حمل و نقل هوشمندهوش مصنوعی

آینده‌‌ با خودروهای متصل خواهد بود

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

به لطف فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، دنیا روز به روز متصل‌تر می‌شود. صنعت حمل‌ونقل نیز از این نوآوری‌ها بی‌بهره نمانده است. پیشرفت‌های صنعت حمل‌ونقل، حتی از دستگاه‌های خانگی هوشمند و راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیاء هم امیدوارکننده‌تر به نظر می‌رسند؛ از میان این پیشرفت‌ها می‌توان به داده‌های خودروهای متصل یا CVD اشاره کرد که علاوه بر صنعت خودرو، زیرساخت‌های شهری، کسب‌وکارها و زنجیره‌های تأمین جهانی را نیز متحول خواهند کرد. این نوشتار، ابتدا مفهوم خودروهای متصل و منشأ آن را توضیح می‌دهد. سپس با معرفی کاربردها، به تأثیرات آن بر دنیای واقعی می‌پردازد.

خودروهای متصل

بیشتر خودروهای امروزی، علاوه بر استخراج اطلاعات ارزشمند، می‌توانند خروجی‌هایی تولید کنند که برای رانندگان و کل جامعه، کارکرد حیاتی دارد. این اطلاعات گسترده هستند و از داده‌های مربوط به ترمز و موتور خودرو تا الگوی ترافیک را پوشش می‌دهند. با تکیه بر این اطلاعات، تصویری جامع از عملکرد خودرو و رفتار راننده ترسیم شده و مشخص می‌گردد جریان ترافیک چطور از تک‌تک این ورودی‌ها تأثیر می‌پذیرد.

در واقع، خودروهای متصل حاصل مصرف این داده‌ها هستند؛ داده‌ها مستقیماً از خودرو به سازنده منتقل می‌شوند و سپس، متخصصان داخل یا بیرون از شرکت آن‌ها را تحلیل می‌کنند، تا اطلاعات و رویدادهای لحظه‌ای مهم را از دل آن‌ها استخراج کرده و به رانندگان برسانند.

هنوز مسیری طولانی در پیش داریم، تا به نقطه‌ای برسیم که شهروندان عادی هم بتوانند اثرات خودروهای متصل را در زندگی روزمره‌ خود ببینند. بزرگ‌ترین مانعی که بر سر راه دستیابی به این هدف وجود دارد این است که تولیدکنندگان اتومبیل از زبان مشترکی برای مدیریت داده‌ها استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل، در حال حاضر، پتابایت‌ها داده بلااستفاده باقی مانده‌ است. در حقیقت، آگاهی نسبت به مزایا و کاربردهای خودروهای متصل روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. شمار خودروهای متصل نیز به همین نسبت رو به افزایش است. برای مثال، شرکت Wejo داده‌های مربوط به بیش از ۸/۶۶ میلیارد سفر (از حدود ۱۲ میلیون خودروی متصل) را جمع‌آوری و تحلیل کرده است.

به گزارش Statista، در حال حاضر، ۸۴ میلیون خودروی متصل در جاده‌های آمریکا مشغول تردد هستند و طبق پیش‌بینی‌ها، این رقم تا سال ۲۰۳۵، به ۳۰۵ میلیون می‌رسد. پشتیبانی از این داده‌های فزاینده به زیرساخت‌های وسیع‌تری نیاز دارد، اما نباید فراموش کرد که مزایای نهایی از هزینه‌ها پیشی می‌گیرد.

کاربردهای خودروهای متصل

آنچه امروزه می‌بینیم، تنها مقیاسی میکروسکوپی از اتصال میان خودروهاست. داده‌های حاصل از خودروهای متصل در زمینه‌های گوناگون، از وزارت امور خارجه و حمل‌ونقل گرفته تا شرکت‌های مدیریت ترافیک، مزایای فراوانی از خود به نمایش گذاشته‌اند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • به لطف زمان‌بندی بهینه‌ سیگنال‌های ترافیکی و به‌روزرسانی‌های لحظه‌ای آن‌ها بر اساس حرکت خودروها، ترافیک مسیرهای مختلف شهری در ساعات اوج تردد، سبک‌تر شده است.
  • یکی دیگر از کاربردهای خودروهای متصل، ارتباط بین این خودروها و سرویس‌های ارتباطی مبتنی بر فضای ابری می‌تواند رانندگان را از تصادفات جاده‌ای و خطرات احتمالی (همچون تعمیر جاده یا سقوط درختان) باخبر سازد و بدین ترتیب، ایمنی سفر را ارتقاء دهد.
  • کاهش ترافیک و مدت‌زمان تردد خودروها در سطح شهر به کاهش تولید کربن ‌دی ‌اکسید می‌انجامد.
  • کسب‌وکارها می‌توانند با تکیه بر داده‌ها، ساعات اوج تردد خودروها را مشخص کنند و بر این اساس، ساعت کاری یا راهبرد تبلیغاتی خود را تغییر دهند، تا پیامشان را به گوش بیشترین تعداد رانندگان ممکن برسانند.

علاوه بر این‌ها، یکی دیگر از کاربردهای خودروهای متصل این است که این خودروها در توسعه‌ فناوری‌های بلندپروازانه‌تری همچون خودروهای خودران (AV) و خودروهای برقی (EV) نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. برای مثال، سیستم‌های یادگیری ماشینی سخت در تلاش‌اند، تا با هوشمندتر کردن خودروهای مجهز به هوش مصنوعی، به آن‌ها کمک کنند بهتر از قبل با موقعیت‌های منحصربه‌فردی که در جاده‌ها رخ می‌دهند، سازگار شوند.

از سوی دیگر، مشتریان خودروهای برقی همواره با زیرساخت‌های تولید و شارژ این محصولات مشکل داشته‌اند. تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان سرویس شارژ این خودروها می‌توانند با تکیه بر خودروهای متصل، طراحی خودرو و موقعیت ایستگاه‌های شارژ را به‌نحوی تغییر دهند که مصرف انرژی بهینه شود.

آینده این خودروها

بیشتر خودروهای امروزی متصل هستند، یعنی عضو شبکه‌ای بزرگ‌تر از سایر دستگاه‌ها و ماشین‌های متصل به شمار می‌روند. آینده خودروهای متصل را می‌توان این‌گونه پیش‌بینی کرد که این شبکه‌ متصل در آینده‌ای نه چندان دور، سراسر زندگی ما را متحول خواهد کرد.

خودروهای امروزی، با اتکای فزاینده بر نرم‌افزارها، روز به روز هوشمندتر می‌شوند و از طریق طراحی‌های پیشرفته و قابلیت‌های رایانش لبه، به ایمن‌سازی سفرها، کاهش استرس رانندگان و پایدارتر کردن رانندگی کمک می‌کنند. اجزای مختلف خودروها، از جمله حسگرهای پیچیده‌ای که بر محیط داخلی و اطراف خودرو نظارت دارند، از این پیشرفت‌ها پشتیبانی خواهند کرد.

حمل‌ونقل هوشمند، به‌ویژه در خود‌‌‌‌‌روهای متصل، اثراتی همه‌گیر به همراه دارند که صرفاً به رانندگی محدود نمی‌شوند. به لطف نوآوری‌ها و پیشرفت‌های فناوری، آینده خودروهای متصل بدین سبک و سیاق پیش خواهد رفت که به‌زودی شاهد اکوسیستمی گسترده خواهیم بود که در آن، خودروهای متصل به هوشمندسازی شهرها، سودآوری کسب‌وکارها و راحتی و ایمنی سفرها کمک می‌کنند.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا