پویش ملی محتوای دیجیتال به دنبال اشتغالزایی و توسعه صادرات است
طلائی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، هدف از ایجاد پویش ملی محتوای دیجیتال را بازارسازی در حوزه محتوای دیجیتال و حضور در فعالیتهای بینالمللی دانست.
به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از اتاق ایران، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با اعلام این خبر که مدتی است پویش ملی محتوای دیجیتال راهاندازی شده و در قدم اول دورههای آموزشی را برای تشکلهای اقتصادی برگزار کرده است، هدف از ایجاد این پویش را حضور ایران در بازار صادرات محتوای دیجیتال و بالا بردن سهم ایران از اقتصاد دیجیتال در سطح جهانی عنوان کرد.
بر اساس اظهارات محمدرضا طلائی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد ایران و جهان، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه اقتصاد به شدت افزایش پیدا کرده و لازم است برای بهبود وضعیت ایران در این حوزه نیز قدم جدی برداشته شود.
به اعتقاد او ساماندهی این حوزه باید جزو اولویتهای اصلی کشور قرار گیرد چراکه فناوری اطلاعات یک حوزه فراگیر و چند بعدی است و میتوان به کمک شبکهسازی و انسجامبخشی، کلیه بخشهای مرتبط به آن را تقویت کرد.
این فعال اقتصادی هدف از راهاندازی پویش ملی محتوای دیجیتال را ورود ایران به بازارهای بینالمللی و اشتغالزایی دانست و تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا فعالان این حوزه را توانمند و هماهنگ با استانداردهای جهانی کنیم. تجاری شدن شرکتها، شبکهسازی و ایجاد محیط رقابتی سالم از دیگر اهدافی است که پیگیری میکنیم.
طلائی با بیان این مطلب که پیش از هر حرکتی باید روی گفتمان سازی و آموزش تمرکز داشته باشیم از برگزاری ۲۵ وبینار آموزشی برای تشکلهای اقتصادی خبر داد و مرحله بعد از آموزش را رفتن به سمت هاب تولید و سپس هاب صادرات عنوان کرد.
بر اساس گفتههای رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان محتوای دیجیتال و فعالان اقتصادی سایر حوزهها برای استفاده از ابزار فناوری اطلاعات در توسعه و تقویت اقتصاد کشور، موضوعی است که در پویش ملی محتوای دیجیتال به جد دنبال میشود.
در این نشست، حسین سلاح ورزی، نایبرئیس اتاق ایران نیز حضور پیدا کرد و با اشاره به این مطلب که شیوع بیماری کرونا از یک طرف و واقعی شدن نرخ ارز یا همان افزایش بهای ارز از سوی دیگر موجب شده تا استفاده از فناوری اطلاعات در اقتصاد توجیهپذیری بیشتری پیدا کند، گفت: اتاق ایران علاقهمند است تا در این حوزه اثرگذاری بالایی داشته باشد. در همین راستا ماه قبل طی تفاهمهای صورت گرفته بین اتاق ایران و معاونت علمی ریاست جمهوری مرکز شتابدهی صادراتی ایران راهاندازی شد.
او ادامه داد: قرار است تا پایان سال در ۵ استان دیگر نیز این مرکز راهاندازی شود.
شرایط برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد مساعد است
امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور از ارائه خدمات قابل توجه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و تحرکات خوبی که در این حوزه روی داده سخن گفت و تصریح کرد: به نظر میرسد شرایط کشور به سمتی میرود که بسترها برای فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات، مساعدتر شده است.
او هم گرایی در فضای مجازی را بسیار مهم و ضروری خواند و گفت: بدون هم گرایی و تجمیع خدمات، موفقیت در این حوزه چندان آسان نیست. اینکه بتوان خدمات تجمیعی در قالب فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه داد، اتفاق مهمی است.
خوراکیان راهاندازی پویش ملی محتوای دیجیتال را در این شرایط بسیار امیدوارکننده ارزیابی کرد.
محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به چند عامل اساسی برای موفقیت این پویش ملی اشاره کرد؛ مفهوم پردازی، توانمندسازی به کمک آموزش تولیدکنندگان محتوا، فعالان اقتصادی و مصرفکنندگان، شبکهسازی بین تولیدکنندگان، صادرکنندگان و عرضهکنندگان و در نهایت تنظیم گری.
سیدمحمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بر ارائه یک تعریف مشخص در این حوزه و ایجاد هم گرایی بین حوزههای مختلف اقتصادی تأکید کرد و از مشارکت و همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی در این زمینه که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، اظهار امیدواری کرد.
۲ دیدگاه ها