سوپر کامپیوترگزارشهوش مصنوعی

چین قدرت هوش مصنوعی را بر روی ابر رایانه‌ های نسل بعدی آزمایش می‌کند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دانشمندان چینی با استفاده از هوش مصنوعی (AI) و یکی از سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان، در حال کشف مواد شیمیایی جدید هستند.

به گزارش خبرگزاری دانا، تیان‌هه-۲ پرسرعت‌ترین رایانه فعلی دنیا است که در مرکز ملی کامپیوتر چین در گوانگ‌ژو قرار دارد. این کامپیوتر در فهرست برترین رایانه‌های جهانی قرار گرفته و قدرت محاسباتی آن ۳۳٫۸۶ پتافلاپ در ثانیه است. ابر رایانه Tianhe-۲ سرعتی به اندازه دوبرابر دومین ابر کامپیوتر آمریکا دارد و دانشمندان از این ابر رایانه به عنوان بستری برای کشف دارو استفاده کرده‌اند.

به گزارش news.cgtn.com، دانشمندان دانشگاه سان یات سن و استارت‌آپ هوش مصنوعی Galixir مستقر در پکن، به همراه دانشمندانی از موسسه فناوری جورجیا و موسسه فناوری ماساچوست، یک ابزار یادگیری کاربردی را برای پیش‌بینی مسیر‌های بیوسنتزی و محصولات طبیعی (NPs) ابداع کرده اند.

با توجه به تحقیقات دانشمندان، محصولات طبیعی منبع اصلی کشف این دارو هستند که بیش از ۶۰ درصد از دارو‌های مولکول کوچک مورد تایید سازمان غدا و دارو آمریکا (FDA) است. تا امروز بیش از ۳۰۰ هزار از محصولات طبیعی در سازمان FDA ثبت شده است، اما با توجه به مراحل پیچیده تولید دارو، تنها مقدار یک دهم آن به عنوان یک بستر یا محصول توسعه یافته است.

در مطالعه اخیر انجام شده، محققان ابزاری به نام BioNavi-NP ابداع کرده‌اند. محققان از این ابزار ابداع شده برای مسیر‌های بیوسنتزی محصولات طبیعی استفاده می‌کنند، زیرا نیازی به قوانین بیوشیمیایی شناخته‌شده ندارد.

در مرحله اول، یک مدل پیش‌بینی بیوسنتز تک مرحله‌ای برای تولید پیش‌ساز‌های یک محصول طبیعی استفاده می‌شود. سپس، یک سیستم برنامه‌ریزی مسیر بیوسنتز به صورت خودکار با سیستم عامل از مسیر‌های بیوسنتزی قابل قبول نمونه‌برداری می‌کنند. در نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد که این ابزار می‌تواند مسیر‌های بیوسنتزی را برای ۹۰.۲ درصد از ۳۶۸ ترکیب آزمایشی با موفقیت شناسایی کند.

منبع: دانا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا