آموزش و همایش دیجیتالگفت و گو

وزیر ارتباطات: ۷۸۹ دانشگاه و ۶۸۸ هزار معلم اینترنت رایگان دریافت کردند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

۷۸۹ دانشگاه و ۶۸۸ هزار معلم اینترنت رایگان دریافت کردند

وزیر ارتباطات گفت: در ایام شیوع کرونا و کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی اپراتورهای اینترنتی، بیش از ۷۸۹ دانشگاه و ۶۸۸ هزار معلم، اینترنت رایگان دریافت کردند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی به نقل از مهر، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات که امروز یکشنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و فعالان حوزه ICT به صورت ویدئو کنفرانس برگزارشد، در خصوص اقدامات انجام شده در دوران کرونا گفت: ۷۸۹ دانشگاه، مراکز آموزشی و حوزه علمیه با کمک ۵۰ میلیارد تومانی شرکت‌های اینترنتی، اینترنت رایگان دریافت کردند.

وی با بیان اینکه اینترنت رایگان ۶۸۸ هزار معلم نیز با هزینه ۵۰ میلیارد تومانی اپراتورهای اینترنت فعال شد، ادامه داد: به تازگی شبکه شاد را نیز برای دانش آموزان رایگان کردیم و برآورد ما این است که شرکت‌های ICT ، اپراتورهای اینترنت و موبایل در مجموع ۵۰۰ میلیارد تومان در این ایام به مردم خدمات ارائه دادند.

وزیر ارتباطات با اشاره به راه اندازی سامانه غربالگری AC-۱۹ که با همکاری این وزارتخانه در ابتدای شیوع کرونا انجام شد، گفت: به درخواست دولت ارمنستان، این سامانه برای این کشور نیز فعال شد و ما نسخه باز این نرم افزار را در اختیار ارمنستان قرار دادیم و آمادگی ارائه این سامانه را به کشورهای دیگر نیز داریم. برای کشور عراق نیز کاری مشابه این، انجام شد و ما دانش این پلتفرم را در اختیار این کشور قرار دادیم.

وی فناوری اطلاعات را ابزاری در کنترل موفق اپیدمی کرونا در کشور عنوان کرد و گفت: شرکت‌های VOD نیز به مدت یک ماه ترافیک اینترنت خدماتشان را برای مردم رایگان کردند.

آذری جهرمی با اشاره به راه اندازی دو پلتفرم معنوی برای ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در این دو پلتفرم بیش از ۵۰۰ هیئت مذهبی فعال شد و بیش از ۳ میلیون بازدیدکننده داشت.

وزیر ارتباطات راه اندازی اپلیکیشن ماسک توسط متخصصان دانشگاه شریف را برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی از دیگر نمونه‌های موفق بهره گیری از فناوری اطلاعات در این دوران عنوان کرد و گفت: این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات پیش رفت و هم اکنون بیش از ۳ میلیون کاربر این اپلیکیشن را نصب کردند.

وی با اشاره به انجام خدمات پستی در ایام کرونا نیز گفت: مرسولات پستی در این ایام با توجه به افزایش تقاضا، با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی توزیع شد اما با این وجود متاسفانه ۳ نفر از همکاران پست در حین ماموریت در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

جهرمی با اشاره به عضویت در پویش ایران همدل در لبیک به دعوت رهبر انقلاب، از معاون اول رئیس جمهور نیز خواست که به این پویش بپیوندد و گفت: تاکنون شرکت‌های نوآور توانستند از طریق این پویش ۱۲ میلیارد تومان برای کمک به مناطق محروم جمع آوری کنند که این مبالغ با همکاری کمیته امداد، به نیازمندان پرداخت می‌شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به هزینه کرد ۳۰۰ میلیارد تومانی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایام کرونا، گفت: برای ۸ میلیون مشترک اینترنت خانگی به مدت یک ماه اینترنت را رایگان ارائه دادیم که هزینه ای حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای شرکتهای اینترنتی به همراه داشت.

وی با اشاره به کمک شرکت مخابرات ایران و اپراتورها در آماده سازی سامانه ۴۰۳۰ ستاد فرمان اجرایی امام برای کاهش مراجعات مردم به مراکز درمانی و ارائه مشاوره آنلاین درمانی، گفت: در این ایام ۱۰ میلیارد پیامک به صورت رایگان برای مردم ارسال شد که ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه به همراه داشت.

۴۰۰ هزار گوشی ایرانی امسال تولید می شود

آذری جهرمی از انجام ۳ طرح ملی در حوزه تولید در این بخش خبر داد و گفت: از شرکت های داخلی حوزه تولید تجهیزات مخابراتی خواستیم که حدود ۲.۵ میلیون پورت VDSL تولید کنند. برنامه ارائه ۵ میلیون پورت اینترنت ثابت VDSL در دستور کار است که قرار است نیمی از این تجهیزات توسط شرکت های تولید داخل انجام شود و از این رو با هماهنگی وزارت صمت، ظرفیت واردات این تجهیزات را محدود کردیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در همین حال تولید گوشی تلفن همراه و تجهیزاتی مانند IOT (اینترنت اشیا) امسال در برنامه است و با وجودی که شرکت های معتبر خارجی در شرایط قبل از تحریم آمادگی تولید در کشور را اعلام کرده بودند اما این موضوع را پیش نبردند، هدفگذاری برای تولید ۴۰۰ هزار گوشی را در سال ۹۹ در دستور کار قرار دادیم.

وی گفت: این پروژه توسط دو مجموعه تولیدی در کشور انجام می شود و با وجودی که نیاز سالانه کشور ۱۲ میلیون گوشی است، قصد تولید ۴۰۰ هزار گوشی در داخل، در حال انجام است. از این رو ما ۵۰۰ میلیارد تومان تقاضای منابع مالی از دولت داشتیم تا بتوانیم به اپراتورها وام دهیم تا برای تحریک بازار تقاضا، بتوانند گوشی را به صورت اقساطی به کاربران ارائه دهند. در این زمینه هماهنگی با بانک مرکزی صورت نگرفته و موضوع به سازمان برنامه ارجاع شده است.

فروش آنلاین در دوران کرونا ۲.۵ برابر شد

وزیر ارتباطات با اشاره به افزایش ظرفیت های تجارت الکترونیک و خدمات آنلاین در دوران کرونا، گفت: با مشارکت بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمپین «از خانه بخریم» ظرفیت فروش کالاهای آنلاین ۲.۵ برابر شد و بیش از ۲ هزار نفر نیروی انسانی توسط شرکت های ارائه دهنده این خدمات استخدام شد. این کمپین با مشارکت کسب و کارهای نوپا، وزارت صمت و سازمان صدا و سیما اجرایی شد.

آذری جهرمی از سرمایه گذاری ۱۷ میلیارد تومانی شرکت های بزرگ حوزه فناوری اطلاعات برای کمک به شرکت های کوچک اقتصاد دیجیتال خبر داد و گفت: این کمک در قالب وام کم بهره به این شرکت ها انجام می شود. در همین حال برای افزایش حمایت از کسب و کارهای نوپا، صندق نوآفرین با منابع مالی ۱۰۰ میلیارد تومانی در حال فعالیت است.

وی تاکید کرد: شرکت های بزرگ حوزه فناوری اطلاعات و استارت‌آپهای موفق، آماده حضور در بازار بورس و تامین منابع ملی مورد نیاز برای ورود به این بازار هستند اما به دلیل عدم شناسایی دارایی های نامشهود برای ورود به بورس، هنوز موفق به حضور در این بازار نشده اند.

اقدامات یک ساله را ظرف ۳ ماه انجام دادیم

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته چالش‌هایی را پشت سر گذاشتیم که تا به حال نظیر آن ها را شاهد نبودیم. ضمن این که شیوع ویروس کرونا سختی ها و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد. اما از طرف دیگر فرصتی ایجاد شد تا کارهایی که قرار بود طی یک سال آینده انجام بدهیم را ظرف مدت سه ماه به نتیجه برسانیم. در هر کدام از چالش هایی که در کشور به وجود آمد وزارت ارتباطات وارد موضوعات مختلف شد و در آن ایفای نقش کرد.

وی با تاکید بر اینکه ارتباطات پیکره تسهیلات رسانی در کشور است، ادامه داد: با توجه به چالش‌هایی که در حوزه‌های مختلف داشتیم اما شاهد افزایش نرخ رشد در بخش ارتباطات بودیم.حتی با وجود تلاطم‌های ارزی مشکلاتی برای ما نیز ایجاد کرد اما ما سعی کردیم دست در جیب مردم نکنیم.

آذری جهرمی لازمه توسعه تجارت الکترونیک را تقویت خدمات پستی در حوزه کالای تجاری عنوان کرد و از معاون اول رئیس جمهور خواست تا در کمیته اقتصادی دولت این موضوع را رفع کند.

وزیر ارتباطات گفت: طبق سیاست های گمرک، پست مجاز به حمل و نقل کالای تجاری در حوزه بین الملل نیست. رفع این مشکل، یک مصوبه در دولت می خواهد با بتوانیم با گمرک این موضوع را پیش ببریم.

وی با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت های دولت الکترونیک، گفت: ۲۳ پروژه اولویت دار توسط شورای اجرایی فناوری اطلاعات برای سال ۹۹ مدنظر قرار گرفته تا میزان مراجعه مردم به دستگاههای دولتی کاهش یابد و فرآیندها اصلاح شود. این پروژه ها توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است. اما بررسی ها نشان می دهد که پیشرفت این پروژه ها در دستگاهها خوب نیست و در صورتی که با این وضعیت پیش رویم، به اهداف مان تا آذر ۹۹ نمی رسیم.

جهرمی تاکید کرد: گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی را به صورت هفتگی به رئیس جمهور ارائه می دهیم و با صحبتی که با رئیس جمهور داشتیم، خواهش کردیم که ۱۰ پروژه حائز اهمیت را در مدت یک ماه آینده به دستگاهها ابلاغ کنند تا شاهد تقویت دولت الکترونیک در کشور با یک عزم جدی باشیم.

محتوی مرتبط با اینترنت دانشگاهی در پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

اینترنت دانشگاه ها فقط تا پایان خرداد رایگان است
استفاده رایگان از اینترنت دانشگاهی تمدید شد
کدام دانشگاه‌ها اینترنت رایگان دارند؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا