امنیت اطلاعاتپیشنهاد سردبیرهوش مصنوعی

آیا هکرها و مجرمان سایبری مغلوب خواهند شد؟ چتر امنیتی هوش مصنوعی بر هویت‌های دیجیتالی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دیپاک گوپتامترجم: سینا تفنگ‌چیسازمان‌ها و نهادها به تدریج بیشتر فعالیت‌هایشان را به سمت فضای آنلاین می‌برند تا از مزایای آن بهره‌مند شوند. به همین نسبت ناچارند برای جلوگیری از آسیب‌ها و خطرات دنیای آنلاین راهکارها و راه‌حل‌هایی به‌خصوص برای مواردی که به جرایم اینترنتی منجر می‌شود، در نظر بگیرند.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

در این میان اما شاید مهم‌ترین موضوعی که با آن مواجه می‌شوند احراز هویت دیجیتال است. امروزه حفاظت از هویت دیجیتال بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است و با استفاده از هوش مصنوعی و صحت‌سنجی بیومتریک، کاربران ضمن بهره‌مندی از مزایای امنیتی بیشتر، از ساده‌سازی فرآیندهای مختلف نیز برخوردار می‌شوند. با این اوصاف باید دید که سازمان‌ها چطور می‌توانند به کمک هوش مصنوعی اطلاعات و هویت دیجیتالی خود را ایمن کنند.

  سناریوی فعلی

از زمان ظهور Covid-۱۹، مشاغل مختلف و مصرف‌کنندگان ناچار شده‌اند به فراخور شرایط از فرآیندهای دیجیتالی بیشتری در زندگی روزمره‌شان استفاده کنند. این امر منجر به تولید گسترده‌ای از داده‌ها و متعاقبا توسعه‌ سریع جرایم اینترنتی و سرقت هویت دیجیتالی شده است. به همین دلیل و برای محافظت از داده‌ها و البته هویت‌های دیجیتال باید مجموعه‌ سختگیرانه‌ای از مقررات امنیتی را داشته باشند؛ چراکه هویت‌های مسروقه می‌تواند به مجرمان اجازه دهند اطلاعات شخص دیگری را جعل کرده و به منابع امن دسترسی پیدا کنند که این موضوع بسته به مقیاس جرم و سازمان، می‌تواند تاثیر گسترده‌ای داشته باشد. به عنوان مثال، فناوری «جعل عمیق» تولید شده توسط هوش مصنوعی طی سال‌های اخیر مسیری طولانی را طی کرده است و درخصوص سرقت هویت هم بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد؛ این فناوری می‌تواند برای جعل هویت افراد یا انتشار اطلاعات نادرست بسیار موثر و کاربردی باشد.

با این حال، راه‌حل‌های هوش مصنوعی که در مسیرهای اخلاقی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند با تعیین اینکه چیزی دستکاری شده است یا خیر – مانند یک ویدئوی مبتنی جعل عمیق- با این نوع تقلب مبارزه کنند که این می‌تواند به جلوگیری از گسترش اطلاعات غلط کمک کرده و تایید کند  آیا هویت یک فرد صحیح است یا خیر؟

صنایع هدف تقلب شناسایی هویت دیجیتال

برخی از صنایع اصلی ممکن است به‌خاطر ماهیت فعالیت‌شان بیشتر در معرض خطر تقلب هویت دیجیتال قرار بگیرند و با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان تا حد زیادی از چنین خطرات و تهدیدهایی جلوگیری کرد. به‌طور کلی بخش‌ها و صنایعی که ممکن است بیشتر هدف چنین تهدیدها و تقلب‌هایی قرار بگیرند، شامل ارائه‌دهندگان خدمات مالی برای انتقال ایمن پول و افتتاح حساب، صنعت خودرو برای ایمن نگه‌داشتن اطلاعات شخصی مانند گواهینامه رانندگی، صنعت بیمه برای دسترسی آنلاین به قراردادهای بیمه و استفاده از آن برای یافتن سوالات در این زمینه، صنعت سرگرمی برای اطمینان از عدم وجود پروفایل‌های جعلی و رعایت برخی مقررات مانند محدودیت‌های سنی، تجارت الکترونیکی برای اطمینان از ایمن بودن استفاده از فرآیندهای پرداخت و خدمات اعتباری و همچنین محافظت از اطلاعات پروفایل شخصی، بخش آموزشی برای تایید اعتبار دسترسی دانشجویان به پرتال‌های آنلاین و برگزاری امتحانات آنلاین.

  چگونه هوش مصنوعی داده‌ها و هویت‌ها را ایمن می‌کند؟

تقلب در هویت دیجیتال می‌تواند طیف وسیعی از مشاغل، صنایع و افراد را تحت تاثیر قرار دهد؛ اگر یک مجرم اینترنتی، اطلاعات شخصی کاربری را بدزدد، روش‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند از آنها سوءاستفاده کند. با این حال با کمک هوش مصنوعی می‌توان امنیت داده‌ها و هویت‌های دیجیتالی را بالا برد. بعضی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در این زمینه عبارتند از:

جلوگیری از سرقت هویت: هوش مصنوعی در هنگام تایید هویت فرد، دقت و سرعت بیشتری  ارائه می‌دهد؛ با استفاده از هوش مصنوعی، سازمان‌ها می‌توانند از سیستم‌های خود در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت کرده و در نتیجه از هویت‌های دیجیتالی‌شان هم حراست خواهد شد. همچنین ابزارهای تخصصی نیز می‌توانند استفاده از شناسه‌ کاربری را در زمان واقعی برای بهبود نتایج امنیتی هوش مصنوعی کنترل کنند. استفاده از داده‌های بیومتریک در سیستم‌های پیچیده‌تر، ابزار دیگری برای دشواری کار مجرمان سایبری خواهد بود. به عنوان مثال، در بحث شناسایی چهره، هوش مصنوعی و داده‌های بیومتریک تا حد زیادی می‌توانند از سرقت هویت جلوگیری ‌کنند؛ چون مجرمان اینترنتی دیگر فقط با ارائه مدارک معتبر امکان دسترسی به اطلاعات را نخواهند داشت.

محافظت از مسافران هوایی: احراز هویت مسافران هوایی از طریق هوش مصنوعی می‌تواند فرآیند آسان‌تر و سریع‌تری را برای تایید هویت ارائه کند. بر این اساس ضمن آنکه داده‌های مسافران هوایی ایمن باقی می‌مانند، بهینه‌سازی در فرآیند راستی‌آزمایی نیز شکل خواهد گرفت.

تجزیه و تحلیل شبکه‌های مخابراتی: هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت حجم عظیمی از داده‌ها را پردازش و تجزیه و تحلیل کند. همچنین هوش مصنوعی در کنار یادگیری ماشینی می‌تواند روند پیاده‌سازی الگوریتم‌هایی  که می‌توانند فعالیت‌های متقلبانه در شبکه انجام دهند، شناسایی کرده و بین فرآیندهای طبیعی و غیرطبیعی تفکیک قائل شود؛ در نتیجه چنانچه ناهنجاری صورت بگیرد، به سرعت کشف و بررسی خواهد شد.

 کاهش تقلب مالی: در این خصوص، هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل دقیق‌تر داده را ارائه می‌دهد و می‌تواند مقدار زیادی از داده‌های مورد استفاده در معاملات و نیز معاملات مخرب را در زمان واقعی بررسی و شناسایی کند. همچنین بعضی از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی می‌توانند کلاهبرداری را در لحظه وقوع تشخیص دهند. این فناوری‌ها همچنین می‌توانند به کارشناسان و تحلیلگران کلاهبرداری‌های آنلاین کمک کرده و به جلوگیری از تقلب نیز منجر شود.

احراز هویت بیومتریک: استفاده از سنجش بیومتریک برای تایید هویت در شرایطی ایمن‌تر، یک فرآیند احراز هویت چند عاملی را فراهم می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند در این خصوص به توسعه‌ پروتکل‌های امنیتی مبتنی بر داده کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک سیستم بتواند فعالیت بیومتریک رفتاری را در یک پایگاه داده ذخیره کند، به کمک هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های بیومتریک ذخیره شده را بگیرد و به طور کارآمد آن را تحلیل و پردازش کند تا نتیجه امنیتی کارآمد و موثرتری داشته باشد. سپس به همین ترتیب می‌تواند مغایرت‌هایی را نشان دهد که نشانگر کلاهبرداری یا سرقت هویت است.

  یک سیستم محافظتی قابل اعتماد

خوشبختانه هوش مصنوعی احتمالا توانایی نجات کاربران جهان از تقلب در هویت دیجیتال را دارد و می‌تواند تا حد زیادی به حاکمیت مطرود هکرها خاتمه دهد؛ دلیل این موضوع بیش از هر چیزی به توانایی آن در شناسایی نقص‌های امنیتی احتمالی کُدها حتی قبل از انتشار یک برنامه نرم‌افزاری مربوط می‌شود.

احراز هویت به کمک هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه است، اما مشاغل می‌توانند با افزودن راهکار احراز هویت تطبیقی هوشمند (شناسایی مکان و اثر انگشت برای شناسایی کاربران و ایجاد احراز هویت چند عاملی)، احراز هویت بیومتریک (شناسایی کاربران براساس چهره یا اثر انگشت آنها)، فیلتر داده‌های هوشمند، IP و دامنه‌های تقلبی، داده‌های جعلی کاربران و…، احراز هویت هوش مصنوعی را به خوبی پیاده‌سازی کنند. این درحالی است که یک سیستم محافظتی هوش مصنوعی که به خوبی توسعه یافته باشد، توانایی پاسخگویی در لحظه و کمتر از ثانیه را برای انسداد چنین مواردی دارد.

در نهایت نیز نباید فراموش کرد که جامعه‌ جهانی به‌منظور کاهش هزینه‌ها و احتمال خطای انسانی، بیش از پیش به بررسی‌های هوشمند از طریق هوش مصنوعی نیازمند خواهد بود و این فناوری، احتمالا مناسب‌ترین گزینه برای احراز هویت و نیز صیانت از هویت دیجیتال تلقی می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

بیشتر ازامنیت اطلاعات در اقتصادالکترونیکی:
از حملات فیشینگ به سازمان خود دفاع کنید
ادوارد اسنودن: مشکل بیت‌کوین حفظ حریم خصوصی است
دیپ فیک اعضای پارلمان هلند را گول زد
آمازون احراز هویت بیومتریک را دگرگون می‌کند؛ آغاز عصر پرداخت با کف دست
تجهیزات سازمانی در خطر ۵ آسیب‌پذیری سایبری
هشدارهای مهم برای امنیت در کلاب هاوس
استفاده اطلاعاتی از هوش مصنوعی در اروپا ممنوع می شود
۱۰ کشور برتر دنیا در قدرت سایبری؛ ایران در جایگاه ۲۳ قرار دارد
هشدار توزیع باج‌افزار توسط یک وی‌پی‌ان


کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. بازتاب: با فناوری یادگیری ماشین آشنا شوید : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: گروه باج‌افزاری Babuk یکی از تهدیدات بزرگ 2021 است : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: تلاش سازمانها برای یافتن راه حل های مناسب هوش مصنوعی| ۷۷ درصد خواستار رویکرد تهاجمی تر هستند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: ویدیوهای دیپ‌فیک عامل افزایش خطر حملات سایبری : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  5. بازتاب: هوش مصنوعی میزان شدت بیماری کرونا را پیش‌بینی می‌کند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  6. بازتاب: برای مقابله با افشای اطلاعات؛ سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی وارد فاز اجرایی شد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  7. بازتاب: شش راه برای ارتقاء انعطاف پذیری جهت مقابله با حملات سایبری : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  8. بازتاب: همه چیز درباره هوش مصنوعی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  9. بازتاب: هوش مصنوعی در سنجش از دور ماهواره‌ای : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا