زندگی هوشمندمقالههوش مصنوعی

کاربردهای هوش مصنوعی، در زندگی روزمره

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

کاربردهای هوش مصنوعی، در زندگی روزمره نشان می‌دهد، تأثیر هوش مصنوعی بر دنیا قابل انکار نیست، اما قبل از صحبت در مورد این تأثیرات، بهتر است اول در مورد خود هوش مصنوعی امروزی کنکاش کنیم. هوش مصنوعی، حوزه‌هایی از علوم رایانه را که قصد تولید ماشین‌های هوشمند دارند، با هم ترکیب می‌کند. منظور از ماشین‌های هوشمند، سامانه‌ها و وسایلی است که قادرند کارهای پیچیده را مانند انسان‌ها یا حتی بهتر از آن‌ها انجام دهند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، کاربردهای خارق‌العادۀ فراوانی در زندگی روزمرۀ ما دارند. هوش مصنوعی در تمامی جوانب زندگی ما، از جمله چک کردن ایمیل‌ها، مسیریابی هنگام رانندگی یا حتی پیدا کردن فیلم‌های پیشنهادی، نقش دارد. در این مقاله به کاربردهای هوش مصنوعی، در زندگی روزمره می‌‌پردازیم.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

از جمله کاربردهای هوش مصنوعی، در زندگی روزمره که نتایج اقتصادی و اجتماعی دارد، تبلیغات است؛ به گفتۀ کارشناسان، بازار هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی تا سال ۲۰۲۳ به ۱/۲ میلیارد دلار خواهد رسید. هر چقدر هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی نقش فراگیرتری در زندگی ما پیدا می‌کنند، تلاقی این دو نیز محبوب‌تر به نظر خواهد رسید. ساختار شبکه‌های اجتماعی از هوش مصنوعی برای حمایت بیشتر از کاربران استفاده می‌کنند. شرکت‌های تجاری اغلب تبلیغات گستردۀ خود را با هوش مصنوعی انجام داده‌اند که بدون آن، می‌بایست برای هر کدام از آن‌ها، حجم بالایی از سرمایه، صرف تولید و توزیع محتوا می‌کردند. علاوه بر این، از هوش مصنوعی می‌توان برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده نمود. هدف از طراحی چنین تبلیغاتی، که از جمله شامل لینک‌های کوتاه و هشتگ‌ها می‌باشند، افزایش تعداد بازدید و نرخ تبدیل می‌باشد.

افزایش بهره‌وری در محل کار

هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند مکمل کارهای انسان باشد، بلکه کارآیی شغلی را نیز افزایش می‌دهد. هوش مصنوعی، با بر عهده گرفتن کارهای پیش‌پاافتاده و خطرناک، دست نیروی انسانی را باز می‌گذارد تا روی اموری که در کنار موارد دیگر، به خلاقیت و احساسات انسانی نیاز دارند، تمرکز کند. از این گذشته، نشاط و رضایت شغلی مردم از کاری که انجام می‌دهند نیز افزایش می‌یابد و این از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی، در زندگی روزمره است.

ادامۀ حیات

کاربردهای هوش مصنوعی، در زندگی روزمره دامنۀ وسیعی دارد؛ از هوش مصنوعی برای نجات جان افراد نیز استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، از این فناوری می‌توان برای تحلیل دقیق و صحیح اطلاعات پزشکی به منظور پیشگیری از سکته یا ایست قلبی بهره گرفت. هر چند نمی‌توان در آینده‌ای نزدیک، هوش مصنوعی را جایگزینی برای پزشکان تصور نمود، اما این فناوری می‌تواند کار پزشکان را با استفاده از الگوریتم‌ها و روش‌های پیشرفته، بسیار آسان بنماید. حتی در برخی موارد قادر است جایگزین پزشکان نیز بشود. افزایش چشمگیر حجم اطلاعات پزشکی سبب طراحی سامانه‌هایی شده است که با استخراج اطلاعات پنهان به بهداران برای اتخاذ تصمیم‌های بهتر کمک می‌کند. با تکیه بر چنین اطلاعاتی می‌توان آینده‌ای را محقق کرد که در آن، با داروهای سفارشی و شخصی‌سازی شده امکان درمان افراد بر اساس پروفایل خودشان میسر می‌گردد.

امنیت بانکداری

از هوش مصنوعی نه تنها برای خرید آنلاین و افزایش رضایت مشتریان، بلکه برای افزایش امنیت این موارد نیز استفاده می‌شود. مثلاً، بانک‌ها با استفاده از این فناوری، مانع کلاهبرداری از مشتریان می‌شوند؛ به این صورت که بانک از شما می‌خواهد تا هویت خود را هنگام انجام تراکنش‌های بزرگ تأیید کنید. نرم‌افزار هوش مصنوعی که درون سامانۀ بانک تعبیه شده است، همواره در حال رصد رفتار کاربر است تا هرگونه رفتار غیرعادی را شناسایی کند.

خدمات مشتری

از جمله کاربردهای هوش مصنوعی، در زندگی روزمره مربوط به حوزه خدمات‌رسانی است؛ حتماً تا به حال از چت‌بات‌ها استفاده کرده‌اید. هوش مصنوعی مکالمه‌ای پایه و اساس چت‌بات‌ها هستند. این شاخه از هوش مصنوعی با دستیاران هوشمندی سروکار دارد که می‌توانند بدون نیاز به مداخله انسانی و در تمام ایام هفته، به درخواست‌های کاربران پاسخ دهند. کاربرد چت‌بات‌ها و بات‌های صوتی فقط برقراری ارتباط با افراد است و برای ساخت آن‌ها باید از فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون شناسایی متن، درک نیت کاربر، احاطه به زبان‌های گوناگون و واکنش مناسب به درخواست‌های غیرمتداول بهره گرفت.

مسیریابی

همۀ سفرهای درون‌شهری، خواه ناخواه، از هوش مصنوعی بهره می‌گیرند. به عنوان مثال، نرم‌افزارهای مسیریابی نظیر گوگل مَپس، در کنار استفاده از هوش مصنوعی برای بررسی جریان ترافیک، از گزارشات کاربران در مورد تصادف یا عملیات‌های راه‌سازی استفاده می‌کنند تا مدت زمان رسیدن به مقصد و در نتیجه انتخاب مسیر بهتر را برآورد کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی، در زندگی روزمره همگی منجر به افزایش سرعت و کیفیت می‌شوند و از اتلاف وقت و هزینه زیاد جلوگیری می‌کنند.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا