دولت دیجیتالهوش مصنوعی

لزوم سرمایه‌گذاری دولت در هوش مصنوعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

کارشناسان هوش مصنوعی بر این باورند که سرمایه‌گذاری دولت در زمینه هوش مصنوعی امری واجب و لازم است و می‌باید روز به روز این سرمایه‌گذاری بیشتر و هدفمندتر شود. در همین رابطه و در مورد اهمیت هوش مصنوعی، محمدرضا ذهبی، مدیر فناوری و کارشناس ارشد مهندسی رایانه، اظهار کرد: هوش مصنوعی جزء جدانشدنی و بخش مهم صنعت در آینده نزدیک خواهد بود. با نگاهی به مسیر آتی بسیاری از دولت‌ها و صنایع بزرگ، و همچنین نیاز و تقاضای دانشگاه‌ها برای جذب دانشجو و برگزاری دوره‌های مرتبط با هوش مصنوعی در سراسر جهان می‌توان درکی کلی از آینده صنایع مختلف و نقش پررنگ هوش مصنوعی در این بخش کسب کرد.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۶، دی‌ماه۱۴۰۰

محمدرضا ذهبی، در مورد اثرگذاری هوش مصنوعی بر کارایی صنایع توضیح داد: همیشه تلاش صاحبان صنایع در جهت افزایش درآمد خالص و کاهش هزینه‌های تولید است. حضور هوش مصنوعی می‌تواند با رفع بسیاری از تنگناهای موجود انجام کار توسط انسان مانند خستگی، خطا حین انجام کار، خطا در تصمیم‌گیری، بهره‌وری تولید را ارتقا بدهد.

طبقه گفته ذهبی از مزایای حضور هوش مصنوعی در حین کار می‌توان به مواردی مانند کاهش خطر اشاره کرد. بدین معنی که همواره کارهایی هست که انجام دادن آن برای یک انسان خطرناک و دارای ریسک است؛ ولی با بهره‌گیری از یک سیستم هوشمند خطر حضور انسان در محیط‌های صنعتی خطرناک کمتر می‌شود یا در مواردی خطر کاملاً از بین می‌رود. از دیگر مزایای استفاده از هوش مصنوعی در مشاغل، پایدار بودن (یعنی سیستم‌های هوشمند دچار فرسایش، پیری یا مرگ نمی‌شوند) و سرعت اجرای امور است.

او درباره چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی برای سازمان‌های داخل کشور گفت: یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی برای عملکرد دقیق، نیازمند کسب داده‌های دقیق و انبوه، با هدف نزدیک کردن نتایج به واقعیت و حذف خطاهای ممکن است. به دست آوردن داده‌های دقیق دارای محدودیت‌هایی است که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: حریم خصوصی و عدم امکان استفاده از تمامی داده‌های موجود، محدودیت و سختی استقرار سیستم‌های پردازش و کاوش داده دقیق و قابل اطمینان، هزینه استقرار و نگهداری سیستم تا پایداری کامل، و استقرار متخصصانی که به صورت حرفه‌ای بر استقرار و بهبود مستمر سیستم‌ها نظارت کنند.

مدیر فناوری اطلاعات در شرکت خلاق سروش‌سیما در مورد نقش دولت‌ها در تسهیل استفاده از هوش صنعتی گفت: بهترین حمایتی که دولت‌ها می‌توانند در عرصه تسهیل استفاده از هوش مصنوعی انجام دهند در دو بخش عمده سرمایه‌گذاری و آموزش قابل دسته‌بندی است. مهم‌ترین مسئله در بخش سرمایه‌گذاری این است که دولت به ضرورت سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی بیش از پیش پی ببرد و برای رسیدن به اهداف بلندمدت کشور سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی افزایش و گسترش پیدا کند. در بخش آموزش، دستگاه‌ها و متولیان آموزشی کشور می‌توانند با فراهم آوردن بستر آموزش برای تربیت متخصصان هوش مصنوعی و کمک به جذب و استخدام این افراد در بخش‌های گوناگون صنعت، به تقویت استفاده از هوش مصنوعی در صنایع یاری برسانند.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

ذهبی در مورد جایگاه ایران در منطقه در زمینه هوش مصنوعی ابراز کرد: بهترین منبع برای استناد به رتبه ایران در بهره‌مندی از هوش مصنوعی، میزان مقالات تولیدشده در زمینه هوش مصنوعی در دانشگاه‌هاست. با یک جستجوی ساده در فضای مجازی می‌توان دریافت که ایران در زمینه تولید مقالات پژوهشی در زمینه هوش مصنوعی سرآمد کشورهای منطقه و صاحب جایگاه نخست است.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا