تحلیل ارز دیجیتال

ویتالیک بوترین: مدل انباشت به جریان پلن بی «شایسته تمسخر» است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

در چند هفته گذشته بازار رمزارزها با نوسان زیادی همراه بوده است و قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها شدیدا کاهش یافته‌اند. در این میان مدل محبوب انباشت به جریان (S2F) به یکی از داغ‌ترین موضوعات حوزه رمزارز تبدیل شده است.

ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم از سقوط اخیر بازار استفاده کرد و مدل انباشت به جریانِ پلن بی، تحلیلگر مشهور را زیر سوال برد و از عدم تحقق پیش‌بینی‌های آن انتقاد کرد. پلن بی هم درنگ نکرد و سریع واکنش نشان داد.

بوترین و اتریوم در برابر مدل سهام به جریان

مدل انباشت به جریان بر اساس اندازه ذخایر موجود و عرضه سالانه، قیمت بیت‌ کوین را پیش‌بینی می‌کند.

این مدل با پیش‌بینی‌های موفقی که داشت طرفداران زیادی پیدا کرد. با این حال، اشتباهات این مدل در پایان سال گذشته شروع شد؛ زیرا پیش‌بینی ۱۰۰٬۰۰۰ دلار شدن بیت کوین تا دسامبر (آذر ۱۴۰۰) به حقیقت تبدیل نشد.

این مدل پیش‌پینی کرده است قیمت بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱) بین ۵۰٬۰۰۰ دلار تا ۱۵۰٬۰۰۰ قیمت داشته باشد. پس از رکود اخیر بازار که قیمت بیت کوین به پایین‌ترین حد ۱۸ ماهه خود در زیر ۲۰٬۰۰۰ دلار رسید، می‌توان گفت پیش‌بینی‌های صعودی این مدل محقق نشده است.

با سقوط بازار سیل انتقادات به سمت مدل انباشت به جریان روانه شد و یکی از مشهورترین منتقدان، ویتالیک بوترین است. اوایل امروز، او از یکی از توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم که این مدل را مورد انتقاد قرار داده بود، حمایت کرد و آن را شکست حماسی نامید. اگرچه بوترین در انتخاب کلمات خود محتاطانه‌تر رفتار کرد ولی به هر حال اعتبار مدل را زیر سوال برد. او گفت: انباشت به جریان در حال حاضر واقعا خوب به نظر نمی‌رسد.

مدل‌های مالی که به مردم اطمینان خاطر کاذب می‌دهند و فقط به تعداد پیش‌پینی‌های موفق گذشته استناد می‌کنند خطرناک و مضر هستند و مستحق تمام تمسخری که می‌بینند، هستند.

انتقاد ویتالیک بوترین از مدل انباشت به جریان
انتقاد ویتالیک بوترین از مدل انباشت به جریان؛ منبع: توییتر

پلن بی خیلی زود به ویتالیک بوترین پاسخ داد

طولی نکشید که پلن بی پاسخ ویتالیک را داد و گفت «رهبران» هم وقتی بازار سقوط می‌کند همیشه تمایل دارند «دیگران را مقصر جلوه بدهند و یک نفر دیگر را قربانی کنند». او در پاسخ به توییت ویتالیک گفت: پس از هر سقوط، مردم به دنبال مقصر برای پروژه‌های شکست خورده یا تصمیمات اشتباه سرمایه‌گذاری خود هستند. نه تنها افراد تازه‌کار، بلکه «رهبران» هم قربانی سرزنش دیگران و سرمایه‌گذاران شکست خورده می‌شوند. فراموش نکنید که در زمان سقوط چه کسانی دیگران را مقصر دانستند و چه کسانی قوی رفتار کردند.

توییت Plan‌B
پاسخ پلن بی به انتقاد ویتالیک؛ منبع: توییتر

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

در توییت قبلی، پلن اعتراف کرد که این مدل به مدت سه سال (تا مارچ ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰)) عملکرد خوبی داشته است، اما اکنون از مسیر خود منحرف شده است. به این ترتیب، او گفت ۲ فرضیه از چشم انداز فعلی می‌توان برداشت کرد؛ اینکه قیمت‌های فعلی بیت کوین شدیدا پایین‌تر از ارزش واقعی آن هستند و قیمت به زودی باز خواهد گشت یا اینکه مدل انباشت به جریان دیگر سودمندی سابق را ندارد.

منبع: میهن‌بلاک‌چین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا