ارزدیجیتال

آیا «ساتوشی ناکاموتو» همان «ایلان ماسک» است؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مرد در سایه بیت‌کوین

 در هفته‌های گذشته خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه ایلان ماسک، صاحب شرکت تسلا و یکی از ثروتمندترین افراد دنیا، در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است. این شایعه‌ها ادامه داشت تا اینکه شرکت تسلا که صاحب آن ایلان ماسک است به‌صورت رسمی اعلام کرد که در ماه ژانویه حدود ۵/ ۱ میلیارد دلار به‌صورت ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است. اعلام این خبر کافی بود تا ارزهای دیجیتال ۱۷درصد رشد قیمت داشته باشند. قبل از اعلام این خبر نیز ایلان ماسک در حساب توییتری خود حمایت‌های صریحی را از ارزهای دیجیتالی کرده بود و بسیاری از صاحب‌نظران رشد قیمتی ارز دیجیتال داجکوین را حاصل حمایت‌های صریح ایلان ماسک از این ارز دانسته‌اند.

این حمایت‌های صریح باعث شد شائبه‌هایی مبنی بر اینکه ایلان ماسک همان مبدع بیت‌کوین است، در فضای رسانه‌ای و اینترنتی مطرح شود. در همین حین به گزارش «فوربس» گروهی از حقوق‌دانان به ایلان ماسک هشدار داده‌اند که اقدامات اخیر او در حمایت از ارزهای دیجیتال می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای او داشته باشد و از مصادیق جرم به حساب بیاید.

سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری

دوشنبه هفته پیش ایلان ماسک اعلام کرد که در ماه ژانویه ۵/ ۱ میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کرده است و انتظار دارد که در آینده این ارز دیجیتال به منبع اصلی تراکنش‌های مالی در دنیا تبدیل شود. به محض اعلام این خبر بیت‌کوین به اندازه ۱۷ درصد رشد قیمت داشت و توانست سقف قیمتی ۴۵ هزار دلار را نیز لمس کند و بر اساس آخرین خبرها به بیش از ۴۸ هزار دلار هم رسیده است.

این خبر بعد از آن اعلام شد که ایلان ماسک در صفحه توییتری خود هشتگ بیت‌کوین را قرار داد. البته بعد از چند روز این هشتگ را از صفحه خود پاک کرد، اما همچنان به حمایت‌های خود از ارزهای دیجیتالی ادامه داد. او در همین حال، تمرکز خود را روی داجکوین نیز قرار داد و به این ترتیب بعد از حمایت‌های صریح صاحب تسلا از این ارز دیجیتال، داجکوین نیز بیش از ۵۰ درصد رشد داشت. همچنین بعد از اعلام این خبر، سهام شرکت‌هایی که پلت‌فرم لازم جهت تجارت با بیت‌کوین و تکنولوژی استخراج ارزهای دیجیتالی را فراهم می‌کردند نیز در چین، کره‌جنوبی و استرالیا با افزایش قیمت روبه‌رو شد.  

افق ارزهای دیجیتال از نگاه تسلا

این کمپانی در اعلامیه خود ضمن اعلام اینکه در ماه ژانویه ۵/ ۱ میلیارد دلار ارز دیجیتال خریده، نظر خود را درباره این ارز دیجیتالی نیز بیان کرده است. «ما انتظار داریم که در آینده نزدیک ارزهای دیجیتال را برای تراکنش‌های مالی کالاهای تولیدی خود به رسمیت بشناسیم.» ایلان ماسک در هفته‌های گذشته در صفحه توییتری خود گفته بود که بیت‌کوین در آستانه به رسمیت شناخته شدن نزد سرمایه‌گذاران بزرگ است. به این ترتیب تسلا اولین کمپانی بزرگ در دنیا محسوب می‌شود که به تدریج در نظر دارد ارزهای دیجیتال را وارد تراکنش‌های مالی خود کند.

بر اساس برآوردها تا آخر سال گذشته تسلا حدود ۱۹ میلیارد دلار به‌صورت نقد و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در دست داشته که ۵/ ۱ میلیارد دلار حدود ۸ درصد کل دارایی‌های این شرکت محسوب می‌شود. می‌توان نتیجه گرفت که ایلان ماسک و شرکت او به ارزهای دیجیتال بسیار امید بسته است و آینده درخشانی برای رمزارزها متصور می‌شوند.

عمل مجرمانه صاحب تسلا

بعد از توییت‌های حمایتگرایانه ایلان ماسک از داجکوین و سایر ارزهای دیجیتال بسیاری از حقوقدانان آمریکا این توییت‌ها را از نظر حقوقی مجرمانه یا شبه مجرمانه نامیده‌اند. به گزارش خبرگزاری فوربس، گروهی از حقوق‌دانان در هشداری که به ماسک داده‌اند پیش‌بینی کرده‌اند که این امکان وجود دارد که سازمان‌های نظارتی آمریکا توییت‌های ایلان ماسک را مجرمانه محسوب کرده و در این زمینه ورود کنند.

 این گمانه‌زنی زمانی تشدید شد که شرکت ایلان ماسک یعنی تسلا اعلام کرد که ۵/ ۱میلیارد دلار ارز دیجیتالی خریداری کرده است که همین خبر بلافاصله باعث افزایش یکباره قیمت ارزهای دیجیتالی شد. به زعم برخی از حقوقدانان، سازمان‌های نظارتی آمریکا می‌توانند در همین زمینه بررسی کنند که آیا در حقیقت شرکت تسلا ارز دیجیتالی خریداری کرده یا این صرفا فضاسازی رسانه‌ای است. علاوه بر این در سال ۲۰۱۸ نیز سازمان‌های نظارتی آمریکا به ایلان ماسک در زمینه توییت‌هایش هشدار داده بودند که نتیجه‌‌اش این بود که ایلان ماسک متعهد شد که در زمینه توییت‌های خود مراقبت بیشتری داشته باشد و پایبند به قوانین باشد.

حامی بیت‌کوین یا مبدع آن

بعد از حمایت‌های رسمی ایلان ماسک از بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، برخی در شبکه‌های اجتماعی این شائبه را مطرح کردند که ایلان ماسک همان مبدع اصل بیت‌کوین است. سازنده اصلی بیت‌کوین فردی به اسم «ساتوشی ناکاموتو» مطرح شده بود که همواره در مورد هویت این فرد شایعه‌هایی وجود داشت. بعد از حمایت‌های صریح ایلان ماسک از بیت‌کوین به خصوص بعد از اینکه شرکت او، تسلا اعلام کرد که حدود ۵/ ۱ میلیارد دلار را به‌صورت ارز دیجیتالی سرمایه‌گذاری کرده، شائبه‌ها در مورد اینکه او همان ساتوشی است، تقویت شد. در همین رابطه یکی از کارورزهای سابق در یکی از شرکت‌های هوافضای متعلق به ایلان ماسک در توییتی خبر داد که به احتمال زیاد ایلان ماسک همان ساتوشی ناکاموتوی معروف است.

بعد از افزایش گمانه‌زنی در این زمینه، ایلان ماسک در پیامی، تمامی گمانه‌زنی را در این باره رد کرد اما همچنان این گمانه‌زنی به قوت در فضای رسانه‌های جمعی حضور دارند.

ارزهای دیجیتال بعد از روی خوش تسلا  

برخی از تحلیلگران حمایت ایلان ماسک و شرکت تسلا از بیت‌کوین را یک نقطه عطفی برای ارزهای دیجیتال می‌بینند. به گمان این نوع از تحلیلگران، وقتی کمپانی بزرگی مانند تسلا به این اقدام مبادرت ورزیده به تدریج بقیه شرکت‌های بزرگ نیز به این نوع ارزها روی خوش نشان خواهند داد. این دسته از تحلیلگران با بیان این موضوع که به هر حال افراد زیادی سهامدار تسلا هستند نتیجه می‌گیرند که در این زمینه حتما بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته است. در همین حین بسیاری دیگر در این زمینه تشکیک‌هایی مطرح کرده‌اند. این گروه از کارشناسان با بیان ذات نوسانی ارزهای دیجیتالی به این نوع ارزها به دیده تردید می‌نگرند و به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهند که به آینده ارزهای دیجیتالی امید چندانی نداشته باشند.

صعود تاریخی رمز ارزها

قبل از اعلام این خبر نیز بیت‌کوین در سال جاری حدود ۶۲ درصد رشد کرده بود. این در حالی است که در سال گذشته ارزهای دیجیتالی رشد ۳۰۰ درصدی را تجربه کرده بودند. بسیاری دلیل بالا رفتن قیمت ارزهای دیجیتالی را به این صورت مطرح می‌کنند که سرمایه‌گذاران در سال گذشته به دلیل اینکه نرخ بهره در اکثر کشورهای پیشرفته نزدیک به صفر بود به دنبال دارایی جایگزینی برای سرمایه‌گذاری‌های خود بودند که بهره بالاتری از سایر دارایی‌ها داشته باشد که در این زمینه بیت‌کوین توانست گوی سبقت را از دیگر رقبای خود برباید و در صدر دارایی‌ها از نظر نرخ بهره قرار گیرد.

بدبینی بانک‌های مرکزی به ارز دیجیتال

به رغم اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال روی خوش نشان داده‌اند اما همچنان بسیاری از مقام‌های رسمی در بانک‌های مرکزی دنیا نسبت به صعود قیمت بیت‌کوین با دیده تردید می‌نگرند. در اکتبر سال گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی انگلستان در مورد ارزهای دیجیتال واکنش نشان داد و در این زمینه تردیدهای خود را مطرح کرد. او در این باره گفته بود که نگران این است که مردم از ارزهای دیجیتال استفاده کنند؛ زیرا این نوع از ارزها بسیار نوسانی هستند. به گفته او ارزهای دیجیتال ارزش ذاتی و طبیعی ندارند و صرفا می‌توانند ارزش بیرونی داشته باشند. به هر روی ابهامات زیادی در مورد آینده رمزارزها در بازارهای مالی وجود دارد که این امر نشان می‌دهد افراد غیر‌مطلع باید تا حد امکان وارد این بازار نشوند.

منبع: دنیای‌اقتصاد

بیشتر از بیت‌کوین در اقتصاددیجیتال:
خرید بیت کوین توسط تسلا؛ آیا اپل هم به این حوزه ورود می‌کند؟
آموزش خرید بیت کوین بدون احراز هویت
حمایت مدیرعامل توییتر از بیت کوین؛ جک دورسی نرم‌افزار بیت کوین را اجرا می‌کند
استراتژیست ارشد بلومبرگ: قیمت بیت کوین می‌تواند به ۵۰ هزار دلار برسد!
ویزا غول خدمات پرداختی خرید بیت کوین را برای بانک‌ها مهیا می‌کند
ایلان ماسک: بیت کوین چیز خوبی است، حامی آن هستم
فرجام بیت‌کوین در سال ٢٠٢٠

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. بازتاب: خدمات جدید BitPay؛ خرید با بیت کوین در اپل‌پی (Apple Pay) امکان پذیر شد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: خدمات جدید BitPay؛ خرید با بیت کوین در اپل‌پی (Apple Pay) امکان پذیر شد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: بانک معروف دویچه (Deutsche Bank) به عرصه تصدی ارزهای دیجیتال وارد می‌شود : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: ایلان ماسک: از فروش دوج کوین توسط سرمایه گذاران اصلی پشتیبانی می کنم : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  5. بازتاب: ایلان ماسک: اگر لازم باشد، ارزدیجیتال مارس‌کوین را می‌سازم : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  6. بازتاب: سودآوری بالاتر بیت کوین در مقایسه با تسلا : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  7. بازتاب: بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۱ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  8. بازتاب: هدف بنیان‌گذار تسلا از بازی با رمزارزها چیست؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  9. بازتاب: ارزهای دیجیتال روز به روز "پول" تر می‌شوند/ غول‌هایی که بیت کوین را پذیرفته‌اند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا