اقتصاددیجیتالکسب و کار هوشمند در ایران

پلتفرم های مشمول آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

با گذشت بیش از یکسال از تصویب آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال کارنامه سکوهای مشمول در حمایت از کسب و کارهای دیجیتال منتشر شد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ضوابط شناسایی سکوهای مشمول طرح حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال و شرایط بهره‌مندی از حمایت‌های آن را منتشر و فراخوان شناسایی سکوهای علاقمند به حضور در طرح حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال را اعلام کرد. این فراخوان به دنبال تصویب آئین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال توسط کارگروه اقتصاد دیجیتال با عضویت ۶ وزیر و نمایندگانی از برخی نهادهای ذیربط از جمله بانک مرکزی و معاونت فناوری ریاست جمهوری منتشر شد.

کارگروه اقتصاد دیجیتال با اختیارات قانونی از سوی ریاست جمهوری، آئین نامه حمایت از کسب و کارها را مورد بررسی قرار داد و نتیجه آن از طرف دولت ابلاغ شد که شامل ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت است. آئین نامه مزبور با هدف حمایت از کسب و کارها و سکوهای ارائه دهنده سرویس به کسب و کارها تدوین شد و به این ترتیب کسب و کارها، سکوها و مردم، سه مخاطب اصلی این آئین نامه محسوب می‌شوند.

تسهیلاتی همچون امکانات متنوع پرداخت، فراهم کردن زیرساخت‌های سخت افزاری، برخورداری از مزایای استقرار در پارک‌های علم و فناوری، تبلیغ در سازمان صدا و سیما و … در این آئین نامه پیش بینی شده است.

همچنین به منظور ارائه پیشرفت آئین نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال به طور کلی حدود ۳۳ جلسه پیگیری بین دستگاه‌ها شامل وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بانک مرکزی، شرکت پست و همچنین جلسات کارگروه نظارت ماده ۱۴ و جلسات عمومی با نمایندگان تمام دستگاه‌های دارای تکلیف برگزار شد.

مسئولیت پیگیری و کمیته نظارتی که در راستای اجرای آیین‌نامه حمایتی دولت از کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال ابلاغ شده است به عهده چند وزارتخانه شامل وزارت ارتباطات، اقتصاد و صمت است.

در آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال که حدود ۲۰ نوع امکان و حمایت قانونی جدید برای سکوها و کسب و کارهای اینترنتی پیش بینی شده است در قالب تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف در قالب این آئین نامه ابلاغ شد.

با گذشت بیش از یک سال از زمان ابلاغ این آیین نامه از آخرین وضعیت اجرای مفاد آن توسط دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور تا پایان آبان ماه، جزئیات اجرا و عدم اجرای تکالیف دستگاه‌ها منتشر شد که  در گزارش پیش رو جزئیات اجرا و عدم اجرای تکالیف سکوهای مشمول در قبال آیین نامه حمایت از سکوهای کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال به شرح زیر آمده است:

تعداد کسب و کارهایی که بر روی سکوهای بومی فعالیت می کنند از شهریور سال گذشته تا شهریور سال جاری از حدود ۴۸۰۰۰۰ کسب و کار به ۸۷۰۰۰۰ کسب و کار افزایش یافته است.

اعتبار بخشی به کسب و کارها و کاربران

سکوهای مشمول در بخش اعتبار بخشی به کسب و کارها و کاربران مربوط به ماده ۱۰ آئین نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال در خصوص امکان اخذ نشان اعتبار تأیید شده (تیک آبی) برای عموم کاربران تکلیف خود را از نظر «وضعیت از نظر سکوهای مشمول» و همچنین از نظر «تحقق از دیدگاه کاربر» انجام داده‌اند.

تکلیف سکوهای مشمول در بخش حریم خصوصی کسب و کارها

سکوهای مشمول در بخش حفظ حریم خصوصی کسب و کارها و کاربران مربوط به ماده ۱۱ این آئین نامه تحت عنوان حفظ و جلوگیری از انتشار اطلاعات کاربران و هرگونه دسترسی و استفاده از اطلاعات کاربران بدون مجوز قانونی با موافقت صاحبان پیام در سکوهای مشمول تکالیف خود از نظر سکوهای مشمول را انجام داده‌اند.

حمایت تبلیغاتی از سکوها و کسب و کارهای مشمول

همچنین سکوهای مشمول آئین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال در بخش حمایت تبلیغاتی از سکوها و کسب و کارهای مشمول مربوط به بند چهار ماده ۳ این آئین نامه در خصوص ارائه بسته‌های تبلیغاتی رایگان تا زمان رسیدن به حداقل نصف دنبال کننده برای کسب‌وکارهایی که به صورت دائمی به سکوهای مشمول مهاجرت کرده‌اند با هدف امکان بازیابی شبکه ارتباطی کسب و کارهای با زنجیره مشتریان آنها، تکالیف خود را از نظر وضعیت سکوهای مشمول انجام داده‌اند.

تکالیف سکوهای مشمول در ارائه خدمات پرداخت

از سوی دیگر در بخش ارائه خدمات پرداخت در سکوهای مشمول، مربوط به بند سه ماده ۲ این آئین نامه برای فراهم کردن امکان راه اندازی «حساب امانی» برای خریداران محصولات و خدمات در سکو بر اساس ضوابط و تسهیلات فراهم شده توسط بانک مرکزی تکالیف خود را از نظر وضعیت دستگاه انجام نداده اما از نظر سکوهای مشمول و از نظر تحقق از دیدگاه کاربر این موضوع انجام شده است.

سکوهای مشمول همچنین در بخش ارائه خدمات پرداخت در سکوهای مشمول مربوط به بند سه ماده ۲ تحت عنوان فراهم کردن امکان راه اندازی «خرید اعتباری» برای خریداران محصولات و خدمات در سکو بر اساس ضوابط و تسهیلات فراهم شده توسط بانک مرکزی تکالیف خود را از نظر دستگاه، سکوهای مشمول و از نظر تحقق از دیدگاه کاربر عملیاتی کرده‌اند.

همچنین در بند سه ماده ۲ این بخش سکوها ملزم به فراهم کردن امکان راه اندازی «پس پرداخت و پرداخت مدت دار» برای خریداران محصولات و خدمات در سکو بر اساس ضوابط و تسهیلات فراهم شده توسط بانک مرکزی بودند که تکلیف خود را از نظر دستگاه و همچنین تحقق از دیدگاه کاربر را انجام داده‌اند.

بخشتکلیف انجام شده از نظر سکوهای مشمول
اعتبار بخشی به کسب و کارها و کاربرانامکان اخذ نشان اعتبار تأیید شده (تیک آبی) برای عموم کاربران
حفظ حریم خصوصی کسب و کارها و کاربرانحفظ و جلوگیری از انتشار اطلاعات کاربران و هرگونه دسترسی و استفاده از اطلاعات کاربران بدون مجوز قانونی با موافقت صاحبان پیام در سکوهای مشمول
حمایت تبلیغاتی از سکوها و کسب و کارهای مشمولارائه بسته‌های تبلیغاتی رایگان تا زمان رسیدن به حداقل نصف دنبال کننده برای کسب‌وکارهایی که به صورت دائمی به سکوهای مشمول مهاجرت نموده‌اند با هدف امکان بازیابی شبکه ارتباطی کسب و کارهای با زنجیره مشتریان آنها
ارائه خدمات پرداخت در سکوهای مشمول*فراهم نمودن امکان راه اندازی حساب امانی برای خریداران محصولات و خدمات در سکو بر اساس ضوابط و تسهیلات فراهم شده بانک مرکزی

* فراهم نمودن امکان راه اندازی خرید اعتباری برای خریداران محصولات و خدمات در سکو بر اساس ضوابط و تسهیلات فراهم شده بانک مرکزی

*فراهم نمودن امکان راه اندازی پس پرداخت و پرداخت مدت دار برای خریداران محصولات و خدمات در سکو، بر اساس ضوابط و تسهیلات فراهم شده بانک مرکزی

منبع: مهر

  • پلتفرم های مشمول آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا