مقالات فناوری مالی

توسعه بازار سرمایه، از کانال ابزارهای نوین مالی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

کارشناس بازار مالی گفت: توسعه و گسترش ابزارهای نوین مالی می تواند باعث جذب نقدینگی در بازار سرمایه شود ، البته که امروزه به کمک اکوسیستم هوشمند براساس هوش مصنوعی و سایر تکنولوژی ها تاثیر مثبتی در بازار سرمایه می توان گذاشت.

بهاره فرمان حسن آبادی در خصوص جذب نقدینگی با استفاده از ابزارهای نوین مالیدر بازار سرمایه بیان کرد: یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران و سیاست گذاران اقتصادی در حال حاضر دسترسی به منابع مالی ارزان و مناسب است. تعیین چگونگی منابع تامین مالی شامل نقد و بدهی است که نیازمند شناسایی و بررسی راهکار های مناسب تامین مالی است.

وی ادامه داد: شناخت انواع ابزارهای نوین مالی و انتخاب آنها به عنوان منبع تامین مالی فرآیند مهمی در جذب سرمایه و استفاده از راهکار های مختلف بسیار حائز اهمیت است. امروزه تنوع ابزار های مالی در بازارها به ویژه بازار سرمایه نشان دهنده رشد و بالندگی آن است به طوری که پیشرفت یک بازار را از تنوع ابزار های مالی آن کشورقابل سنجش و بررسی است. میزان اثر پذیری و کارآمد بودن ابزارهای نوین مالی در سبک تفکرات و نظرات سرمایه گذاران ، سرمایه پذیران و حتی نهاد های مالی واسطه ، در فرایند جذب سرمایه بسیار موثر است .

کارشناس بازار مالی افزود: در گزارش های آماری بازار سرمایه میزان جذب سرمایه با استفاده از ابزارهای نوین مالی در فرابورس در مهر ماه سال ۱۴۰۲ برای اوراق بدهی نسبت به پایان سال گذشته رشد داشته است که با محاسبات در نظر گرفته شده نزدیک به ۴۱.۰۴ درصد رشد را نشان می دهد و صندوق های سرمایه گذاری در همین بازه زمانی ۳۷.۳۴ درصد رشد داشته اند و این نشان دهنده عملکرد موفق ابزار های مالی بوده است.

حسن آبادی با بیان اینکه در استفاده از این ابزارها ، باید مولفه های دیگری هم مدنظر قرار داده شود گفت:باید توجه داشت علاوه بر ارزان بودن ابزار ها ، مولفه زمان هم بسیار مهم است چرا که یکی از عوامل مهم در فرآیند سرمایه گذاری دوره بازگشت سرمایه است و هرچه زمان بازپرداخت سرمایه گذاری کوتاه تر باشد ، سرمایه گذاری جذاب تر می شود که در این مرحله با ایجاد یک اکوسیستم هوشمند مبتنی بر استفاده از ساختار های کم هزینه و مطمئن همانند هوش مصنوعی ، یادگیری ماشین ، فین تک ها ، دارایی های دیجیتال و موارد مشابه برای یک بازار کاملا کارا و منطبق بر بازار سرمایه در جذب موثر عمل کرد ،که میزان سرمایه قابل استفاده ، مقیاس پذیری امنیت و هوشمند سازی از عواملی است که باید برای انتخاب کاراترین ابزار که این ویژگی ها را دارند در این اکوسیستم ها مورد توجه قرار بگیرند که در این صورت فرآیند های خودکار را جایگزین فرآیند های دستی می شوند.

مدیر مالی اداری لیزینگ هوشمند فردا در مورد ضرورت وجود بستر و زیرساخت مناسب برای توسعه این ابزار در بازار سرمایه، گفت: گسترش و تخصصی شدن بازار های سرمایه با دسته ای از ابزارهای نوین مالی طراحی شده به شکل استاندارد و یا در جهت رفع نیاز های خاص در اختیار فعالان بازار قرار بگیرد که این مسیر تجربه شده ای در دنیا است و در کشور ما هم به دلیل ضرورت های موجود در بازار سرمایه پیموده خواهد شد. امروزه در برخی کشورها در حوزه صنعت بیمه از طریق انتشار اوراق بهادارسازی بیمه برای انتقال ریسک بازار سرمایه که خود منجر به ورود نقدینگی به بازار است ، استفاده می شود و می تواند در کشور ما هم گسترش یابد ؛ به عنوان مثال درصنعت لیزینگ ، یکی از ابزارها در حوزه لیزینگ انتشار اوراق اجاره است و با استفاده از دانش جهانی در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه آن را به مرحله اجرا در آورد که تمامی آنها مستلزم داشتن بستر و زیر ساخت های مناسب در هر صنعت است.

وی تصریح کرد: سازمان ها و نهاد های بازار سرمایه برای جذب منابع سرگردان بازار باید با توسعه ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری و همچنین ایجاد کار گروه های تخصصی ، این بستر را برای فعالان بازار با کاهش ریسک فرآیند فراهم کنند .

حسن آبادی در پایان گفت: در نهایت اینکه ابزارهای نوین مالی با ادغام اکو سیستم های موجود و دیجیتال در افزایش سودآوری ارائه کنندگان ،افزایش نقد شوندگی بازار ، ضریب نفوذ بازار سرمایه و جلوگیری از فرصت های از دست رفته به جذب نقذینگی با کمترین هزینه و کوتاه ترین زمان و بهینه سازی عملیات منجر به افزایش سود و رونق اقتصاد خرد و کلان ما خواهد شد .

منبع: پول و تجارت

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا