اقتصاددیجیتالدولت دیجیتالگزارش

هوشمند شدن سامانه‌های دریافت مالیات با هدف شفاف‌سازی اقتصادی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

یکی از حوزه‌هایی که هوش مصنوعی نقش مؤثری در آن دارد، اقتصاد است. هوشمند شدن سامانه‌های دریافت و پرداخت، امکان نظارت بر عملکرد مالی اشخاص را برای دولت، پدید می‌آورد. در همین راستا سامانه «مودیان مالیاتی» در کشور، راه‌اندازی خواهد شد؛ یک نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص این طرح گفت: «سامانه مودیان موجب شفافیت اقتصادی، دریافت مالیات از دلالان اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی می‌شود که بهبود اقتصاد کشور را در پی خواهد داشت.»

به گزارش هوشیو به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، «علیرضا شهبازی» در این گفتگو اظهار کرد: «افزایش درآمدهای مالیاتی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور، تأثیر مثبتی خواهد داشت و موجب کسب درآمد ثابت و پایدار برای دولت خواهد شد. افزایش درآمدهای کشور از محل مالیات صرف رفاه و آّبادانی خواهد شد و بخشی از کمبود بودجه را نیز جبران خواهد کرد.»

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت: «وجود ضعف در سیستم مالیاتی کشور موجب شد دولت، مجلس و سازمان امور مالیاتی به اصلاح ساختار مالیاتی کشور بی‌اندیشند و سامانه مودیان مالیااتی و پایانه‌های فروشگاهی را برای هوشمند کردن این فرایند راه‌اندازی کنند.»

شهبازی، در ادامه این گفتگو افزود: «نظام مالیاتی امروز در مواردی چون فرارهای مالیاتی عظیم، ضعف دارد و بدون وجود شفافیت مالی نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشد. درآمد مالیاتی نیز یکی از منابع اقتصادی برای اداره امور کشور محسوب می‌شود و با شفاف‌سازی فرایند دریافت مالیات، می‌توان از آن به عنوان منبعی اقتصادی بهره بالایی برد.»

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: «باید از این سامانه در راستای برطرف کردن ضعف‌هایی که مورد اعتراض صنوف و کسبه قرار گرفته، بهره برد. دریافت مالیات نیاز به افزایش اطلاعات و شفافیت اقتصادی دارد که سامانه مودیان می‌تواند راه‌حل مفیدی برای آن باشد. هرچقدر اطلاعات بیشتری از فعالان اقتصادی کشور به دست بیاوریم، فرایند وصول مالیات آسان‌تر خواهد بود. در این فرایند اشخاصی که از پرداخت مالیات خود ممانعت به عمل آورده اند، شناسایی خواهند شد.»

از تأثیرات به‌کارگیری سامانه مودیان مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش اقتصاد زیرزمینی خواهد بود. نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، در این خصوص بیان کرد: «این سامانه باعث می‌شود فعالان اقتصادی بدانند اطلاعات آن‌ها در سامانه موجود است و اعتراضی به میزان مالیات خود نداشته باشند.»

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود افزود: «جریان چرخش کالا در کشور نیز پنهان است و این سامانه می‌تواند مانع از قاچاق کالا شود که تأثیر مهمی بر رشد و رفاه اقتصاد خواهد داشت.»

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

شهبازی درباره شیوه ممیز محور مالیاتی، گفت: «دریافت مالیات با این شیوه، همیشه منجر به بی‌عدالتی شده است. زیرا مأمور مالیات، به تشخیص خود میزان مالیات را تعیین خواهد کرد. در حالی ‌که با بهره‌گیری از این سامانه، اعمال نظر شخصی درباره میزان مالیات از بین می‌رود.»

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات خانه ملت، در ادامه افزود: «اطلاعات مالی و اقتصادی روشن از افراد از افزایش دلالی و سوداگری جلوگیری خواهد کرد و این افراد نمی‌توانند از مسئولیت پرداخت مالیات شانه خالی کنند. سامانه مودیان مالیاتی موجب کسب درآمدهای پایدار برای کشور خواهد شد.»

شهبازی در انتهای سخنانش، گفت: «در حال حاضر تناسبی بین درآمد مالیاتی و تولید ناخالص ملی در کشور وجود ندارد؛ راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی، ما را به این تناسب نزدیک می‌کند؛ همان‌طور که در کشورهای توسعه‌یافته چنین تعادلی وجود دارد.»

منبع: هوشیو

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا