیچیده میبینند. به همین دلیل شرایطی بهوجود میآید که به افراد تازهوارد باید گفت: «فقط به من اعتماد کن، یاد میگیری».
۷. دوری از ذهنیت گروهی
اکثر پروژههایی که در این فضا دیده میشوند با کمی تفاوت یا کلا یک کپی از سایر پروژهها هستند.؛ بنابراین معمولا از قیمتهای مینت مشابه، اندازههای کالکشن مشابه، هنرهای مشابه (یا حتی عینا همان اثر هنری) و استراتژیهای مشابه استفاده میشود. در نهایت انتظار دارند که این پروژه هم نتایج مشابهی را با پروژه اولیه داشته باشد. گرچه از جهاتی منطقی بهنظر میرسد، اما سرعت تکامل این فضا نیاز به افراد خلاقی دارد تا خودشان را از سایرین متمایز کنند. بنابراین کار برای افرادی که نمیتوانند راه متفاوت بودن را پیدا کنند و از امور متعارف فاصله بگیرند، سخت میشود.
۸. حل مشکل فقدان زیرساختها
اساسا ابزارهای باکیفیت اصلا وجود ندارند و دادههای مفید و قابل اعتماد بهسختی بهدست میآید. همینطور پیدا کردن افراد آگاه کاربلدی که قصد سوءاستفاده از دیگران به عنوان خروج نقدینگی را نداشته باشند نیز سخت است. شاخص رابط کاربری/ تجربه کاربری (UI/UX) در بسیاری از موارد اوضاع وحشتناکی دارد و از جهات بسیاری مشکلساز میشود. بهعبارت دیگر پایین بودن این شاخص، پیداکردن و شناسایی پروژههای با کیفیت را سخت میکند؛ بنابراین افراد سراغ پروژههای نامطلوب میروند و قطعا فروش NFT این پروژهها کار چندان آسانی نیست.
جمعبندی
هر فضا و به ویژه فضای تجاری با یک سری مشکلات همراه است. حوزه توکنهای بیهمتا نیز گرچه در سالهای اخیر رشد فراوانی کرد، اما با چالشهایی همراه بود. این مشکلات باعث میشود تا برخی کاربران تصور کنند فروش NFT ها سخت است. اما با توجه به نکاتی مانند حجم فروش بالا، انتخاب پروژههای خوب شناختهشده، شناسایی پروژههای اسکم و راگپول، کنار گذاشتن ذهنیت یکشبه پولدار شدن، بیتوجهی به نظرات ناآگاهانه و غیرکارشناسانه، درک تکنولوژی بلاکچین و اعتماد به این فضا، اجتناب از ذهنیتهای مشابه و توجه به خلاقیت و نوآوری و در نهایت با ایجاد زیرساختهای مناسب میتوان توکنهایی را پیدا کرد که فروش آنها راحت و بیدردسر باشد. آیا شما هم موافق هستید؟ از نظر شما چه نکات دیگری در انتخاب NFTها مهم هستند؟
منبع: میهنبلاکچین