کتاب‌های اقتصاد دیجیتالکسب و کار هوشمند در ایرانگزارشهوش مصنوعی

هوش‌مصنوعی در محیط کار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مترجم: امیرعلی رمدانی

معنی جمله «محیط کار مبتنی بر هوش‌مصنوعی» چیست؟ آیا صرفا عبارتی پر آب و تاب برای سوار شدن بر موج توجهات نسبت به هوش‌مصنوعی است یا مجموعه‌ای از ابزارها، تکنیک‌ها و روش‌ها را تشریح می‌کند که می‌توانند ارزشی واقعی را ارائه و در نتیجه محیط کار متفاوتی را خلق کنند؟

یا به‌طور کلی‌تر، آیا ما در ابتدای راه تحولی بنیادی در نحوه انجام کارها با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی انجام فعالیت‌ها هستیم یا در بطن جدیدترین بحث روز و زودگذر دنیا وارد شده‌ایم؟ مسلما فکر نمی‌کنم هوش‌مصنوعی موضوعی زودگذر باشد.

اعتقاد دارم که ما در ابتدای راهی بلندمدت، پرهیجان و با سرعت پیشرفت زیاد هستیم، هیجانی که نتیجه آن، محیط کار کاملا متفاوت با محیطی است که در نیمه دوم قرن بیستم و بخشی کوچکی از قرن بیست و یکم را با آن سپری کردیم.

به‌طور کلی ابزارهایی که ما را به این مقصد می‌رساند، فناوری‌های هوش‌مصنوعی نامیده می‌شوند. این فناوری‌ها قطعا عاملی کلیدی در تحول چگونگی انجام کارها خواهند بود. البته هوش‌مصنوعی عاملی کلیدی و مهم در تمام جنبه‌های زندگی، از تولید گرفته تا کشاورزی، سلامت، روان‌پریشی و همچنین جنگ خواهد بود. به هر حال تمرکز ما بیشتر بر محیط کار خواهد بود.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۸، اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

ما بررسی می‌کنیم که چه تغییراتی در شرف انجام هستند و چه تغییراتی برای افق آینده این مسیر وجود دارند. این تغییرات بر نوع کاری که ما در زمان نگاه‌کردن به نمایشگر کامپیوتر انجام می‌دهیم (و اینکه چطور امیدواریم با گذشت زمان کمتر به نمایشگر خیره شویم) و هماهنگی با همکاران برای انجام فعالیت‌های کاری تاثیر می‌گذارند. به‌طور خاص به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چطور ظهور «پلت‌فرم‌های پیام‌رسان و همکاری» مثل اسلک، مایکروسافت تیمزMicrosoft Teams و ورک‌پلیس (Workplace) فیس‌بوک بستری مناسب برای رشد رو به افزایش اپلیکیشن‌های پیچیده‌تر را فراهم می‌کنند که ما به‌صورت مداوم با آنها به‌منظور حل مسائل مختلف کار می‌کنیم. این پلت‌فرم‌های پیام‌رسان یا عنوان مناسب‌تری که بعدا برای آنها استفاده می‌کنیم، یعنی پلت‌فرم‌های همکاری گفت‌وگو‌محور به سیستم‌‌عامل محیط کار دیجیتال ما بدل خواهند شد. درک فصل مشترک هوش‌مصنوعی و این پلت‌فرم‌ها می‌تواند جهشی به سمت محیط کار مبتنی بر هوش‌مصنوعی باشد.

هدف کتاب کاملا کاربردی است؛ اینکه درک یکپارچه‌ای از هوش‌مصنوعی را به شما عرضه و ابزارهای تصمیم‌گیری را به شما ارائه کند که بتوانید با آنها برنامه‌ای اجرایی برای تیم خود طراحی کنید، برنامه‌ای که پتانسیل ترکیب فناوری‌های هوش‌مصنوعی با پلت‌فرم‌های پیام‌رسان را در نظر گرفته و از آنها بهره می‌برد.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

کتاب «هوش‌مصنوعی در محیط کار» به سه بخش عمده تقسیم شده است. در بخش اول مقدمه‌ای درباره هوش‌مصنوعی و پرداختن به اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی ارائه شده که ما را برای زمان حال و آینده در جایگاه مناسبی قرار می‌دهد، سپس تمرکز خود را به کاربرد هوش‌مصنوعی در محیط کار معطوف می‌کنیم و در این راه تاکید خاص ما بر قابلیت انگیزش و تسهیل پلت‌فرم‌های همکاری گفت‌وگو‌محور در معرفی و به‌کارگیری اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی است. در آخر به بررسی تفکر استراتژیک که تسهیل‌کننده ایجاد محیط کاری مبتنی بر هوش‌مصنوعی با رعایت اصول و روش‌های کارآمد توسعه استراتژی‌ها با محوریت داده‌ها است و به‌طور کلی ضرورت هوش‌مصنوعی می‌پردازیم. در پایان نگاهی به معضلات اخلاقی داریم که با به‌کارگیری هوش‌مصنوعی ظهور می‌کنند و برخی از راهبردهای توسعه‌یافته برای حل آنها را بررسی می‌کنیم.

آرزوی ساخت دستگاه‌هایی که بتوانند کارها را دقیقا مانند انسان یا بهتر انجام دهند قدمتی به اندازه پژوهش درباره جهان و تحقیق درباره امور مختلف دارد. چالشی که در آن زمان وجود داشته و هنوز هم وجود دارد، درک نحوه دقیق ساخت چنین دستگاه‌هایی است. می‌توانیم وجود چنین دستگاه‌هایی را تصور کنیم اما ابزارها یا روش‌هایی نداریم که با آنها مسیر رسیدن به چنین دستگاه‌های واقعی را ترسیم کنیم. اما گام‌به‌گام بعضی از تکه‌های این پازل را کنار هم گذاشتیم. بشر در سطح مکانیکی توانسته روبات‌های انسان‌نمای قابل قبولی را بسازد. خالقان این روبات‌های انسان‌نما حتی با ترفندهای زیرکانه، کاری کردند که مردم باور کنند این ربات‌ها به شکلی جادویی از تفکرات هوشمندانه بهره می‌برند. ما از یونانیان‌باستان گرفته تا سلسله هان در چین و روبات‌های انسان‌نمای الجزیره در بین‌النهرین که با آب کار می‌کردند و شوالیه لئوناردو داوینچی، همیشه سعی کرده‌ایم کاری کنیم که اشیای مکانیکی شبیه به اشیا‌ واقعی حرکت کنند و با فریب‌دادن ناظر کاری کرده‌ایم که فکر کنند نیروی هوشمندی در درون این اشیای مکانیکی سبب چنین حرکاتی می‌شود.

طی پیشرفت‌های صورت‌گرفته و رسیدن به قرن نوزدهم، رشته علوم کامپیوتر شروع به شکل‌گیری کرد. با موتور تحلیلی چارلز بابیج  (Charles Babbage’s Analytical Engine) و فعالیت‌های ایدا لاولیس (Ada Lovelace) روی برنامه‌نویسی، آرام‌آرام دورنمای مسیر تحول از تصورات به واقعیت آغاز شد.

پایگاه خبری فناوری هوشمند رسانه تخصصی فناور‌های نوین و انقلاب صنعتی چهارم Industry 4.0

ایدا لاولیس بیان کرد که موتور تحلیلی در کنار برنامه‌نویسی او «شاید بتواند قطعات ظریف و علمی موسیقی را با هر درجه‌ای از پیچیدگی و با هر حد و مرزی تولید کند.» با پایان جنگ‌جهانی دوم، ترقی‌هایی را در حوزه پردازش داشتیم که نتیجه آن، ساخت دستگاه‌‌های بزرگ رمز‌شکن، برای جنگ و پیشرفت‌های تئوری بود که به‌وسیله آلن تورینگ به‌دست آمده بود. حتی چند سال بعد (۱۹۵۰) آلن تورینگ، آزمونی را برای به‌کارگیری روی دستگاه‌هایی ارائه کرد که ادعا می‌شد می‌توانند فکر کنند. در این آزمون از شخصی درخواست می‌شد تا گفت‌وگویی را با یک دستگاه‌ داشته باشد و در عین حال شخص ناظری می‌توانست (با دیدن متن چاپ‌شده و جملات بیان‌شده) این گفت‌وگو را بررسی کند. اگر شخص ناظر نمی‌توانست فرق انسان و دستگاه‌ را از جملات متوجه شود در این صورت دستگاه‌ در این آزمون قبول می‌شد.


بیشتر از
هوش مصنوعی در اقتصادالکترونیکی:
آیا هوش مصنوعی، مترجمی و زبان اشاره را منسوخ می‌کند؟
تلاش IBM برای مبارزه با تبعیض بواسطه هوش مصنوعی
تجربه هوش مصنوعی:‌ طراحی هوش مصنوعی انسان-محور، عامل تسریع پذیرش مردم
از سوی ناظران حریم خصوصی؛ کنترل استفاده از هوش مصنوعی در اماکن عمومی
۹ کتاب هوش مصنوعی که علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران باید بخوانند
هوش مصنوعی چه خطراتی برای انسان‌ها دارد؟
اپل و گوگل از هوش مصنوعی برای ارتقای امنیت اطلاعات کاربران کمک می‌گیرند
ساخت انبارهای هوشمندانه و ایمن تر با هوش مصنوعی و «LiFi»
چگونه هوش‌مصنوعی می‌تواند پلتفرم‌های زنجیره‌ی بلوکی را ارتقاء دهد؟
چگونه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی پیش بینی های هواشناسی را پیش می برند؟
روایتی متفاوت از نابغه‌سازان هوش مصنوعی
راه‌های کمک‌رسانی هوش مصنوعی به اکتشافات فضایی
تشخیص صحت و منبع اطلاعات با هوش مصنوعی
نقش هوش مصنوعی در فعالیت‌های کاری
مزایا و معایب فناوری هوش مصنوعی در کسب و کار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: تلاش IBM برای مبارزه با تبعیض بواسطه هوش مصنوعی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا