آلت‌کوینمقاله ارز دیجیتال

آیا احتمال سقوط تتر وجود دارد؟ پشت پرده شبکه تتر چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

چرا استیبل‌کوین‌ها سقوط می‌کنند؟ آیا بعد از حادثه لونا احتمال سقوط سایر استیبل ‌کوین‌ها هم وجود دارد؟ این‌ها سوالاتی هستند که بعد از حادثه شبکه ترا ذهن فعالان بازار ارزهای دیجیتال را بیشتر درگیر کردند. اما ما می‌خواهیم به پاسخ این سوال بپردازیم که چرا تتر و استیبل کوین USDT تا به حال از حوادث بازار در امان مانده‌اند؟ آیا احتمال سقوط تتر هم وجود دارد؟

بررسی آسیب‌ها و احتمال سقوط تتر

ارز دیجیتال تتر (USDT) از گروه مابقی استیبل کوین‌ها است و با وجود عدم شفاف‌سازی‌ و مواجهه با اتهامات مختلف، تابه‌حال توانسته از موانع سقوط به سلامت عبور کند. Tether همچنان در بازار ارزهای دیجیتال پابرجاست. استیبل کوین USDT از یک مکانیزم عالی برای متعادل ساختن عرضه و تقاضا استفاده می‌کند. در این مکانیزم از یک سو امکان مینت توکن‌های جدید وجود دارد و از طرف دیگر شبکه تتر برای تثبیت پشتوانه دلاری از توکن‌سوزی استفاده می‌کند. به هر حال، این استیبل کوین توانسته از طریق مذاکره و توافق با مقامات و تا اندازه‌ای به لطف قابلیت‌های شرکت اصلی تتر یعنی IFinex، پشتوانه دلاری استیبل کوین USDT را حفظ کند. در ادامه عوامل آسیب‌پذیر در طراحی شبکه بزرگترین استیبل کوین بازار رمزارزها را بررسی می‌کنیم.

فاکتورهای قابل توجه و تاثیرگذار بر سقوط تتر

دلایل و آسیب پذیری‌های شبکه تتر
منبع: Tether.to

اصلی‌ترین موضوعاتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر همه کاربران درگیر با شبکه Tether اثر می‌گذارد را می‌توان به سه گروه زیر تقسیم کرد:

  • عدم شفافیت لازم
  • متمرکز بودن و نیاز به اعتماد
  • اتهامات وارد بر شبکه تتر با عنوان مداخله در «پامپ قیمت بیت کوین»

درصورتی که پشتوانه استیبل کوین USDT از بین برود، پیامدهای طولانی مدتی برای دارایی‌هایی مانند بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال ایجاد می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت که صرافی‌ها آنقدر استفاده از استیبل‌کوین‌ها را در سیستم‌هایشان یکپارچه‌سازی کرده‌اند، که عدم موفقیت یا شکست هر کدام از آنها منجر به کاهش ارزش سایر کریپتوکارنسی‌ها می‌شود. در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که سقوط لونا چه بلایی بر سر استیبل کوین UST آورد. در واقع، بخشی از بازار که قرار است حرفه‌ای عمل کند، مستعد انجام بدترین اشتباهات است.

نحوه عملکرد بازار با صرافی‌های متمرکز و الگوریتم‌های معاملاتی منجر به افزایش لیکوییدتی یا نقدینگی بیتکوین می‌شود و نهنگ‌های بیت کوین نقدینگی خروجی را جذب می‌کنند.

اتهامات شبکه تتر در مورد دخالت در پامپ بیت کوین
منبع: Twitter.com

ماجرا از این قرار است که در بازار صعودی که همه منتظر کسب سود ناشی از صعود قیمت بیت کوین هستند، شبکه تتر توکن‌های جدید مینت می‌کند و آنها را به نهادهای مختلف وام می‌دهد. در نهایت هم کاربر با پرداخت بهره، وام را بازپرداخت می‌کند.

گرچه این مدل می‌تواند یک سرویس وام‌دهی باشد، اما در طولانی‌مدت دوام ندارد؛ چراکه به جای رشد و توسعه زیرساخت‌ها، صرفا مبتنی بر سفته‌بازی است. ضمانت‌های ناشناس و ارزش مبهم وثیقه‌ها، یک غول شیشه‌ای می‌سازد که به راحتی فرو می‌پاشد. Audit مستقل و عدم شفافیت ذخایر پشتوانه هم از دیگر موضوعات قابل بحث این شبکه است.

فعلا تمرکز ما روی عامل متمرکزسازی شبکه تتر و مداخله دستی مدیران آن در عرضه کل استیبل کوین USDT در بازار و دخالت آنها در جابه‌جایی سرمایه است. در واقع، کل بازار کریپتوکارنسی باید با این موضوع مخالفت کنند؛ زیرا استیبل کوین‌ها بخشی از سیستم مالی سنتی هستند.

Tetherدر طول این سال‌ها توانسته پشتوانه یک دلاری و نسبت ۱:۱ را حفظ کند اما مداخله دستی برای تنظیم مجدد نرخ منجر به ازدست رفتن پشتوانه (de-Pegged) می‌شود.  

نمودار ارز دیجیتال تتر
منبع: Coinmarketcap.com

با سوزاندن میلیاردها توکن USDT در سال ۲۰۲۲، عرضه کل این استیبل کوین برای دومین بار کاهش یافت.

نمودار USDT در کوین مارکت کپ
منبع: Coinmarketcap.com

بررسی نگرانی‌های منتقدین کریپتو نسبت به شبکه تتر و احتمال سقوط USDT

شبکه تتر، منتقدان سرسختی در دنیای کریپتو دارد، اما بخشی از آنها منتقدین منطقی ارزهای دیجیتال هستند. گرچه نظرات این دسته از منتقدین مبتنی بر منطق است، اما با استدلال‌های «شبه پانزی بودن» تتر مخالف هستند.  

بِنِت تاملین (Bennet Tomlin) یکی از منتقدان سرسخت Tether است. او کاملا به کاربرد ماهیت بدون مجوز و مقاوم در برابر سانسور ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز واقف است.

وب ۳ باید در انتقادها مصون باشد!

کریپتوکارنسی‌ها زمانی ارزش بیشتری دارند، که مقاوم به سانسور باشند. بنابراین، اگر وب ۳ ارزشمند است، هیچ نقدی بر عملکرد آن اثر ندارد.

توییت تاملین در مورد اهمیت مقاومت در برابر سانسور ارزهای دیجیتال
منبع: Twitter.com

فاکتورهای فاندامنتال شبکه تتر

در واقع، شبکه تتر یک بلاکچین غیرمتمرکز نیست، بلکه روی بلاک‌چین‌هایی اجرا می‌شود که می‌توانیم آنها را غیرمتمرکز در نظر بگیریم.

Tether یک قرارداد هوشمند است و در این قرارداد گزینه‌ای برای توسعه‌دهنده شبکه وجود دارد که می‌تواند از طریق آن هر مقدار استیبل کوین USDT را در هر کیف‌ پولی چه ولت‌های حضانتی یا غیرحضانتی مسدود کند.

ماهیت شبکه تتر از نوع بدون مجوز یا مقاوم در برابر سانسور نیست. بنابراین، افرادی که به قرارداد هوشمند دسترسی دارند (از‌ قبیل توسعه‌دهندگان یا مدیران شبکه) می‌توانند هر مقدار توکن USDT را در هر آدرسی مسدود کنند.

تتر یک شبکه متمرکز است و پائولو آردوینو (Paolo Ardoino) مدیر ارشد فناوری آن در توییتی به این موضوع اشاره کرد.

تتر بیت کوین نیست؛ لطفا تفاوت‌ها را درک کنید. تتر یک استیبل کوین متمرکز با هدف انتقال سریع و آسان تراکنش‌های ارزهای فیات درون زنجیره است. قطعا، شبکه متمرکز باید تحت قوانین نظارتی باشد.

پائولو آردوینو در توییتی به تمرکزگرایی شبکه Tether اشاره می‌کند؛ اما در واقع هدف او از این توییت، کاهش نگرانی‌های وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) در مورد قابل کنترل بودن توکن‌های تتر و حتی قابل سانسور بودن آنها است.  

گرچه این شبکه به عنوان متحد بازار کریپتو عمل می‌کند، اما طرفدار تاسیس بانک نیز هست. در واقع، تتر (USDC و سایر استیبل‌کوین‌ها) انعکاس نوین فضای مالی قدیمی هستند. در توییت آردوینو استفاده از کلمه «مقررات» یک کلمه کلیدی محسوب می‌شود؛ چراکه Tether سال‌ها زیر ذره‌بین نظارت مراجع ایالات متحده بوده و پشتوانه استیبل کوین شبکه در دارایی‌های خزانه‌داری ایالات متحده نگهداری می‌شود. تتر یکی از توکن‌هایی است که بیشترین حجم معاملات و ارزش بازار ۶۶ میلیارد دلاری دارد.

شبکه تتر به دلیل مذاکره و توافق با ایالات متحده هنوز پابرجاست؛ اما توافق با مقامات شامل چه نکاتی است؟

شبکه تتر: ما دائما با تنظیم‌کننده‌های قوانین در ارتباط هستیم.

آیا نظارت کمیسیون بورس اوراق بهادار بر شبکه تتر جدی است؟

آیا این موضوع که SEC هیچ اقدامی در مورد تتر انجام نداده و تا الان فقط جریمه اندکی را اعمال کرده تصادفی است؟ کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC)، شبکه Tether را در ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۱ (۲۶ مهر ۱۴۰۰) به دلیل گمراه کردن اذهان عمومی در مورد ذخایر پشتوانه (بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸) به مقدار ۴۲ میلیون دلار جریمه کرد.

از زمانی که مقامات مالی ایالات متحده اجازه رشد و توسعه به شبکه بزرگ‌ترین استیبل کوین را دادند، این ارز دچار سقوط نشده است؛ اما قرار است کمیسیون بورس اوراق بهادار نظارت بیشتری بر استیبل کوین‌ها داشته باشد و از آنها بخواهد در مورد ذخایر پشتوانه گزارش‌های شفاف‌تری داشته باشند. بعد از حادثه شبکه ترا، تتر هم زیر ذره‌بین نظارت SEC بهادار قرار گرفت و به بهانه حذف و سقوط استیبل کوین UST به زودی مقررات جدیدی بر استیبل‌کوین‌ها اعمال می‌کند.

شبکه تتر به عنوان یک شبکه متمرکز کوچک که بخش کوچکی اداره آن را بر عهده دارند از مسیرهای ناموفق شبکه‌های پیشین (مانند پلتفرم‌های متمرکز ارز دیجیتال Liberty Reserve و E-Gold) پیروی می‌کند.

ساتوشی ناکاماتو در وایت پیپپر بیت کوین به لزوم حذف ویژگی اعتماد اشاره می‌کند و همین ویژگی، عامل موثری در دوام طولانی‌مدت شبکه Bitcoin می‌شود. حذف واسطه‌ها و کنترل شبکه توسط اشخاص ثالث گام بزرگی برای موفقیت ارزهای دیجیتال است. درواقع، بیت کوین توانست اشخاص ثالث قابل اعتماد را از سیستم پولی شبکه بیت کوین حذف کند. مسلما، چنین اقداماتی هزینه زیادی دارد چراکه شبکه‌های نقدی الکترونیک همتا به همتا (P2P Electronic Cash Networks) عملا همه شبکه‌های پرداخت بانکی ازقبیل ویزا یا پی پال را منسوخ می‌کنند.

به همین دلایل بانک‌ها تا سال ۲۰۱۵ به شدت با بیتکوین مخالفت کردند و با هدایت نهادهای خصوصی تلاش‌های فراوانی برای تضعیف و در دست گرفتن کنترل شبکه Bitcoin انجام دادند. هنوز هم بانک‌ها با رقبای جایگزین ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) مخالف هستند. هرگونه جایگزین غیرمتمرکز برای ارزهای فیات، تهدیدی برای سیستم مالی سنتی است.

نقش مقامات ایالات متحده در شبکه تتر چیست؟

به نظر می‌رسد آینده تتر در دست قانون‌گذاران است و اگر این شبکه ارزشی برای آنها نداشت، مقامات مالی ایالات متحده تا الان دستور تعطیلی فعالیت تتر را صادر کرده بودند. جریمه ۴۲ میلیون دلاری کمیسیون CFTC یک اخطار بود و ظاهرا فعلا به همین جا ختم شد. به هر حال، Tether اجازه دارد به عنوان یک نهاد متمرکز و در یک محیط نسبتا دشوار مدیریتی، در حوزه کریپتوکارنسی‌ها ادامه فعالیت دهد.

از آنجایی که قرارداد هوشمند تتر بدون درنظر گرفتن زنجیره، اجازه مسدود کردن استیبل کوین USDT را می‌دهد، این ویژگی برای تنظیم‌کننده‌های قوانین و موسسه‌های مالی ارزشمند است و یک مهره سوخته محسوب نمی‌شود. به علاوه، امکان مداخله در بخش نسبتا بزرگی از اکوسیستم کریپتو، گزینه خوبی نه تنها برای Tether بلکه برای سایر استیبل کوین‌های متمرکز است.

پرونده «هک» یا «دزدیده شدن» بیت کوین‌های صرافی بیتفینکس (Bitfinex) هم از موضوعات مطرح درباره شبکه تتر است. در آگوست ۲۰۱۶ (مرداد و شهریور ۹۵) پس از هک شدن صرافی، ۱۲۰ هزار بیت کوین از اکانت کاربران صرافی سرقت شد. اما تیم صرافی چطور این ماجرا را مدیریت کرد؟ صرافی در اقدامی بی‌سابقه، توکن جدیدی به نام Unus Sed Leo صادر کرد و این توکن منحصرا در صرافی Bitfinex عرضه شد. به این ترتیب، یک سرمایه‌گذاری مجدد صورت گرفت. ارزش بیت‌کوین‌های مسروقه بیتفینکس در سال ۲۰۱۶ تقریبا معادل ۷۰ میلیون دلار بود.

صرافی Bitfinex متصدی استیبل کوین تتر است. این صرافی و شبکه Tether هر دو متعلق به شرکت iFinex هستند. در سال ۲۰۲۱ قانون‌گذاران به دلیل شک نسبت به رشد سریع ارزش بازار تتر (از ۱ میلیارد دلار به ۸۰ میلیارد دلار رسید) تحقیق و بررسی را شروع کردند. در همین زمان اعلام شد که هکرهای “فرضی” بیتفینکس پیدا و دستگیر شدند. اکثر بیت کوین‌های مسروقه هم توسط وزارت دادگستری ایالات متحده ضبط شد. دولت ایالات متحده تنها نهادی است که به بیش از ۹۴ هزار واحد بیتکوین مسروقه بیتفینکس دسترسی دارد.

موضوع بیت‌کوین‌ها یک نقطه نفوذ در برابر صرافی Bitfinex است؛ چراکه صرافی ادعا می‌کند با توکن‌های جدید خسارت کاربران مالباخته را جبران کرده است. مطمئنا اگر صرافی بخواهد به هر نحوی از بیت‌کوین‌هایی که فعلا تحت اختیار دولت ایالات متحده است استفاده کند، با چالش مواجه می‌شود.

مطمئنا اهمیت این اتفاق بسیار زیاد است و اهمیتش در سال‌های بعد دوچندان می‌شود؛ زیرا بیت‌کوین‌های ضبط شده به ابزاری برای چانه‌زنی میان تتر و دولت ایالات متحده تبدیل می‌شوند.

ترس، عدم قطعیت و شک (FUD) در مورد شبکه تتر بدون سروصدا در حال شکل‌گیری است. لطفا، موضوع بیتفینکس را تکرار نکنید. این کار به تتر آسیب می‌زند. Tether بزرگ‌ترین استیبل کوین فیات است. تا الان هیچ استیبل کوین دیگری این قدر شفاف نبوده است.

نقش ایالات متحده در آینده شبکه تتر
منبع: Twitter.com

آینده شبکه تتر چیست؟

آینده Tether در دست دولت ایالات متحده است. شرکت فناوری بلاکچین Blockstream از طرفی سرسخت‌ترین حامی استیبل کوین USDT است و از طرف دیگر ادعا دارد که فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند و هیچ چیز دیگری به غیر از بیتکوین ارزش توجه ندارد. در این مورد اگر نگوییم تضاد منافع، به نظر می‌رسد با تضاد روایت‌ها مواجه هستیم؛ زیرا سرمایه‌گذاران موسس Blockstream غول‌های بانکی AXA و Mastercard هستند.

بورس اوراق بهادار می‌تواند هر زمانی که بخواهد به حیات شبکه تتر خاتمه بدهد و زمانی که شرایط مهیا باشد این کار را می‌کند. اما تا زمانی که تتر بتواند در خدمت مقامات مالی باشد، ادامه حیات می‌دهد. تتر، صرفا نقطه ورود و راه دستیابی به کنترل بخش کوچکی از بازار ارزهای دیجیتال نیست؛ بلکه امکان مسدود شدن و توقف فعالیت شبکه به درخواست مقامات آمریکایی وجود دارد. برخلاف شبکه‌های غیرمتمرکز ، تتر یک قرارداد هوشمند است که توسط توسعه دهنده‌های شبکه کنترل می‌شود.

تا زمانی که تتر در خدمت مقامات باشد، نمی‌تواند مانند گذشته عملکرد مفیدی داشته باشد. استیبل کوین USDT به ابزاری برای حمایت از موسسات مالی سنتی تبدیل شده است و در صورتی که برای مقامات مثمرثمر نباشد به حیات آن خاتمه می‌دهند. ممکن است با یک رویداد (شاید رویداد قوی سیاه) مواجه شویم و حواشی رایج رویدادها مانند اعتراض عمومی را شاهد باشیم. معمولا، مقامات در چنین مواقعی با بحرانی خواندن شرایط از اعمال قدرت خود استفاده می‌کنند. در اکثر موارد موسسات دولتی (مالی یا غیرمالی) به جای اجرای اقدامات پیشگیرانه، تشدید موقعیت‌های نامطلوب را ترجیح می‌دهند.    

کلام پایانی

بعد از سقوط استیبل کوین شبکه ترا، سوالات متعددی در مورد سایر استیبل‌کوین‌ها و امکان سقوط آنها مطرح شد که احتمال سقوط تتر هم یکی از سوالات مطرح است. اما علیرغم فاکتورهای منفی از قبیل عدم شفافیت، متمرکز بودن و برخی اتهامات، شبکه تتر و استیبل کوین USDT توانسته‌اند در طول این سال‌ها در برابر حوادث بازار در امان بمانند. احتمالا توافق با مقامات و توانایی‌های شرکت iFinex از مهم‌ترین دلایل ادامه حیات تتر در بازار کریپتوکارنسی‌ها باشد. نظر شما درباره شبکه تتر چیست؟ آیا واقعا دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که شبکه تتر تا الان در بازار ارزهای دیجیتال دوام آورده است؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

منبع: میهن‌بلاک‌چین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا