کسب و کار هوشمند در ایران

آمار «یکتانت» از همراهی با کسب‏‌وکارها

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

 یکتانت هفته گذشته در رویدادی با نام «فصل مشترک»، گزارش سال ۱۴۰۰ خود و آمارهای جالبی از وضعیت بازار تبلیغات آنلاین کشور در سال گذشته را منتشر کرد. این آژانس تبلیغات دیجیتال اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰ تبلیغاتش در ۱۲۸ میلیون دستگاه به نمایش گذاشته شدند.

«سینا مومنی»، مدیرعامل یکتانت در این رویداد به تاریخچه این شرکت اشاره کرد و گفت: «فعالیت ما از بهمن سال ۹۵ آغاز شد، در شروع با اسم مای گیرباکس آغاز به کار کرد و چند ماه بعد با اسم یکتانت به مسیر خود ادامه داد. در آن زمان، در آمریکا نزدیک به نیمی از بودجه بازاریابی کسب‌‌وکارها، به بخش آنلاین اختصاص داشت، در حالی که این عدد در آن زمان در ایران کمتر از ۵ درصد بود. یکتانت با هدف بهره‌‌گیری بهتر کسب‌‌وکارها از تبلیغات آنلاین، درآمدزایی منصفانه ناشران و وب‌‌سایت‌‌ها و در نهایت دسترسی کاربران وب به محتوای غنی‌‌تر ایجاد شد.

در گذشته معیار موفقیت هر وب‌‌سایت رتبه آن در الکسا بود، ولی این معیار دقیق نیست. ما می‌خواستیم معیار سنجش یک وب‌‌سایت، کیفیت محتوای تولید شده در آن باشد. یکتانت با این سه ذی‌‌نفع در ارتباط است. کسب‌‌وکارها، ناشران وب فارسی و کاربران وب فارسی.» او در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد که این شرکت تا پایان سال ۱۴۰۰ با در اختیار داشتن یک تیم ۴۱۷نفره، با ۵۵ هزار کسب‌‌وکار و ۲۳۰۰ سایت نمایش‌‌دهنده همکاری داشته است.

  جهت دانلود فایل Pdf و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۲۲، مردادماه۱۴۰۱ اینجا کیلک نمایید.

در ادامه «سینا عطاران» مدیر مهندسی نرم‌‌افزار یکتانت درباره داده‌های این شرکت گفت: «داده‌های یکتانت به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ داده‌های مربوط به رفتار کاربران که از وب‌‌سایت‌‌های همکار با یکتانت به دست می‌‌آید و کاملا ناشناس هستند؛ دسته دوم داده‌های محتوای صفحات وب هستند که یکتانت سعی می‌کند از نظر کیفی و کمی آنها را بهبود دهد تا داده‌های غنی از وب فارسی در دست داشته باشد؛ و در نهایت دسته سوم، داده‌های بازخورد نمایش تبلیغات هستند. درواقع سیستم یکتانت، الگوریتم تعریف شده‌‌ای است که تعیین می‌کند چه تبلیغاتی به چه کسانی و در چه زمانی نمایش داده شوند.» او در ادامه آماری درباره مقیاس کار یکتانت ارائه داد و گفت: «در حال حاضر ۲۰ هزار تبلیغ فعال در لحظه در سیستم ما وجود دارد که توسط تبلیغ‌‌کننده‌های یکتانت ساخته شده است.

از سوی دیگر، ۵۰ میلیون محصول از فروشگاه‌های آنلاین جمع‌آوری‌‌ شده و وقتی یک کاربر وارد یک سایت می‌شود، الگوریتم باید فقط شش عدد تبلیغ، از میان این ۵۰ میلیون محصول و ۲۰ هزار تبلیغ فعال موجود را انتخاب کند و به او نمایش دهد. همچنین در این سیستم، ۲۳۰۰ نمایش‌‌دهنده فعال با مخاطبان و دسته‌بندی‌‌های متفاوت وجود دارد که ۹۰ درصد ترافیک وب فارسی را تشکیل می‌دهند و الگوریتم، باید به نیاز تمام آنها پاسخ دهد. در حال حاضر ۱۵ میلیون صفحه در یکتانت وجود دارد که دارای تگ موضوعی هستند و روزانه ۵ هزار صفحه به آنها اضافه می‌شوند. یکتانت کاربران را بر اساس رفتار آنها به ۱۵ بخش تقسیم‌‌بندی می‌کند و هدف ما این است که در سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۳۰ قسمت افزایش پیدا کند.»

در بخش دیگری از این رویداد «مریم اسماعیلی» و «پوران زمانی»، مدیران محصول یکتانت، به معرفی محصولات و سرویس‌‌های این شرکت پرداختند. اسماعیلی در این مورد گفت: «نخستین محصول ما در سال ۱۴۰۰، سرویس RTB )real time bidding‌) بود که یک فضای آزاد و شفاف برای رقابت در وب فارسی است تا همه کسب‌‌وکارها بتوانند فارغ از اینکه با یکتانت در حال همکاری هستند یا نه، از این بستر استفاده کنند.RTB محصولی برای ایجاد هم‌‌افزایی در وب فارسی است و یکتانت در سال ۱۴۰۰، ظرفیتی معادل ۳ میلیارد نمایش از تبلیغاتش را به این سرویس اختصاص داد.»

زمانی هم به راه‌‌اندازی سرویس اشتراک مخاطب در این شرکت اشاره کرد و گفت: «این سرویس به کسب‌‌وکارها این امکان را می‌دهد تا با رضایت خودشان بتوانند مخاطبان خود را برای رشد بیشتر در اختیار کسب‌‌وکارهای دیگر قرار دهند. با اجرای این کمپین در ۳۰ کسب‌‌وکار، متوجه رشد هفت برابری نرخ کانورژن در مقایسه با سایر کمپین‌‌ها شدیم.»

مدیران محصول یکتانت در ادامه محصولات دیگر این شرکت در سال ۱۴۰۰ را معرفی کردند که شامل بنرساز اتوماتیک برای کسب‌‌وکارهای کوچک، محصولات ریکامندیشن و محتوامحور برای فروشگاه‌های آنلاین هستند. «حامد زمانی»، مدیر ارتباط با مشتریان یکتانت هم در ادامه به ارائه آمارهای جالبی پرداخت و گفت: «تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع ۵۵ هزار کسب‌‌وکار برای تبلیغات خود در وب‌‌سایت‌‌ها، با یکتانت همکاری کرده‌‌اند که در مقایسه با سال ۹۹ این عدد

 ۶۰ درصد افزایش داشته است. تاکنون بیش از ۳۷ هزار کسب‌‌وکار علاوه بر یکتانت، حداقل از خدمات یکی از بیزینس لاین‌‌های یکتانت نیز استفاده کرده‌‌اند.

با افزایش تعداد مخاطبان یکتانت، میانگین ظرفیت ماهانه نمایش تبلیغات در سال ۱۴۰۰ از عدد ۲۷ میلیارد به ۴۰ میلیارد رسید. در این سال، ۹۰ هزار و ۸۳۷ کمپین تبلیغاتی در یکتانت ساخته شد که تمام آنها به همراهی و همفکری تیم عملیاتی یکتانت نیاز دارد. در سال ۱۴۰۰، بیش از ۷۵۰۰ کسب‌‌وکار، اسکریپت ریتارگتینگ یکتانت را در وب‌‌سایت خود قرار داده‌‌اند.»

«امیرحسین خرمی»، مدیر فروش یکتانت در این رویداد با اشاره به کسب‌‌وکارهای متفاوتی که با یکتانت همکاری می‌کنند گفت: «از جمله این کسب‌‌وکارها می‌توان به کسب‌‌وکارهای آموزشی، فروشگاه‌های اینترنتی، صنعت زیبایی، مد و پوشاک و خدمات اشاره کرد. در سال ۱۴۰۰، حوزه‌های مالی و سرمایه‌‌گذاری و صنعت زیبایی بیشترین سهم از بودجه تبلیغات را به خود اختصاص دادند. همچنین بیشترین میانگین سبد تبلیغات مربوط به حوزه حمل‌‌ونقل است. بالاترین میزان رقابت برای تبلیغات در مقایسه با صنایع متفاوت، مربوط به فروشگاه‌های اینترنتی و حوزه آموزش آنلاین بوده است. آمارها نشان می‌دهد یکی از حوزه‌هایی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ توجه کمی به آن شده، حوزه املاک است.

با بررسی اهداف کسب‌‌وکارها از تبلیغات در یکتانت، متوجه شدیم که هدف ۴۶ درصد فروش آنلاین، ۱۹ درصد افزایش ترافیک ورودی و ۱۵ درصد آگاهی از برند است.» «محسن محمودیان‌‌فرد»، مدیر پشتیبانی مشتریان یکتانت هم اعلام کرد که هر تبلیغ ساخته شده توسط مشتریان این شرکت، توسط تیم تایید محتوا مورد بررسی قرار می‌گیرد تا تبلیغ حاوی پیام، محتوا، تصویر و لینک درستی باشد. او گفت که در سال ۱۴۰۰ زمان بررسی محتوای تبلیغات به زیر ۳۰ دقیقه رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا