فین‌تکهمایش و نمایشگاه

هشتمین نمایشگاه تراکنش ایران کم رمق برگزار شد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

هشتمین نمایشگاه تراکنش ایران به گفته برگزار کنندگانش به دلیل حوادث ۳ ماهه اخیر و اختلال در اینترنت کم رمق برگزار شد و بسیاری از برنامه‌‌ها برای برگزاری این نمایشگاه محقق نشد.

در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تراکنش ایران که ۲۶ دی‌ماه برگزار شد محمدمراد بیات، مدیرعامل فابا در ابتدا درباره همراهی با روندهای جهانی درحوزه صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری گفت: با توجه به آنچه در حوزه تحول دیجیتال می‌گذرد، حرکت نکردن ما در این عرصه فاجعه‌ای برای فردایمان پیش می‌‌آورد. روندهای روز جهان را باید شناخت و به کار گرفت.

بیات در ادامه به پروژه‌های نیمه تمام فابا اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود تا امسال دو برنامه ویژه آماده کنیم، یکی بخش متاورسی و دیگری تلویزیون تعاملی و بین‌المللی Transaction TV اما متأسفانه با اتفاقات بد پاییز امسال و اختلال اینترنت و مشکلاتی از این دست مانع از رسیدن آن به این رویداد شد. همچنین قرار بود امسال طرح اولیه یکی از بزرگترین پروژه‌های تاریخ صنعت مالی، بانکی و فناوری را تحت عنوان مرکز جهانی کسب‌‌وکارهای مالی و فناوری ایران رونمایی کنیم. این پروژه می‌تواند کانونی برای اقتصاد دیجیتال باشد که باز حوادث امسال آن را به تأخیر انداخت. اما در آینده نزدیک این طرح اجرایی خواهد شد. امسال را با کم‌رمقی از ما پذیرا باشید.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

در ادامه مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی به توضیح وضعیت تراکنش‌ها در شبکه بانکی کشور پرداخت و عنوان کرد: در آخرین روز کاری کامل، یعنی چهارشنبه ۲۱دی ماه، در شبکه شتاب بیش از ۱۵۴ میلیون تراکنش به ارزش ۱۵۱ هزار میلیارد تومان(همت) و در شاپرک ۱۳۶ میلیون تراکنش به ارزش ۳۱۴ همت و در ساتنا(سامانه تسیه ناخالص آنی) ۲۳۰ هزار تراکنش به ارزش ۱۷۵ همت و در پایا ۸ میلیون تراکنش به ارزش ۳۲۹ همت و در چکاوک ۱۶۷ هزار تراکنش به ارزش ۲۰ همت انجام شده است. 

او ادامه داد: برخی گمان می‌کردند که با اعمال ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و مودیان مالیاتی و اتصال ابزارهای پرداخت به سامانه مودیان مالیاتی تراکنش‌ها کاهش پیدا کند. این در حالی است رشد ۱۶ درصدی تراکنش‌ها به ۱۴ درصد رسید و تنها میزان افزایش تراکنش‌ها کاهش پیدا کرد.

محرمیان در ادامه درباره اجرای قانون جدید چک و سامانه چک برگشتی(محچک) گفت: از شروع اقدامات لازم برای راه‌اندازی سامانه مسدودی حساب‌های مربوط به چک‌های برگشتی، تا هنگام فعال شدن این پایانه حدود یک سال و نیم زمان برد، اما خوشبختانه فعالیت این پایانه با حمایت و پذیرش فعالان کسب و کارها روبه‌رو شد و هرچند که در این مدت چند هزار حساب در این پایانه مسدود شد، اما در مدت کوتاهی بیش از ۷۰ درصد این حساب‌ها، با رفع سو اثر برگشتی چک، بازگشایی شده‌اند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: راه‌اندازی سامانه محچک نتایج مطلوبی در برداشته به طوری که قبل از راه‌اندازی این سامانه ۶۰ درصد چک‌های مسدودی ظرف متوسط ۳۷ روز رفع سو اثر می‌شد، اما پس از راه‌اندازی این سامانه ۸۵ درصد چک‌های مسدودشده طی تنها سه روز رفع سو اثر شده است.

محرمیان همچنین دهه ۱۴۰۰ را باتوجه دهه توسعه شبکه پرداخت و همگامی نهاد تنظیم‌گری و قواعد نظارتی مهم دانست و گفت: در دهه جاری حضور فین‌تک‌ها به شکلی است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. امروز کسب‌وکارها، بازار، مردم و نهاد تنظیم‌گری شاهد ظهور فین‌تک‌ها است. برای نمونه نئوبانک‌ها است که چندتایی در کشور فعال هستند و اگرچه با تعریف برخی همخوانی ندارد اما در همکاری با بانک مادر در حال فعالیت هستند. به نظرم نئوبانک‌ها نمونه‌ای خوبی از همکاری‌ بین بانک‌ها و فنم‌ها (فین‌تک‌ها) هستند و به طور کلی، دو سناریو برای آینده این دو می‌توان تصور کرد: تقابل یا همکاری. همکاری این دو باعث می‌شود از روندهای روز جا نمانند.

او در آخر مهم‌ترین اولویت‌های معاونت فناوری‌های نوین را در سال ۱۴۰۲ به روزرسانی برنامه استراتژیک معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی، تمرکز بر استفاده بیشتر از فناوری‌های توانمندساز، تکمیل پایگاه داده اعتبارسنجی، اصلاح نظام کارمزد و ریال دیجیتال دانست.

در پایان مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تراکنش ایران از ۶ محصول برتر مالی سال تقدیر شد. این ۶ محصول از میان ۱۴ محصول ارسالی به این نمایشگاه انتخاب شده‌اند. در صنعت پرداخت بانک پلاس ملت، در فناوری بیمه پاوان (پوشش امن وجه الکترونیکی ایرانیان)، در تجارت الکترونیکی محصول پرتکان، در نظارت تصویری و امنیت سرویس نظارت تصویری ابری مبین نت و محصول HSM صدف (پژوهشکده رایانه سامانه‌های پارسا شریف) هر کدام به شکل جداگانه در حوزه خود محصول برتر سال معرفی شدند.

همچنین گواهی شایستگی هم به محصول چکنو بانک صادرات و ایران تراکنش رسید. عباس معمارنژاد و رضا دولت آبادی عنوان چهره ماندگار این نمایشگاه لقب گرفتند و تندیس مدیران موثر نیز به علی حکیم جوادی و احد سلمانی آرانی اهدا شد. همچنین از زهرا میرحسینی و نوش‌آفرین مومن واقفی به‌عنوان دو بانوی منتخب صنعت بانکی تقدیر شد و ماشالله حسینی و مسعود شکرانی نیز دو فناور ممتاز هشتمین نمایشگاه تراکنش ایران نام گرفتند.

منبع: پیوست

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا