دولت دیجیتالگزارشهوش مصنوعی

هوش مصنوعی در جنگ روسیه و اوکراین؛ شناسایی جنایات در اوکراین با تحلیل رسانه‌های اجتماعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

اثرات هوش مصنوعی در جنگ روسیه و اوکراین، یکی از ناگوارترین اتفاقات سال ۲۰۲۲ که در حال حاضر بخشی زیادی از اخبار و رسانه‌ را به خود اختصاص داده، مشاهده شده است. کارشناسان دانشگاه‌های بریتانیا و ایالات متحده، مسیر فعالیت‌های تحقیقاتی خود را تغییر داده‌اند تا بتوانند با بررسی حساب‌های رسانه‌های اجتماعی واقع در کشور اوکراین، در زودترین زمان ممکن گزارشی از جنایات در حال وقوع در این کشور را ارائه دهند.

MOBILISE، یک پروژه موجود درباره اوکراینی‌ها در داخل و خارج از کشور است که توسط شورای تحقیقات اقتصادی و اجتماعی (ESRC) و ORA تأمین می‌شود. این پروژه با ترکیب با سه موسسه دیگر در ایالات متحده به دنبال پاسخگویی آنی در برابر شرایط اضطراری بشردوستانه در مورد مردم، نقض حقوق بشر، نیازهای بشردوستانه و مقاومت مدنی در برابر تهاجم است.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۷، بهمن‌ماه۱۴۰۰

پردازش اطلاعات رسانه‌ای توسط هوش مصنوعی در جنگ روسیه و اوکراین

پروژه جدید تحت عنوان «داده برای اوکراین»، داده‌های توییتر را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تجزیه و تحلیل می‌کند تا بتوان رویدادهای مهم در جنگ روسیه و اوکراین را چند ساعت قبل از رسانه‌ها با نمایش توئیت‌های معتبر در مورد موضوعات خاصی که تیم دنبال می‌کند و همچنین با نقشه‌برداری از محل این رویدادها علامت‌گذاری کرد. تمرکز این پروژه بر چهار حوزه نیازهای بشردوستانه، آوارگان، مقاومت غیرنظامی و نقض حقوق بشر است.

دکتر اولگا اونچ، مدرس ارشد سیاسی اوکراینی از دانشگاه منچستر، در مسیر شناسایی حساب‌هایی که باید نظارت شوند قدم برداشته و فهرستی با بیش از ۶۰۰ کلمه کلیدی را برای بررسی سیستم ایجاد کرده است. او امیدوار است که این کار از دو جهت مثمرثمر واقع شود؛

۱) هدایت آژانس‌های امدادی برای کمک و ارسال منابع به سمت افرادی که از جنگ فرار می‌کنند (تأثیر آنی)
۲) مستندسازی دائمی سوء استفاده‌ها و جنایات برای برقراری عدالت نهایی (تأثیر در دراز مدت)

به عنوان نمونه، ردیابی مقاومت غیرنظامی و نقض حقوق بشر در تیراندازی نیروهای روسی به معترضان مسالمت‌آمیز در جنوب شهر خرسون در ۲۱ مارس، توانست فوراً آغاز یک رویداد بزرگ را شناسایی کند. ارنستو کالوو از دانشگاه مریلند توضیح می‌دهد: «این سیستم مجهز به هوش مصنوعی در جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند به عنوان یک هشدار اولیه برای نقض حقوق بشر مورد استفاده قرار گیرد. جهت افزایش کارایی این سیستم، لازم است به دو مورد اساسی توجه شود، آنچه اتفاق می افتد یا گزارش می‌شود، و اینکه چه کسی این گزارش را ارائه می‌دهد.”

کالوو و همکارانش روی دومین مورد از این دو الزام تمرکز می‌کنند و یک سیستم «تشخیص جامعه» برای شناسایی گروه‌های کلیدی کاربران توییتر جهت جمع‌آوری داده‌ها ایجاد کردند تا بتوان میلیون‌ها توییت را هر روز وارد سیستم نمود و مورد پردازش قرار داد.

اریک ویبلز از دانشگاه دوک، بخش پردازش زبان طبیعی پروژه را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و فهرست کلمات کلیدی که توسط اولگا اونچ و دیگران ایجاد شده است، را برای تجزیه و تحلیل محتوای توییت‌ها مدیریت می‌کند. برای این منظور، از افراد با تخصص‌های مختلف نظیر پروفسور گریم رابرتسون از دانشگاه کارولینای شمالی و همکارانش در زمینه علوم سیاسی و دانشمندان دانشکده اقتصاد Kyiv  جهت اعتبارسنجی عملکرد سیستم کمک گرفته می‌شود.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

سخن آخر

جنگ روسیه و اوکراین ممکن است اولین جنگی باشد که از داده‌های رسانه‌های اجتماعی به این روش استفاده می‌کند، اما مسلماً آخرین جنگ نخواهد بود. تحلیل داده‌های رسانه‌های اجتماعی احتمالاً تبدیل به راهی رایج برای نظارت بر درگیری‌ها، و همچنین سایر بحران‌های کلیدی خواهد شد. کالوو در اینباره معتقد است که استفاده از این ابزارهای هوش مصنوعی و گزارش‌هایی که تولید می‌شود در آینده نزدیک به قدری ارزشمند خواهد شد که دارای پتانسیل تأثیرگذاری بر رویه‌های مستندسازی سیاست و حقوق بشر در سطح بین‌المللی خواهد بود.

منبع: هوشیو

https://elececo.ir/1401/01/23/%d9%85%d8%a7%d9%87%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84-%d8%b4%d9%85%d8%a7%d8%b1%d9%87-17%d8%8c-%d8%a8%d9%87%d9%85/
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا