سلامت و پزشکی هوشمند

پیش‌بینی سرطان با هوش مصنوعی سال‌ها قبل از ابتلا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مدیرعامل شرکت ایده اطلس آرام گفت: بر اساس هوش مصنوعی مولکول‌های بدن را شناسایی می‌کنیم که این امر موجب می‌شود به‌عنوان تشخیص و پیش‌آگاهی به افراد اطلاع دهیم که در چند سال آینده دچار سرطان می‌شوند یا خیر.

نوید عابدزاده، مدیرعامل شرکت ایده اطلس آرام دررابطه با فعالیت‌هایی که در این شرکت صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بر اساس هوش مصنوعی مولکول‌های بدن را شناسایی می‌کنیم که این امر موجب می‌شود به‌عنوان تشخیص و پیش‌آگاهی به افراد اطلاع دهیم که در چند سال آینده ممکن است دچار سرطان شوند یا خیر. در حال حاضر نیز برروی سومین سرطان شایع جهان یعنی دستگاه گوارش فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم.

وی بیان کرد: بر اساس مقالات شاهد شیوع سرطان دستگاه گوارش در کشور چین هستیم و نتایج پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در کشور ما نیز این سرطان شیوع پیدا می‌کند زیرا سبک زندگی‌ مردم به سمت غذاهای فست‌فودی و سبک زندگی غربی گرایش پیدا کرده که این امر می‌تواند سیستم گوارش را به‌شدت درگیر کند.

مدیرعامل شرکت ایده اطلس آرام ادامه داد: کار دیگری که در حال انجام آن هستیم، پرداختن به بحث درمان است درحقیقت قصد داریم با استفاده از گیاهان دارویی به بهبود بیماران سرطانی کمک کنیم یعنی از طریق هوش مصنوعی مولکول‌ها و ترکیبات فعال گیاهان دارویی را بررسی کرده و تشخیص می‌دهیم که آیا این ترکیب می‌تواند مولکولی که با سرطان درگیر است را مهار کند یا خیر؛ از سوی دیگر به‌دنبال مولکول‌هایی می‌رویم که کاربرد مثبت دارند و می‌توان آن‌ها را افزایش داد. بنابراین ابتدا از طریق هوش مصنوعی ترکیبات گیاهان را شناسایی و استخراج می‌کنیم و سپس مولکول‌های داخل بدن را شناسایی می‌کنیم. درحال حاضر کارآزمایی‌های بالینی تاثیر این گیاهان برروی سرطان گوارش را بررسی کرده‌ایم و پس از گرفتن تاییدیه‌های لازم در صدد تجاری‌سازی آن خواهیم بود.

عابدزاده اظهار کرد: شرکت‌ها و جوانانی مثل ما نیاز به دیده شدن دارند زیرا با کمترین امکانات کارهایی را انجام می‌دهند که تنها پژوهشکده‌های بسیار بزرگ در آمریکا و اروپا می‌توانند آن‌را انجام دهند اما این جوانان تا نقطه‌ای می‌توانند پیش بروند و برای ادامه مسیر قطعا به حمایت مسئولان احتیاج دارند. حتی اگر بودجه‌های چند میلیارد تومانی در اختیار آن‌ها قرار گیرد می‌توانند به رقابت با بودجه‌های چند میلیارد دلاری بپردازند در نتیجه از جنگ علمی سرفراز خارج می‌شوند و مردم را امیدوار می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین در بحث تشخیص و پیش آگاهی کمک‌های شایانی به جامعه خواهد شد زیرا اگر شخصی ۱۰ سال قبل آگاه شود که به سمت سرطان پیش می‌رود، می‌تواند قبل از اینکه تومور او بزرگ و با جمله دردناک پزشکان مواجه شود که تنها ۶ ماه بیشتر زنده نخواهد بود پیشگیری و درمان را انجام دهد. بنابراین فعالیت ما از هر سو امیدبخش است هم از نظر علمی و هم از نظر سلامت جامعه و مردم.

منبع: آنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا