ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC)مقالات فناوری مالیمقاله ارز دیجیتال

۲۰ پیش‌بینی درباره آینده پول

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
موژگان امیری

تا چند دهه قبل، هیچ‌کس درباره آینده پول پیش‌بینی و تصور نمی‌کرد که پول آن‌قدر تغییر کند که مردم بتوانند حجم زیادی از آن را در کارت کوچکی به‌اندازه نصف کف دست نگه‌داری کنند. از همان روزی که انسان ضرب‌کردن سکه‌های طلا و نقره را آغاز کرد، روند خریدوفروش کالا و خدمات دستخوش تغییرات مختلفی شد. با ضرب سکه، اصطلاح پول چهارچوبی استاندارد یافت و مردم توانستند تا سال‌ها مشکل معاملات خود را حل کنند. البته روند تغییر پول به همین‌‌جا ختم نشد و چند دهه بعد، عصر پول دیجیتال آغاز شد.

درباره آینده پول، تفاوت‌های بسیاری میان دیدگاه‌های افراد مختلف وجود دارد. عده‌ای آینده را امیدوارکننده پیش‌بینی می‌کنند؛ در‌حالی‌‌که گروهی دیگر به چشم‌انداز پول و تغییرات احتمالی آن بدبین هستند. بعضی‌ به رشد قیمت ارزهای دیجیتال امیدوارند؛ اما برخی چنین اعتقادی ندارند. در‌این‌میان، عده‌ای هم دنیایی را ترسیم می‌کنند که با آنچه امروز می‌شناسیم، بسیار متفاوت است.

در این مقاله که با کمک مطلبی از وب‌سایت کوین‌دسک تهیه‌ شده است، درباره آینده پول صحبت و دیدگاه افراد مختلف و تغییرات احتمالی پول را بررسی خواهیم کرد. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

پیشرفت پول
پیش‌بینی آینده پول

آینده پول

برای شروع، ابتدا دیدگاه بالاجی سرینیواسان (Balaji Srinivasan)، مدیر ارشد بخش فناوری صرافی کوین‌بیس (Coinbase) را بررسی می‌کنیم. او اعتقاد دارد در آینده نزدیک، مفهوم ماتریس دیفای (DeFi Matrix) معیاری قدرتمند برای بررسی سلطه و نفوذ پول‌های بانک‌ مرکزی خواهد بود.

برخی جهانی را ترسیم می‌کنند که در آن همه‌چیز به‌شکل توکن درآمده است یا همان‌‌طور‌که جف دورمن (Jeff Dorman)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت آرکا (Arca)، پیش‌بینی می‌کند، در آینده نه‌چندان دور، هر شرکت یک توکن در ساختار مالی خود خواهد داشت.

اریک وُرهیز (Erik Voorhees)، یکی از طرفداران سرسخت بیت‌ کوین، اعتقاد دارد که ارزهای فیات دچار خودسوزی شده‌اند و به‌مرور از بین می‌روند. مارسلو پراتس (Marcelo Prates)، محقق و کارمند بانک مرکزی برزیل، نیز اعتقاد دارد که در آینده شش شرکت بزرگ فعال در حوزه فناوری ارز دیجیتال جدیدی را شکل خواهند داد؛ ارز دیجیتال قدرتمندی که اقتصاد جهان را می‌بلعد.

بنابراین، بهتر است پیش از انتخاب نسل جدید پول، ابعاد مختلف آن را بسنجیم؛ زیرا پول جدید قطعاً بخش‌های مختلف زندگی ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ما در ابتدای این تغییرات هستیم و این روند مخالفان و موافقان خاص خود را دارد.

درادامه، ۲۰ پیش‌بینی مختلف درباره آینده پول را بررسی می‌کنیم.

۱. استیبل کوین‌های جایگزین دلار

در گذشته، کشورهایی که به‌دلیل مشکلات اقتصادی با فروپاشی و سقوط ارزش پول ملی مواجه می‌شدند، اقتصاد خود را به‌اصطلاح دلاریزه (Dollarize) یا دلاری می‌کردند و پس‌ازآن، دلار جایگزین پول ملی می‌شد. این رویکرد در ۱۰ سال آینده به‌کلی ازمُدافتاده می‌شود.

حسیب قریشی (Haseeb Qureishi)، از مدیران ارشد دراگونفلای کپیتال (Dragonfly Capital)

۲. هم‌زیستی ارزهای دیجیتال و فیات

در آینده، ارزهای دیجیتال و پول‌های فیات به‌ هم‌زیستی در‌کنار یکدیگر ادامه خواهند داد. این احتمال وجود دارد در آینده علاوه‌بر دسترسی آسان‌تر مردم به دلار، به‌واسطه فناوری بلاک چین برخی از ارزهای فیات کوچک و کم‌‌نام‌ونشان نیز برای حفظ قدرت و جایگاهشان با یکدیگر ادغام شوند.

هاسو (Hasu)، از پژوهشگران شرکت پارادایم (Paradigm)

برنامه‌نویسی
پیش‌بینی آینده پول، در آینده، برنامه‌نویسی مانند خواندن و نوشتن، به موضوعی متداول تبدیل خواهد شد.

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۳. اشتیاق برای برنامه‌نویسی

در آینده، استفاده از دارایی‌های دیجیتال به‌اندازه استفاده از ایمیل در میان مردم رایج و برنامه‌نویسی نیز مانند خواندن و نوشتن به موضوعی متداول تبدیل خواهد شد. انتظار دارم هر‌ساله صدها توکن ایجاد شوند و تمامی آن‌ها قیمت خاص خود را داشته باشند و در‌عین‌حال ویژگی‌های مالی متنوعی در‌اختیار کاربران قرار دهند.

یادگیری و استفاده از قراردادهای هوشمند تمامی پیش‌بینی‌ها را ممکن می‌کند و موجب مشارکت بیشتر مردم می‌شود. بدین‌ترتیب، پول به‌جای آنکه مفهومی خشک و انتزاعی تلقی شود، بیشتر از گذشته به فعالیت‌های دیجیتالی و ماهیت ما گره می‌خورد.

لکس سوکولین (Lex Sokolin)، اقتصاددان ارشد و رئیس دیفای/فین‌تک شرکت کونسنسیس (Consensys)

ماتریس دیفای
پیش‌بینی آینده پول

۴. ماتریس دیفای در مسیر جهانی‌شدن

ماتریس دیفای را می‌توان مشابه گراف اجتماعی (Social Graph) یا ارتباطات آنلاین در دهه گذشته دانست؛ موضوعی که آرام‌آرام به بخشی جدانشدنی از زندگی امروزِ ما تبدیل شده است. اکنون به نقطه‌ای از تاریخ رسیده‌ایم که تقریباً تمام دارایی‌های موجود در جهان را می‌توان در کیف‌پول دیجیتال نگه‌داری کنیم. نه‌تنها بیت کوین و اتریوم، بلکه ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDC)، سهام شرکت‌های مختلف، اوراق قرضه و وام‌ها نیز از این ویژگی برخوردارند و هرروز میلیاردها دلار از این دارایی‌ها در سراسر جهان با یکدیگر مبادله می‌شوند.

جدولی که نام آن را ماتریس دیفای گذاشته‌ام، از جفت‌دارایی‌های قابل‌مبادله تشکیل شده‌‌ است. برخی از بخش‌های این جدول مانند بیت کوین/دلار آمریکا (BTC/USD) نقدینگی عظیمی را در دفتر سفارش‌های گوناگون به‌خود اختصاص داده‌اند. بااین‌حال، بخش‌های دیگری مانند توکن غیرمثلی (NFT) یا ارز جدید فقط به‌اندازه‌ای نقدینگی خواهند داشت که بازارساز خودکار (Automated Market Maker) نقدینگی آن‌ها را تأمین کند.

بر همین اساس، تمامی بازارهای مالی را می‌توان ماتریس فرعی یا زیرمجموعه این ماتریس دانست. در سال‌های آینده، بازارهای سنتی سهام به بازار رقابت میان ارزهای دیجیتال بانکی و غیربانکی تبدیل می‌شوند. فارکس نیز به عرصه نبرد میان ارز دیجیتال بانکی تبدیل‌ خواهد شد و درنهایت، بازارهای معاملاتی که برمبنای ارز فیات و ارزهای دیجیتال هستند، جای خود را به معاملات بیت کوین با استیبل کوین‌ها خواهند داد.

بالاجی سرینیواسان، سرمایه‌گذار و مدیر ارشد فناوری سابق کوین‌بیس (Coinbase) و سهام‌دار شرکت اِی‌شونزده‌زد (a۱۶z)

۵. ماتریس دیفای معیاری برای فعالیت بانک‌ها

از دیدگاه بالاجی سرینیواسان، در آینده ماتریس دیفای به‌عنوان شاخصی برای اندازه‌گیری و بررسی قدرت ارزهای دیجیتال بانکی استفاده می‌شود. همان‌‌طور‌که گوگل نیوز (Google News) باعث افزایش سطح رقابت میان روزنامه‌های محلی شد، گسترش کیف پول‌های دیجیتال نیز موجب می‌شود ارز دیجیتال ملی کشورهای مختلف و دارایی‌های دیجیتال عمومی و خصوصی با یکدیگر رقابت کنند.

در‌این‌میان‌، دولت‌ها فقط می‌توانند در چهارچوب مرزهای خود میزان گسترش و پذیرش دارایی‌های دیجیتال غیرمتمرکز را کنترل کنند. این در شرایطی است که مردم به پذیرش ارزهای دیجیتال دولتی بی‌میلی نشان می‌دهند و سعی می‌کنند کمترین مقدار از این نوع دارایی‌ها را نگه‌داری کنند.

در آینده، مردم از ارزهایی استفاده می‌کنند که از انعطاف، حریم خصوصی بیشتر و سیاست‌های مالی قابل‌پیش‌بینی بهره‌ ببرند. این در حالی است که ارزهای دیجیتال دولتی هیچ‌یک از این ویژگی‌ها را ارائه نمی‌کنند؛ بنابراین، مردم نیز به‌دنبال استفاده از آن‌ها نخواهند بود. بدین‌ترتیب، وارد عصر جدیدی از رقابت جهانی میان پول‌های مختلف خواهیم شد.

بالاجی سرینیواسان

سقوط ارزهای فیات
پیش‌بینی آینده پول، عمر ارزهای فیات به‌پایان رسیده است.

۶. سقوط ارزهای فیات

در یک دهه آینده، ارزهای فیات به‌دلیل کاهش تقاضا و وجود جایگزین‌های معتبر، عمرشان به پایان خواهد رسید.

اریک وُرهیز، بنیان‌گذار شرکت شیپ شیفت (ShapeShift)

۷. پول نقد باقی می‌ماند

نابودی پول در میان آینده‌نگرها موضوعی متداول است. البته در دنیایی که تغییرات اقلیمی روز‌به‌روز وخیم‌تر می‌شود و احتمال وقوع حوادث طبیعی در حال افزایش است، امکان تخریب زیرساخت‌های دیجیتال همواره وجود دارد.

تنها با استناد به این موضوع می‌توان گفت که پول نقد بسیار انعطاف‌پذیرتر از پول دیجیتال است و در اقتصاد آینده، برای مدت‌ بیشتری باقی خواهد ماند. فناوری‌های دیجیتال بیش‌از‌اندازه در کانون توجه قرار گرفته‌اند.

برت اسکات (Brett Scott)، نویسنده کتاب «راهنمای یک دگراندیش در سیستم مالی جهان: رخنه در آینده پول» (The Heretic’s Guide to Global Finance: Hacking the Future of Money)

۸. ارز دیجیتال نمی‌تواند سیستم پولی را شکست دهد

با درنظرگرفتن این مسئله که دارایی‌های دیجیتال ازجمله بیت کوین برای قیمت‌گذاری و تعیین ارزش به سیستم پولی حال‌حاضر وابسته هستند، می‌توان گفت که آن‌ها توانایی رقابت با این سیستم را ندارند. این قیمت‌گذاری و سیستم پولی است که به ارزهای دیجیتال امکان مبادله‌شدن را می‌دهد. عصر جدیدی برای معامله‌گری در‌ حال ظهور است؛ اما علاقه‌مندان به حوزه ارزهای دیجیتال آن را با «عصر جدید پول» اشتباه گرفته‌اند.

برت اسکات

۹. موج جدیدی از IOU آغاز می‌شود

موج جدیدی از IOUها (مخفف I Owe You و نوعی سند بدهی‌) و کارت‌های اعتباری در راه هستند. جریان اصلی ارزهای دیجیتال با تثبیت این دارایی‌ها به‌عنوان کالا موجب‌ شده است برخی ایده‌های واپس‌گرایانه درباره پول همچنان تداوم یابد. با‌این‌حال، جالب‌ترین بخش این تجربه تازه، یافتن روش‌های جدید برای ساختن شبکه‌های متوالی از بدهی‌ مبتنی‌بر تعهدات است!

برت اسکات

۱۰. آینده را هم‌اکنون می‌توان مشاهده کرد

بیت‌ کوین آینده پول است.

الکس گلداستاین (Alex Gladstein)، مدیر ارشد استراتژی در بنیاد حقوق بشر (Human Rights Foundation)

۱۱. همه‌چیز به‌شکل توکن درمی‌آید

روند «توکنیزه‌کردن همه‌چیز» درک ما از پول و ثروت را تغییر داده و موجب ‌شکل‌گیری اقتصادهای خُرد شده است. توکن‌های NFT اولین مُهر تأیید بر این مسئله هستند.

نبرد برای آینده پول آغاز شده است و مطمئنم که آینده در دستان نوآوری‌های وب ۳.۰ است؛ همان فناوری‌ای که فرصت‌های بی‌شماری را دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

ساندرا رو (Sandra Ro)، مدیرعامل شرکت Global Blockchain Business Council

۱۲. پول قابل‌برنامه‌ریزی بهره‌وری منابع را افزایش می‌دهد

پول نماد دارایی‌های موجود در جهان است و آینده آن به استفاده ما از منابع عظیم این سیاره وابستگی دارد. سرمایه‌گذاری در فناوری بلاک چین و هوشمند‌سازی آن و ایجاد تعامل با سایر خدمات و دارایی‌ها ابزاری‌های هستند که به ما قدرت و اختیار می‌دهند تا پولمان را در مسیری درست به‌کار بیندازیم.

چه‌ سرمایه‌گذاری در مزارع تولید انرژی خورشیدی و چه‌ پرداخت هزینه‌های آموزش، در سراسر جهان ازجمله پروژه‌های فراوانی هستند که به‌دلیل نبود سرمایه و سرمایه‌گذار نیمه‌کاره رها شده‌اند؛ اما با پول قابل‌برنامه‌ریزی و مبتنی‌بر فناوری بلاک چین می‌توانیم کنترل دارایی‌های خود را به‌دست‌ بگیریم و از آن‌ها به‌نفع همه استفاده کنیم.

پل برودی (Paul Brody)، رئیس بخش بلاک چین در شرکت ارنست اند یانگ (Ernst & Young)

۱۳. شرکت‌ها مشغول توکن‌سازی می‌شوند

معتقدم که تمامی شرکت‌های جهان در ۵ تا ۱۰ سال آینده حداقل یک توکن را در ساختار مالی و سرمایه‌داری خود قرار می‌دهند. این توکن‌ها اوراق بهادار ترکیبی هستند که بخشی از برنامه‌های آن مرتبط با عضویت و پاداش‌ کاربران است و بخش دیگر به‌ حقوق صاحبان‌ سهام اختصاص دارد. این توکن‌ها در اکوسیستم مالی شرکت‌ها به‌عنوان پاداش استفاده و با افزایش درآمد، این دارایی‌های دیجیتال نیز ارزشمند‌تر می‌شوند.

تمام کسب‌وکارهایی که به‌صورت مستقیم با مصرف‌کننده سروکار دارند، مانند استارباکس (Starbucks)، دلتا ایرلاینز (Delta Airlines)، نتفلیکس (Netflix)، دیزنی (Disney) و حتی مشاغل کوچک مانند آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی و فروشگاه‌های محلی، همگی از تعامل مشتریان با توکن‌ها سود می‌برند.

 جف دورمن (Jeff Dorman)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت آرکا

۱۴. تسلط غول‌های فناوری

تا سال ۲۰۳۱، بیش از ۶میلیون نفر در تراکنش‌های روزانه خود از ارزهایی استفاده خواهند کرد که شش شرکت بزرگ حوزه فناوری ملقب به شش خواهر (Six Sisters) آن‌ها را عرضه می‌کنند. این ارزها بدون پشتوانه هستند و در شبکه‌ای جهانی عرضه می‌شوند که تا سال ۲۰۲۴، سه بانک مرکزی قدرتمند آن‌ها را خواهند ساخت.

با پذیرش گسترده این دارایی‌ها، تنها ۲۱ ارز از ۲۰۰ ارز دولتی که در دهه گذشته به‌وجود آمده‌اند، باقی می‌مانند. البته نباید فراموش کنیم که این دارایی‌ها، تنها به‌دلیل کوچکی توانستند به‌ حیات خود ادامه دهند.

مارسلو پراتس (Marcelo Prates)، وکیل بانک مرکزی و ستون‌نویس در کوین‌دسک (CoinDesk)

۱۵. مبادله ازطریق توکن‌ها بیشتر می‌شود

  • اقتصادهای جدیدی در آینده شکل می‌گیرند و هرکدام از مبادلات و تجارتی منحصربه‌فرد بهره می‌برند؛ مانند توکن‌های ETH و SLP که برای مبادله آیتم‌های مختلف درون بازی‌های بلاک‌ چینی استفاده می‌شوند. این توکن‌های جدید نیز به‌طور مستقیم به‌عنوان ابزار مبادله پذیرفته می‌شوند.
  • نرم‌افزارهای ساده و مبتنی‌بر فناوری بلاک‌چین به‌منظور تسهیل حضانت و مبادله انواع پول‌های توکنیزه‌شده عرضه می‌شوند.
  • توکن‌های استفاده‌شده برای انجام معاملات جایگاه بالاتری از ارزهایی مانند اتریوم و بیت کوین به‌دست می‌آورند و در آن زمان، آرام‌آرام از واحد‌های پولی مانند دلار آمریکا فاصله می‌گیرند.

بریل لی (Beryl Li)، یکی از بنیان‌گذاران Yield Guild Games

۱۶. با ارزهای فیات، مصادره اموال آسان‌تر می‌شود

سیاست‌های مرتبط با پول‌های فیات قابل‌برنامه‌ریزی و ارزهای دیجیتال بانکی باعث می‌شوند که تنها با چند خط کدنویسی بتوان خودسرانه و به‌‌طور بازگشت‌ناپذیر، اموال دیگران را مصادره کرد.

داوی وان (Dovey Wan)، بنیان‌گذار پریمیتو کریپتو (Primitive Crypto)

ارزهای دیجیتال
پیش‌بینی آینده پول

۱۷. ارزهای دیجیتال به توزیع مجدد ثروت کمک می‌کنند

سیستم فعلی بانک‌های مرکزی به‌هیچ‌عنوان ثروت ایجاد نمی‌کند؛ بلکه فقط احساس ثروت‌ را به مردم القا می‌کنند. تراکم عظیم ثروت ناشی از ارزهای فیات و توزیع دوباره ازطریق ارزهای دیجیتال وقایعی هستند که به‌موازات هم و در سال‌های آینده روی می‌دهند.

داوی وان (Dovey Wan)

۱۸. پول دیگر نشان‌دهنده ارزش انسان نیست

امروزه می‌گویند پول سه کارکرد اصلی دارد:

  • ذخیره ارزش
  • ابزاری برای مبادله
  • به‌عنوان واحد حساب بانکی

بااین‌حال بیش از همه، پول به‌عنوان بازتابی از میزان ارزش شما برای این دنیا یا میزان ارزش یک لیوان قهوه برایتان استفاده می‌شود. پول درحقیقت همان مفهوم ارزش است؛ اما هرچه بیشتر دقت می‌کنم، می‌بینم ارتباط تنگاتنگ میان پول و ارزش هرروز در حال گسستگی است.

تیلور موناهان (Taylor Monahan)، بنیان‌گذار و مدیرعامل مای‌کریپتو (MyCrypto)

۱۹. خدمات غیرمتمرکز پلی برای خدمات متمرکز

این نقل‌قول جالب درباره آینده پول هر دو دیدگاه موافق و مخالف را در نظر گرفته است:

اجازه دهید آینده‌ای را برایتان توصیف کنم که ممکن است به واقعیت تبدیل‌ شود. در این آینده فرضی، با چند بخش و سرویس متمرکز روبه‌رو هستید که به‌وسیله ریل‌هایی از جنس بلاک‌ چین به یکدیگر متصل شده‌اند. فکر می‌کنم که در آینده بسیاری از خدمات باید همچنان مجزا و به‌صورت متمرکز اداره شوند؛ زیرا این روش اداره سرویس‌ها از‌‌نظر محاسباتی بسیار کارآمدتر است. با‌‌این‌حال، می‌توان کل شبکه را به‌‌طور غیرمتمرکز اداره کرد.

شما در آینده می‌توانید به‌واسطه این مسیرهای بلاک‌ چینی استاندارد‌شده میان خدمات گوناگون به‌سادگی حرکت کنید. در‌حال‌حاضر، خارج از دنیای ارزهای دیجیتال راهی وجود ندارد که بتوان دارایی‌ها را به‌سادگی و در مدت‌ ۳۰ ثانیه از پلتفرمی به پلتفرم دیگر منتقل کرد و این مسئله مانعی بزرگ است.

فرایند پرداخت می‌تواند روی مسیری که بلاک‌ چین‌ها به‌وجود آورده‌اند، به‌طور مؤثر و آنی انجام شود. این ویژگی برای پول و دارایی‌های توکنیزه‌شده و نرم‌افزارهای پرداخت امکان‌پذیر است و احتمالاً بسیاری از این فرایندها به‌شکل پویا انجام می‌شوند.

فکر می‌کنم که این ویژگی از جهات بسیاری درمقایسه‌با سیستم مالی که امروزه استفاده می‌شود، کارآمدتر و مقیاس‌پذیرتر و با رشدی آسان‌تر همراه است. من برای دیدن چنین اتفاقی بسیار هیجان‌زده‌ام.

سم بنکمن‌فراید (Sam Bankman-Fried)، مدیرعامل صرافی FTX

۲۰. پول عجیب‌تر می‌شود

پیش‌بینی می‌کنم که ارتباطات پولی در آینده بسیار عجیب‌تر می‌شود و پول بیشتر از گذشته به هویت و ماهیت فردی ما گره می‌خورد. نکفته مهم دیگر اینکه پول به بازتابی از روابط فیزیکی و دیجیتالی ما تبدیل می‌شود.

این شکل جدید پول روند «جهانی‌سازی» را تسریع می‌کند و مردمان دارای ارزش‌های مشترک را از سراسر جهان گردهم می‌آورد و آن‌ها را با انگیزه‌های مالی و هویتی به‌هم‌ پیوند می‌زند. تمام این تغییرات موجب دگرگونی دنیای سنتی، دولت‌ها، حوزه‌های قضایی مختلف و ارزهای ملی می‌شود.

لورا شین (Laura Shin)، مجری پادکست‌ دِ آنچیند (The Unchained)

جمع‌بندی

درنهایت، باید گفت که از زمان پیدایش پول در جامعه انسانی تا‌به‌امروز، این مفهوم دستخوش تغییرات زیادی شده است. در ابتدا، مشکل فقط ضرب‌ سکه یا نگه‌داری پول‌های کاغذی بود؛ اما امروزه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که مشکلات بزرگ‌تری همچون تمرکززدایی وجود دارد. شکل جدید پول نه‌تنها مسائل مالی، بلکه حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و… را هم دگرگون می‌کند.

به‌طورکلی، آینده پول از دیدگاه افراد مختلف به چند دسته تقسیم می‌شود:

  • برخی اعتقاد دارند که ارزهای دیجیتال پایدار جایگزین پول فعلی می‌شوند.
  • گروهی دیگر اعتقاد دارند که ارزهای دیجیتال درکنار پول‌های فیات به حضورشان ادامه خواهند داد.
  • عده دیگری معتقدند که پول‌های فعلی در چند سال آینده از بین می‌روند.
  • گروهی نیز بر این باورند که ارزهای دیجیتال دوام ندارند و دیر یا زود صحنه را خالی می‌کنند.

منبع: ارزدیجیتال

۲۰ پیش‌بینی درباره آینده پول

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا