ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC)

آمریکا هنوز تصمیمی برای پیگیری ارز دیجیتال ملی خود نگرفته است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

وزارت خزانه‌داری آمریکا رهبری یک گروه بین‌ سازمانی را بر عهده دارد که به تحقیق در مورد “ارز دیجیتال احتمالی بانک مرکزی” می‌پردازد.

به نقل از decrypt، با توجه به حملات نظارتی صورت گرفته در هفته گذشته، به نظر می‌رسد که مقامات آمریکایی از ارزهای دیجیتال خوششان نمی‌آید. اما آیا نظر آنها درباره ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هم اینگونه است؟ “این موضوع هنوز رد نشده است.” حداقل این چیزی است که یکی از نمایندگان وزارت خزانه‌داری آمریکا در کنفرانس Transform Payments USA 2023 که توسط رویترز برگزار شده بود، گفت.

گراهام استیل (Graham Steele)، دستیار دبیرکل امور مؤسسات مالی، در این رویداد صنعتی درباره سرویس پرداخت FedNow دولت آمریکا، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و آینده “بانکداری باز” صحبت کرد.

استیل به عنوان نماینده وزارت خزانه‌داری، در مورد اینکه آیا ایالات متحده قصد پیگیری مسئله CBDC را دارد یا خیر، به صراحت گفت که “آمریکا هنوز تصمیمی درباره CBDC نگرفته است”. اما او اظهار کرد که وزارت خزانه‌داری به عنوان رهبر یک کارگروه بین نهادی به مطالعه CBDC احتمالی در آمریکا می‌پردازد.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی نسخه دیجیتالی از ارزهای فیات هستند. در دسامبر سال ۲۰۲۲، تقریباً ۱۱۴ کشور که نزدیک به ۹۰٪ از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را شامل می‌شوند، در حال تحقیق درباره چگونگی راه‌اندازی یک CBDC بودند.

به گفته استیل، این کارگروه می‌خواهد “توازن مناسبی” را بین رهبری مالی جهانی، امنیت ملی، حریم خصوصی، پولشویی، تامین مالی غیرقانونی و همه‌پذیری امور مالی ایجاد کند.

وی به خطرات یک CBDC غیرتجاری، مانند بانک‌گریزی، که می‌تواند به دلیل سهولت و سرعتی که تحت چنین سیستمی تشدید می‌شود، اشاره کرد.

CBDCها به دلیل عدم رعایت خصوصی و کاهش اعتماد سازمانی،‌ توسط بسیاری از افراد در طول این سال‌ها مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. نظرسنجی اخیر مؤسسه Cato نشان می‌دهد تنها ۱۶ درصد آمریکایی‌ها از یک CBDC حمایت می‌کنند. استیل به این نگرانی‌ها پرداخت و آنها را به فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط دانست، که یک بحث همیشگی در بین رگولاتورهای ایالات متحده و منتقدان کریپتو است.

او گفت: ما باید تا جای ممکن میزان حفظ حریم خصوصی و ناشناس ماندن را در نظر بگیریم.

استیل اضافه کرد که وزارت خزانه‌داری در حال بررسی فناوری‌هایی برای افزایش حریم خصوصی (PETs) است، و در عین حال “شفافیت و قابل‌ پیگیری بودن را تضمین، و به این ترتیب اعتماد کاربران را در تراکنش‌های مالی دیجیتالی تقویت می‌کند”.

بیت کوین، اتریوم، استیبل کوین‌ها و سایر انواع ارزهای دیجیتال در صحبت‌های استیل مورد بحث و بررسی قرار نگرفتند.

استیل گفت که دیجیتالی شدن خدمات مالی به سرعت در حال وقوع است و این کارگروه تحت رهبری وزارت خزانه‌داری قصد دارد با رهبران این صنعت و سیاست‌گذاران همکاری کند تا تمامی کاستی‌های موجود را پوشش دهد.

بدون در نظر گرفتن رویکرد آینده دولت ایالات متحده در مورد ارزهای دیجیتال، چه خصوصی و چه عمومی، مشخص است که مقامات در حال آماده‌سازی خود برای این رویکرد هستند.

منبع: والکس

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا