انقلاب صنعتی چهارمگزارش

اتوماسیون هوشمند، بدون هوش مصنوعی وجود ندارد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

به احتمال زیاد، «هوش مصنوعی» یکی از کلماتی است که در ادبیات مربوط به فناوری، بسیار اشتباه به کار رفته است. این واژه اغلب به صورت نادرست جایگزین یادگیری ماشین می‌شود که یکی از زیرمجموعه‌های هوش مصنوعی است و به نوعی به اصطلاحی پوششی تبدیل شده است که یا به اشتباه قابلیت‌های فناوری‌های متفاوت از یکدیگر را در یک گروه قرار می‌دهد یا فناوری‌های مرتبطی را که متمایز هستند، مترادف می‌کند. با افزایش سریع سرمایه‌گذاری صنعت مراقبت‌های بهداشتی بر روی قابلیت‌های فناوری جدید، حوزه اتوماسیون هوشمند (IA) در مدیریت چرخه درآمد (RCM) هم در فهم و تشخیص هوش مصنوعی، سردرگم شده است. به منظور روشن شدن این موضوع، چنین تصور کنید که هوش مصنوعی (AI) یک موضوع انتزاعی است و اتوماسیون هوشمند، کاربرد ملموسِ آن موضوع است.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

رباتی با نام‌های دیگر

وقتی افراد به هوش مصنوعی در RCM فکر می‌کنند، اغلب اولین چیزی که به ذهن‌شان می‌رسد، اتوماسیون فرایند رباتیک (RPA) است. با این حال، داشتن چند ربات، دقیقاً مساوی با اتوماسیون هوشمند نیست. RPA بخش ابتدایی اتوماسیون هوشمند است، اما به‌خودی‌خود، هوشمند نیست و تلفیق آن با دیگر رشته‌های هوش مصنوعی، منجر به اتوماسیون هوشمند می‌شود؛ به عنوان مثال، ایجاد نیروی کار دیجیتالی که ازRPA  برای انجام کارهایی استفاده می‌کند، مدل یادگیری ماشینی است که برای هدایت جریان کار به آن دیکته کرده است.

علاوه بر این، با توجه به حجم زیاد اسناد کاغذی که هنوز بخش زیادی از سیستم مراقبت بهداشتی را تشکیل می‌دهند، بینایی کامپیوتر (نویسه‌خوانی نوری) و پردازش زبان طبیعی، ابزارهایی بنیادی برای اتوماسیون هوشمند به حساب می‌آیند. آن‌ها برای توسعه نوع کاری که نیروی کار دیجیتال می‌تواند به صورت خودکار انجام دهد، هوش بیشتری را  فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، پاسخ سؤال «آیا یک ربات می‌تواند یک سند کاغذی را بخواند؟» خیر است، اما یک نیروی کار دیجیتال دارای بینایی کامپیوتر، می‌تواند این کار را انجام دهد. این نیروی کار در لایه تبادل عمل می‌کند و به صورت خودکار، جاهای مورد نیاز استخراج‌شده و اعتبارسنجی‌شده اسناد کاغذی را پر می‌کند. نیروهای کار دیجیتال با هماهنگ‌سازی جریان کار می‌توانند موجب تبادلات مستمر بین نیروی کار انسانی و دیجیتال شوند و تحول عملیاتی معنی‌داری را ایجاد کنند.

بیشتر از کاربرد فناوری ‌های هوشمند بخوانیم:

  • آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)
  • آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعت چهارم (بخش دوم)؛ فناوری‌ها، نتایج و آینده تولید
  • توسعه پایدار با پیشرفت‌های انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)
  • ۵ فناوری مدرن و تاثیرگذار برای تولیدکنندگان صنعتی
  • ۵ دلیل برای پیاده‌سازی فناوری IIoT در کارخانه‌ها
  • سه ملاحظه اخلاقی برای تولیدکنندگان سرمایه‌گذار در هوش مصنوعی

دانش کاربرد اتوماسیون هوشمند

به عنوان یک توضیح کلی باید گفت، اتوماسیون در RCM به معنای خودکارسازی همه چیز نیست. به منظور جلوگیری از خودکارسازی تکالیف پرخطر یا بسیار پیچیده، ضروری است که فرایند به طور کامل، بررسی شود و عملکردهای چرخه درآمد کارشناسی شوند. این امکان وجود دارد که ۸۰ تا ۹۰ درصد حجمی را که از مسیرهای معینی عبور می‌کنند، خودکار کرد، اما در برخی نقاط، برای خودکار کردن موارد حاشیه‌ای بیش از آنکه منفعت داشته باشد، تلاش بی‌فایده صورت گرفته است.

به همین دلیل است که نیروهای کار دیجیتال، فرایندهای اضافی و مستعد خطا را خودشان انجام می‌دهند، درحالی‌که نیروهای انسانی در ابتدا و انتهای کار، موارد پیچیده را مدیریت می‌کنند؛ اما در حقیقت، هر دوی آن‌ها برای درک کامل ارزش اکوسیستم اتوماسیون و تدوین مراحل نیازهای ویژه یک سیستم مراقبت بهداشتی، مورد نیاز هستند. بنابراین نیروی کار انسانی، موارد استثنایی، یعنی  بخش‌هایی از فرایند را که در معرض تغییرات پیچیده هستند، بر عهده می‌گیرد.

هوش مصنوعی در برابر اتوماسیون هوشمند

در مجموع باید بگوییم هیچ اتوماسیون هوشمندی بدون هوش مصنوعی وجود خارجی ندارد! البته هوش مصنوعی به‌خودی‌خود، RCM را به صورت معنادار و پایدار تغییر نمی‌دهد، بلکه به چندین لایه فناوری نیاز دارد؛ در واقع، به مجموعه‌ای از نیروهای کار دیجیتال و انسانی با تخصص کامل نیاز دارد، تا یک چرخه درآمدی مدرن و مقیاس‌پذیر را ایجاد کند.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا