امنیت اطلاعاتدولت دیجیتال

آماده‌باش دولت‌ها در برابر حملات سایبری

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ریتیکا ساگار
آنالیتیکس ایندیا مگ

با آنکه پیشرفت فناوری ما را قادر ساخته با فشار یک دکمه همه چیز را کنترل کنیم. اما ما را در برابر بسیاری از تهدیدها آسیب‌پذیر کرده است. شروع غیرمنتظره همه‌گیری کرونا و دورکار شدن بخش بزرگی از نیروی کار زمینه افزایش سریع حملات سایبری را در سراسر جهان فراهم کرد. سال گذشته میلادی در جهان موارد اقدامات غیرقانونی سایبری و باج‌خواهی به سرعت افزایش یافت. سال‌جاری میلادی موارد حملات سایبری با هدف باج‌خواهی ۱۰۲ درصد افزایش یافته‌است. از سوی دیگر اعداد و ارقام نشان می‌دهد که هند یکی از کشورهایی است که بیشترین حملات در آن صورت گرفته است. حملات سایبری سال‌جاری میلادی در بخش‌ زیرساخت‌ها، شرکت‌های خصوصی و شهرداری‌ها رخ داده است.

در سراسر جهان رقم باج درخواست‌شده از سوی هکرها به صدها میلیون دلار افزایش یافته و این روند رشد ادامه پیدا خواهد کرد. چندی پیش حمله هکرها به خط لوله کلونیال در آمریکا توجه جهان را بار دیگر به ضرورت مقابله با عملیات‌های سایبری جنایتکارانه جلب کرد. سال گذشته میزان زیان حاصل از حملات هکرها نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد ۷۵ درصدی داشت. شرکت کلونیال که خطوط لوله آن ۵۵۰۰ مایل است، پس از حمله هکرها مجبور شد تمامی شبکه انتقال سوخت را تعطیل کند در‌نتیجه انتقال سوخت در مناطق شرقی آمریکا یعنی در ۱۴ ایالت دچار اختلال شد.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۸، اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

پس از این حمله بسیاری از کشورها بر تلاش‌های خود برای افزایش امنیت شبکه‌ها افزوده‌اند. موسسه سایبر سکیوریتی ونچرز تخمین زده که طی پنج سال یعنی از سال ۲۰۱۷ تا سال‌جاری میلادی میزان کلی هزینه برای محصولات و خدمات امنیت سایبری در جهان صدها میلیارد دلار بوده است. در ادامه به هزینه‌ای که در چند کشور برای حفظ امنیت سایبری صرف می‌شود اشاره می‌کنیم.

در ایالات‌متحده انتظار می‌رود دولت جو بایدن سال‌جاری میلادی حدود ۱۹ میلیارد دلار برای ارتقای امنیت سایبری سرمایه‌گذاری کند. دولت جدید آمریکا به عنوان بخشی از پروژه عظیم نوسازی زیرساخت‌ها،‌ بودجه قابل ملاحظه‌ای برای ارتقای سیستم‌های امنیت سایبری در نظر گرفته است. در اسرائیل طی سه ماه نخست سال‌جاری میلادی ۵/ ۱میلیارد دلار برای توسعه امنیت سایبری سرمایه‌گذاری شده است. بخش امنیت سایبری اسرائیل برخلاف دیگر بخش‌ها که دچار مشکل هستند رشد کرده است و شرکت‌های فعال درحوزه ارائه خدمات امنیت سایبری سرمایه قابل ملاحظه‌ای جذب کرده‌اند.

در کانادا دولت قصد دارد ۸۰ میلیون دلار در شبکه فدرال امنیت سایبری سرمایه‌گذاری کند. برنامه جدید ارتقای امنیت سایبری طی چهار سال با بودجه یاد شده اجرا خواهد شد. در مالزی درسال‌جاری بودجه ۲۷ میلیون رینگیت برای ارتقای امنیت سایبری کشور اختصاص داده می‌شود و صرف این بودجه به مالزی کمک خواهد کرد تا آمادگی لازم را برای گذار دیجیتال کسب کند.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

در استرالیا دولت به عنوان بخشی از بودجه سال جدید میلادی، مبلغی بزرگ برای بخش‌های مختلف خدمات و فناوری دیجیتال در نظر گرفته است. آژانس تحول دیجیتال مسوول اجرای برنامه‌های دولت است. در فرانسه سال‌جاری و پس از چند حمله سایبری به بیمارستان‌ها دولت اعلام کرد یک میلیارد یورو برای تقویت ظرفیت‌های امنیت سایبری اختصاص می‌دهد. از این رقم ۳۵۰ میلیون یورو به بیمارستان‌ها اختصاص دارد. در انگلستان بخشی از افزایش ۵/ ۱۶ میلیارد پوندی بودجه نظامی صرف توسعه توان امنیت سایبری کشور خواهد شد. نیروی ملی سایبری با بودجه ۵/ ۱ میلیارد پوندی فعالیت می‌کند و هدف آن افزایش توان امنیتی کشور است. در اسپانیا دولت برنامه ملی مهارت‌های دیجیتال را تدوین کرده که شامل سرمایه‌گذاری برای چند هدف در زمینه ارتقای امنیت سایبری کسب‌وکار‌هاست.

انتظار می‌رود سال‌جاری میلادی بر بودجه دولت‌ها در زمینه امنیت سایبری افزوده شود. توجه بیشتر به این بخش یک ضرورت است؛ زیرا حملات هکرها افزایش یافته و پیچیده‌تر شده است.

بیشتر از دولت الکترونیک در اقتصادالکترونیکی:
تدوین نظام احراز هویت کاربران
تصمیم جدی آمریکا و اروپا در زمینه اقتصاد دیجیتال؛ گسترش همکاری در هوش مصنوعی
اتصال الکترونیکی سازمان‌های تعزیرات حکومتی و اموال تملیکی
انقلاب بانکداری در گرو احراز هویت و امضای دیجیتال
برزیل به دنبال کاهش شکاف دیجیتالی در دوران «کرونا » است
الگوریتم‌های هوش مصنوعی در قطبی‌سازی فضای سیاسی چه نقشی دارند؟
اسناد دیجیتال جایگزین پول‌های کاغذی؛ اسکناس به پایان راه می‌رسد
سیستم «ElectionGuard» (حفاظت از انتخابات) شرکت مایکروسافت
مدیریت فضای مجازی به صحنه زورآزمایی تبدیل شده است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا