بانکداری‌دیجیتال

نکات مدیریتی؛ آشنایی با نئو بانک‌های جهان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

تالیف و ترجمه: محمود نوری‌شمس‌آباد
منبع: The Financial Brand

نئوبانک (Neobank) نوعی بانک دیجیتالی است که توسط استارت‌آپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی‌های مالی راه‌اندازی می‌شود، هیچ شعبه فیزیکی ندارد، کاملا آنلاین بوده و تنها راه ارتباطی با آن گوشی شما است.

از سال ۲۰۱۵ برای نخستین‌بار در انگلیس بود که نئوبانک‌ها پا به عرصه گذاشتند. اصطلاح نئوبانک تقریبا از سال ۲۰۱۶ و با مجوز گرفتن استارلینگ در انگلستان، به صورت جدی بر سر زبان‌ها افتاد و در ایران نیز با تصویب آیین‌نامه تاسیس و فعالیت بانک‌های مجازی در سال ۱۳۹۰، بستر فعالیت نئوبانک‌ها در کشور فراهم شد و گفته می‌شود بانکینو نخستین نئوبانک ایرانی است که ارائه خدمات خود را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرده‌است.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۸، اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

نئو‌بانک‌ها با سرعت زیادی مورد استقبال کاربران خصوصا کاربران جوان قرارگرفته و در زمان کوتاهی رشد کرده و سودآور شده‌اند؛ به‌گونه‌ای‌که طبق تحقیقات صورت‌گرفته ارزش کل بازار نئوبانک در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۸میلیارد دلار بوده و تا سال ۲۰۲۶ به ۳۹۴ میلیارد دلار خواهد رسید. شاید بتوان بزرگ‌ترین مزایای نئو‌بانک‌ها را به‌شرح زیر برشمرد: هزینه کم، استفاده راحت، سرعت بالا در افتتاح حساب و استفاده از خدمات آن، مقررات کمتر از بانک‌های سنتی، استفاده از تکنولوژی راحت برای استفاده مانند تلفن‌همراه و عدم‌نیاز به حضور فیزیکی در شعبه.

از مجموع ۲۷۰ نئو‌بانکی که در Financial Brand ثبت‌نام کرده‌اند تعداد ۱۰مورد که دارای بالاترین تعداد کاربر یا مشاغل ثبت‌شده بوده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود ارائه چه خدماتی توسط آنها موجب جذابیت بیشتر شده است. 

۱- Ant Financial: دفتر مرکزی این شرکت در سال ۲۰۱۴ در چین تاسیس شد و در حال‌حاضر با داشتن کارکنانی بین ۵ تا۱۰ هزار نفر، تعداد یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون مخاطب هدف از هر دو طیف مصرف‌کنندگان و مشاغل را دارا است.

‌این نئوبانک در دسته‌بندی بانکداری دیجیتال فعالیت می‌کند و مشخصا در پرداخت‌های تلفن‌همراه و حساب‌های دیجیتال بانکی فعالیت می‌کند.‌ وب‌سایت آن antgroup.com است.

۲- Tinaba: دفتر مرکزی این شرکت در سال ۲۰۱۵ در ایتالیا تاسیس شد و در حال‌حاضر با ۱۱ تا ۵۰ نفرکارمند، تعداد یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون مخاطب هدف را از طیف مصرف‌کنندگان دارا است. این نئوبانک در دسته‌بندی بانکداری دیجیتال و وام‌دهی فعالیت می‌کند و مشخصا در زمینه حساب‌بانکی با پشتیبانی Banca Profilo همراه با کارت اعتباری، وام رهنی و حساب‌پس‌انداز فعال است. وب‌سایت آن tinaba.bancaprofilo.it است.

۳- GoFundMe: دفتر مرکزی این شرکت در سال ۲۰۱۰ در آمریکا تاسیس شد و در حال‌حاضر با داشتن کارکنانی بین ۲۵۱ تا ۵۰۰ نفر، تعداد ۴۹۱ میلیون مخاطب هدف از هر دو طیف مصرف‌کنندگان و مشاغل را دارا است. این نئوبانک در دسته‌بندی وام‌دهی فعالیت می‌کند و مشخصا یکی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های سرمایه‌گذاری تامین مالی جمعی crowdfunding برای انواع نیازها است، وب‌سایت آن gofundme.com است.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۴- Paypal: دفتر مرکزی این شرکت در سال ۱۹۹۸ در آمریکا تاسیس شد و در حال‌حاضر با داشتن بیش از ۱۰هزار نفرکارمند، تعداد ۳۷۷ میلیون مخاطب هدف از هر دو طیف مصرف‌کنندگان و مشاغل را دارا است. این نئوبانک در دو دسته‌بندی پرداخت‌ها و ابزارهای PFM فعالیت می‌کند و مشخصا در پرداخت برای دو طیف فوق، وام‌های اقساطی و خرید رمز ارز دارای مزیت است. وب‌سایت آن paypal.com است.

۵- WeBank: دفتر مرکزی این شرکت در سال‌۲۰۱۴ در چین تاسیس شد و در حال‌حاضر با داشتن کارکنانی بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر، تعداد ۲۰۰ میلیون مخاطب هدف از طیف مصرف‌کنندگان را دارا است. این نئوبانک در دسته‌بندی بانکداری دیجیتال فعالیت می‌کند و مشخصا یک بانک تجاری خصوصی با تمرکز آنلاین است که از نرم‌افزار امنیتی شناسایی چهره استفاده می‌کند. وب‌سایت آن webank.com است.

۶- Nerdwallet: دفتر مرکزی این شرکت در سال‌۲۰۰۹ در آمریکا تاسیس شد و در حال‌حاضر با داشتن کارکنانی بین ۲۵۱ تا ۵۰۰ نفر، تعداد ۱۶۰ میلیون مخاطب هدف از طیف مصرف‌کنندگان را دارا است. این نئوبانک در دسته‌بندی ابزارهای PFM و آموزش مالی فعالیت می‌کند و مشخصا یک شرکت مالی شخصی با بینش و ابزارهایی برای کمک به مصرف‌کنندگان در مدیریت سرمایه خود است.‌ وب‌سایت آن nerdwallet.com است.

۷- MobiKwik: دفتر مرکزی این شرکت در سال‌۲۰۰۹ در هند تاسیس شد و در حال‌حاضر با داشتن کارکنانی بین ۲۵۱ تا ۵۰۰ نفر، تعداد ۱۲۰ میلیون مخاطب هدف از طیف مصرف‌کنندگان را دارا است. این نئوبانک در دسته‌بندی بانکداری دیجیتال و پرداخت‌ها فعالیت می‌کند و مشخصا کیف‌پول دیجیتال با تمرکز بر پرداخت قبض و وام‌های شخصی فوری است. وب‌سایت آن mobikwik.com است.

۸- Venmo: دفتر مرکزی این شرکت در سال ۲۰۱۲ در آمریکا تاسیس شد و در حال‌حاضر با داشتن کارکنانی بین ۵۱ تا ۱۰۰ نفر، تعداد ۶۰ میلیون مخاطب هدف از هر دو طیف مصرف‌کنندگان و مشاغل را دارا است. این نئوبانک در دو دسته‌بندی پرداخت‌ها و ابزارهای PFM فعالیت می‌کند و مشخصا یک نرم‌افزار پرداخت آسان بدون هزینه برای واریز و یک کارت اعتباری با جوایز است. وب‌سایت آن venmo.com است.

۹- Stocard: دفتر مرکزی این شرکت در سال ۲۰۱۲ در آلمان تاسیس شد و در حال‌حاضر با داشتن کارکنانی بین ۵۱ تا ۱۰۰ نفر، تعداد ۵۰ میلیون مخاطب هدف از طیف مصرف‌کنندگان را دارا است. این نئوبانک در دسته‌بندی بانکداری دیجیتال فعالیت می‌کند و مشخصا به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد از کارت‌های وفاداری خود برای پرداخت آسان در فروشگاه‌های خرده‌فروشی استفاده کنند. اگر خواستید به این نئوبانک سربزنید وب‌سایت آن stocardapp.com است.

۱۰- Square: دفتر مرکزی این شرکت در سال ۲۰۰۹ در آمریکا تاسیس شد و درحال‌حاضر با داشتن کارکنانی بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر، تعداد ۳۶ میلیون مخاطب هدف از طیف مشاغل را دارا است. این نئوبانک در دو دسته‌بندی وام‌دهی و پرداخت‌ها فعالیت می‌کند و مشخصا فروش محصولات و خدمات، مدیریت پول و پرداخت، دادن بینش کسب‌وکار با وام‌های تجاری کوچک را انجام می‌دهد. وب‌سایت آن squareup.com است.

به‌طور کلی در ۱۰نئو بانکی که در بالا به شرح مختصری از آنها پرداختیم نکته بارز، تاریخ تاسیس بود که همگی مابین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۶ بود و شاید علت داشتن مخاطبان هدف بالای ۱۰میلیون همین قبول ریسک و شروع قبل از سایرین بوده که همواره برگ برنده اولین‌ها است و نکته دیگر اینکه از مجموع این ۲۷۰ نئوبانک تعداد ۲۱ شرکت در سال ۲۰۲۰ و ۳۲ شرکت در سال ۲۰۱۹ تاسیس شدند؛ یعنی حدود ۲۰ درصد این نئوبانک‌ها ظرف این دو سال پا به عرصه رقابت گذاشتند که نوید‌بخش آینده بهتری در این صنعت است. 

منبع: دنیای اقتصاد

بیشتر از بانکداری دیجیتال در اقتصادالکترونیکی:
سرویس استعلام چک بدون احراز هویت در راه است
کاهش هزینه‌های بانک‌های دیجیتال عربستان سعودی برای افزایش رقابت
اولویت بانک اسپانیا در ارائه خدمات ارزهای دیجیتال
شروط تحقق بانکداری هوشمند؛ بانک‌ها باید از خدمات سنتی عبور کنند
چرا ایران از بانکداری دیجیتال عقب مانده است؟
افزایش ضریب نفوذ بانکداری الکترونیک؛ شعب قابل حذف نیستند
هزینه ها را با اثر انگشت پرداخت کنید!
اتحادیه اروپا کیف پول دیجیتال عرضه می کند
راه اندازی ارز دیجیتال توسط یکی از بزرگترین بانک های بلژیک

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: سرویس استعلام چک بدون احراز هویت در راه است : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا