آلت‌کوینگزارش

کاردانو رقیب اتریوم، حریف می‌طلبد!

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

گجت نیوز نوشت: آپگرید بزرگ کاردانو به نام واسیل (Vasil) با موفقیت اجرا شد. به گفته خالق Cardano صدها پروژه به زودی روی این بلاک چین اجرا می‌شوند.

بلاک چین کاردانو یکی از رقبای اصلی اتریوم به شمار می‌رود. این پروژه زاییده فکر یکی از نفرات اصلی تیم توسعه اتریوم یعنی چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) است. وی به خاطر داشتن اختلاف نظر با رهبر این پروژه در نهایت از تیم جدا شد و پروژه خود را توسعه داد. کاردانو از نظر تعداد پروژه‌های راه‌اندازی شده روی بلاک چین آن از رقبا عقب است، اما با اجرای موفق آپگرید بزرگ کاردانو این روند به زودی تغییر خواهد کرد.

شرکت IOHK با انتشار یک توییت از اجرای موفق هاردفورک واسیل خبر داد. قرار بود آپگرید بزرگ کاردانو حدود سه ماه قبل پیاده‌سازی شود، اما به خاطر بروز یک سری مشکلات فنی، اجرای نهایی چند مرتبه به تعویق افتاد. واسیل در نهایت روز پنجشنبه ۳۱ شهریور ماه در شبکه اصلی کاردانو پیاده‌سازی شد.

بعد از این اتفاق، چارلز هاسکینسون در حساب توییتر خود اعلام کرد با اجرای موفق آپگرید بزرگ کاردانو صدها پروژه آماده راه‌اندازی روی این بلاک چین هستند. دلیل جذب توسعه‌دهندگان متعدد برای اجرای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز خود روی بلاک چین کاردانو، قابلیت‌هایی است که با اجرای هاردفورک واسیل به این شبکه اضافه می‌شوند. البته، بر اساس اعلام IOHK، قابلیت‌های جدید از روز ۵ مهر در دسترس توسعه‌دهندگان قرار خواهند گرفت.

یکی از شرکت‌های در تلاش برای ساخت اپلیکیشن غیر متمرکز خود روی کاردانو NEWM است. این شرکت در حال توسعه یک برنامه غیر متمرکز مخصوص پخش آنلاین موسیقی است. به لطف آن، دست واسطه‌ها از ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قطع شده و فایل‌های موسیقی در قالب NFT به فروش خواهند رسید. مشابه این پلتفرم به نام Audius قبلا در اتریوم ایجاد شده و به محبوبیت بسیار زیادی رسیده است.

هاردفورک واسیل کاردانو آپگرید بزرگ آلونزو را تکمیل کرد

اپلیکیشن‌های غیر متمرکز با استفاده از قراردادهای هوشمند ساخته می‌شوند. سال گذشته، با اجرای هاردفورک آلونزو، قابلیت ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند برای اولین مرتبه به بلاک چین کاردانو اضافه شد. به عقیده مدیر عامل شرکت NEWM، با اجرای هاردفورک واسیل نحوه ساخت و اجرای اسمارت کانترکت‌ها در کاردانو به مراتب بهینه‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از قبل خواهد شد.

چارلز هاسکینسون ضمن تحسین اجرای موفقیت‌آمیز آپگرید بزرگ کاردانو از انتقادها نسبت به تاخیر سه ماهه هاردفورک واسیل ابراز ناراحتی کرد. به عقیده وی، منتقدان بزرگی این بروزرسانی و چالش‌های پیش پای تیم توسعه کاردانو را دست کم گرفته‌اند.

واسیل چه قابلیت‌هایی به کاردانو اضافه می‌کند؟

بروزرسانی‌ها در شبکه‌های بلاک چین به دو دسته سافت فورک و هاردفورک تقسیم می‌شوند. دریافت آپگریدهای از نوع سافت فورک برای نودهای غیر متمرکز شبکه الزامی نیست و آن‌ها همچنان قادر به ارتباط با گره‌های دریافت‌کننده خواهند بود. اما دریافت آپگریدهای از نوع هاردفورک اجباری است، در غیر این صورت ارتباط بین گره‌ها قطع خواهد شد. بروزرسانی‌های اساسی معمولا از نوع هاردفورک هستند. این موضوع درباره آپگرید بزرگ اخیر کاردانو هم صدق می‌کند.

پیاده‌سازی طرح بهبود کاردانو شماره ۳۳ یکی از بخش‌های واسیل بود. در CIP 33 پیشنهاداتی برای تغییر منطق چگونگی ثبت شدن کدهای پلوتوس (Plutus) روی بلاک چین مطرح شده بود. با پیاده‌سازی آن، علاوه بر کاهش حجم بلاک‌های بلاک چین، توان عملیاتی شبکه افزایش پیدا خواهد کرد.

طرح بهبود کاردانو شماره ۳۱ (CIP 33) نیز از جمله بخش‌های مهم هاردفورک واسیل بود. این طرح شامل تغییراتی بود که با اجرای آن‌ها، اپلیکیشن‌های غیر متمرکز اجازه دسترسی به خروجی‌های تراکنش را بدون احتیاج به خرج کردن و ساخت مجدد پیدا می‌کنند. سومین طرح پیاده‌سازی شده در هاردفورک واسیل CIP 32 بود. به واسطه آن، ذخیره سازی یکپارچه و بدون مشکل داده روی شبکه امکان‌پذیر خواهد شد. تا قبل از آپگرید بزرگ کاردانو این کار فقط به صورت هش میسر بود.

منبع: خبرآنلاین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا