مقاله کسب و کار دیجیتال

اتوماسیون چطور دنیای کسب و کار را متحول می کند؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : علی آل علی- کارشناس روزنامه فرصت امروز

در دنیا همیشه کارهایی هست که هیچ کس دوست ندارد حتی به آنها فکر کند. مثلا در عرصه بازاریابی همه دوست دارند بدون توقف مشغول ایده پردازی و تولید محتوا باشند. انگار که اصلا کاری به اسم گردآوری اطلاعات و دسته بندی مشتریان برای تحویل محتوا وجود هم ندارد. اینطور وقت ها به قید قرعه یکی از اعضای تیم باید بار سنگین کارهای کمتر مورد علاقه دیگران را بکشد. دقیقا مثل فیلمبرداری که از بد روزگار باید جور صدابردار را هم بکشد؛ در حالی که حتی یک کلمه هم درباره این حوزه اطلاعات ندارد!

احتمالا شما هم چندباری در طول کارنامه کاری تان با کارهای کمتر مورد علاقه‏ تان دست و پنجه نرم کرده اید. در این صورت حتی حرف زدن درباره این کارها هم حال تان را دگرگون می کند، چه برسد به اینکه قرار باشد یک بار دیگر آنها را انجام دهید. خبر خوش برای شما اینکه خیلی از کارهای کلیشه ای و تکراری دیگر لازم نیست از سوی عامل انسانی انجام شود، چراکه اتوماسیون (Automation) اینجاست تا ورق را به سود شما برگرداند؛ آن هم بدون هیچ دردسر اضافه ای.

ما در این مقاله سعی می کنیم به این سوال کلیدی جواب دهیم: اگر اتوماسیون می تواند کارهای پیش پا افتاده و تکراری را انجام دهد، آیا پتانسیل ایجاد تحول عمیق تر در عرصه کسب و کار را دارد؟

بی شک سوال بالا درست مانند سناریوی فیلم های علمی- تخیلی هر مخاطبی را میخکوب خواهد کرد. خب اگر بشود به لطف اتوماسیون عرصه کارآفرینی را حتی یک درصد هم ساده تر کرد، نباید یک لحظه هم درنگ کنیم. ما در ادامه سعی می کنیم برای سوال بالا که اتفاقا دغدغه همه کارآفرینان هم هست، جوابی پُر و پیمون پیدا کنیم. پس در این مقاله با چاشنی آینده اتوماسیون و عرصه کسب و کار همراه ما باشید.

اتوماسیون+ کسب و کار: تغییراتی که دور از ذهن نیستند!

در حالی که خیلی از کارآفرینان هنور در دنیای ماقبل اینترنت زندگی می کنند، تکنیک های کارآفرینی روز به روز در حال متحول شدن است. زمانی نه چندان دور یک نظرخواهی ساده از مشتریان می توانست ماه ها وقت یک برند را تلف کند و دست آخر نتیجه کار هم چندان معتبر نبود. با این حال این روزها اینقدر ابزار مختلف برای نظرخواهی خودکار دم دست بازاریاب ها هست که حد و حساب ندارد. همه این تغییرات به لطف هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) اتفاق افتاده است. این دور فناوری که مکمل یکدیگر نیز هستند، کارآفرینان را از فعالیت های محاسباتی و دردسرهای مربوط به پردازش داده های خام راحت کرده اند. به زبان خودمانی، شما با استفاده از این دور فناوری می توانید بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنید مجموعه ای از اطلاعات دقیق درباره کارتان را داشته باشید. ماجرا حسابی هیجان انگیز شد، نه؟

اتوماسیون برای افراد عادی بیشتر از اینکه یک فناوری مربوط به دنیای کسب و کار باشد، یادآور رمان های کلاسیک درباره نبرد میان انسان و ربات هاست. اگر شما هم به اتوماسیون اینطوری نگاه می کنید، کاملا دراشتباهید. اتوماسیون نه یک تهدید برای نسل بشر، که یک فرصت طلایی به منظور رهایی از کارهای تکراری و دوست نداشتنی است. البته اتوماسیون در ترکیب با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کارهای بزرگتری هم از دستش برمی آید. ما در ادامه سعی می کنیم چند تا از پیش بینی های کلیدی درباره تغییرات دنیای کسب و کار با چاشنی اتوماسیون را با هم بررسی کنیم. این شما و این هم آینده فناوری دوست داشتنی اتوماسیون.

اتوماسیونِ فرآیندهای مهم: خداحافظی با نسل اولیه اتوماسیون

آیا تا به حال سر تمرین تیم های فوتبال ربات های پرتاب توپ را دیده اید؟ این ربات ها ساختار بی نهایت ساده ای دارند و اگر به برق وصل باشند تا صبح برای بازیکنان توپ پرتاب خواهند کرد. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند اتوماسیون هم چیزی در حد همین ربات های ساده است. قبول دارم زمانی نه چندان دور اتوماسیون با کلی ارور مختلف اعصاب آدم را خُرد می کرد، اما آن روزها دیگر به تاریخ پیوسته است. نسل جدید اتوماسیون در ترکیب با هوش مصنوعی دست بی نهایت بازتری برای شگفت زده کردن من و شما دارد. حتما می پرسید چطور چنین چیزی ممکن است؟ اجازه دهید کمی بحث را بیشتر باز کنیم. 

براساس گزارش موسسه هاب اسپات (HubSpot)، این روزها فقط ۱۷ درصد از بازاریاب ها از توانایی های مرتبط با هوش مصنوعی در اتوماسیون سود می برند. این آمار به خوبی تازگی نسل جدید اتوماسیون را نشان می دهد. وقتی پای هوش مصنوعی در میان باشد، مطمئنا دیگر اتوماسیون در حد رسیدگی به خُرده کاری ها نخواهد بود. اجازه دهید یک مثال درباره توانایی های تازه این فناوری را با هم مرور کنیم. مدیریت تجربه مشتریان (Customer Experience) یکی از مهمترین وظایف هر تیم بازاریابی محسوب می شود که اتفاقا گاهی اوقات حرص آدم را هم درمی آورد. هرچه باشد قرار دادن رفتار مشتریان در کنار برند زیر ذره بین از آن دست کارهایی نیست که هوش و حواس همه را ببرد، مگر نه؟

تغییری که اتوماسیون در این بخش برای شما به ارمغان خواهد آورد، گردآوری و پردازش فوق سریع اطلاعات درباره تجربه مشتریان از برندتان است. اینطوری شما دیگر لازم نیست دل تان مثل سیر و سرکه برای حفظ مشتریان بجوشد. به زبان خودمانی، اتوماسیون در آینده نزدیک با حذف تمام کارهای مقدماتی فقط مسئولیت تصمیم گیری های مهم را برعهده شما خواهد گذاشت. در این بین حتی کارهای ارزشمند و مهمی مثل مدیریت تجربه مشتریان، ارائه خدمات پس از فروش یا پاسخگویی کامل به سوالات مشتریان برعهده اتوماسیون خواهد بود. پس اگر شما هم دوست دارید از شر بعضی از کارها که اتفاقا مهم هم هستند خلاص شوید، نسل جدید اتوماسیون همان تکه گمشده پازل کسب و کارتان است. 

اولویت بندی و هماهنگی بخش های مختلف: همه در کنار هم برای موفقیت برند!

دنیای کسب و کار مثل بوکس یک ورزش انفرادی نیست که فقط با زحمت های یک نفر به ثمر بنشیند. شما به عنوان مدیر یک شرکت نه تنها با بخش بازاریابی، بلکه با دردسرهای حوزه فروش، خدمات مشتریان و تامین مالی شرکت نیز پنجه در پنجه هستید. بی شک در چنین شرایطی اگر شما فقط حواس تان به یک بخش خاص باشد، دو دستی نقطه ضعف تان را تقدیم رقبا خواهید کرد. رمز موفقیت در دنیای امروز کسب و کار پیشبرد تمام کارها در کنار هم برای درخشش هرچه بیشتر در بازار است. 

اگر شما کارآفرین باهوشی باشید، احتمالا خیلی زود به ما اعتراض می کنید که حرف زدن از نکات بالا خیلی راحت تر از انجام شان در دنیای واقعی است. بی شک در این مورد کاملا حق با شماست، اما نه زمانی که نسل جدید اتوماسیون در کنار شما باشد!

تغییر مهمی که اتوماسیون در آینده نزدیک برای برندها به بار می آورد، هماهنگی هرچه بیشتر میان بخش های مختلف شرکت خواهد بود. اگر شما عادت دارید ساعت ها منتظر جواب دپارتمان های مختلف شرکت برای اجرای یک طرح مشترک بمانید، به زودی این عذاب دردناک به پایان خواهد رسید، چراکه سیستم های اتوماسیون ارتباطات میان بخش های مختلف را تسهیل کرده و در بعضی از موارد کنترل مدیریت بخش های مختلف را هم به دست می گیرند. ماجرا شبیه سناریوی فیلم های علمی- تخیلی شد، نه؟

اجازه دهید قبل از اینکه حسابی گیج تان کنیم، یک مثال دم دستی بزنیم. فرض کنید شما قصد طراحی کمپین بازاریابی با هدف افزایش فروش محصولات جدیدتان را دارید. اگر در این میان خدمات پس از فروش حرفه ای مزیت طلایی تان باشد، عملا بخش بازاریابی، فروش و خدمات مشتریان با هم درگیر خواهند شد. فهمیدن این نکته که هماهنگی میان این دو بخش در حالت عادی چقدر سخت و زمانبر است، نیاز به داشتن مدرک دکترای کارآفرینی ندارد. اتوماسیون در این بین مثل یک قهرمان همه فن حریف به شما کمک می کند تا بدون دردسر اضافه این بخش ها را به هم متصل کرده و گردش اطلاعات مهم در بین شان را به طور خودکار پیگیری کنید. اینطوری با کاهش نقش عامل انسانی در چنین کارهایی نه تنها خبری از خطاهای گاه و بی گاه نیست، بلکه حتی سرعت طراحی و نتیجه گیری از کمپین ها نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند. 

اتوماسیون در طول سال های پیش رو مهارت بیشتری در اولویت بندی کارها و ایچاد هماهنگی میان بخش های مختلف شرکت پیدا خواهد کرد. این امر به شما کمک می کند تا مثل یک سرمربی فوتبال تمرین دادن بازیکنان و حتی اجرای بعضی از تاکتیک های مهم را به کمک مربی تمام هوشمندتان بسپارید. در نهایت نیز فقط تصمیم گیری درباره ترکیب تیم و استراتژی کلی در زمین با شما خواهد بود؛ به همین سادگی!

فروش دقیق و کوتاه تر: وقتی اتوماسیون در کنار فروشنده هاست

فروشندگی برخلاف تصور خیلی از مردم اصلا کار ساده ای نیست. شاید در زمان یونان باستان همین که یک نفر صدای بلندی داشت و زبانش به اندازه کافی چرب بود، خیلی از محصولات را در چشم به هم زدنی آب می کرد، اما حالا نه دنیای کسب و کار شبیه دوران باستانی است و نه حتی مشتریان شباهتی به مردم یونان قدیم دارند. در عوض فروشندگان علاوه بر مهارت های ارتباطی بالا، باید اراده پولادی برای ساعت ها تحقیق و مطالعه درباره روحیات مشتریان و نیازهای بازار داشته باشند. وگرنه کلاه شان در دنیای رقابتی فروش پس معرکه خواهد بود. 

وقتی صحبت از گردآوری اطلاعات دقیق درباره وضعیت بازار و مشتریان می شود، هیچ راه فراری از اطلاعات پرحجم نیست. شاید فکر کنید مشکل اصلی در اینجا گردآوری اطلاعات است، اما ماجرا صورت بندی دیگری دارد. این روزها هر کسی می تواند به انبوهی از داده ها درباره کاربران اینترنت دسترسی داشته باشد. با این حال تبدیل این داده ها به اطلاعات مفید و به درد بخور غول مرحله آخری است که کمتر کسی توانای شکسن دادنش را دارد. خب اگر کسی را سراغ دارید که ساعت ها سر و کله زدن با داده های گوناگون اعصابش را خط خطی نمی کند، ما را هم بی خبر نگذارید. 

اتوماسیون در ترکیب با هوش مصنوعی درست در چنین موقعیتی مثل آچار فرانسه در خدمت شما خواهد بود. این فناوری نه تنها امکان ارزیابی لحظه به لحظه مخاطب هدف شما را دارد، بلکه در کسری از ثانیه شما را از تغییرات مهم بازار هم باخبر خواهد کرد. خب وقتی یک فروشنده سلیقه مشتریانش را بداند و نیازهای بازار را هم دم دست داشته باشد، فرآیند فروش نباید خیلی سخت باشد، مگر نه؟

اتوماسیون برای شخصی سازی بیشتر: جایی که همه برندها مشکل دارند!

این روزها مشتریان دیگر مثل قبل به خرید محصولات نگاه نمی کنند. شاید زمانی که نایک کارش را شروع کرد داشتن یک محصول باکیفیت با قیمتی منطقی برای میلیاردر شدن کافی بود، اما این روزها اصلا از این خبرها نیست. چرا که مشتریان هر روز بیشتر به محتوای شخصی سازی شده از سوی برندها علاقه مند می شوند. اگر شما در این بین به شخصی سازی محتوای بازاریابی و پیشنهادهای فروش تان دقت نکنید، مثل تیراندازی خواهید بود که به جای استفاده از جدیدترین تفنگ ها برای شرکت در المپیک هنوز هم با تیر و کمان به میدان می رود؛ همین قدر عجیب و باورنکردنی.

همه گیری کرونا هر بخشی از عرصه کسب و کار را دچار رکود کرده باشد، در مورد شخصی سازی محتوا حسابی کار برندها را سخت کرده است. کافی است خودتان را به جای مشتریان بگذارید تا متوجه اهمیت شخصی سازی جزء به جزء تجربه خرید در دنیای قرنطینه شده یکی دو سال قبل شوید. اگرچه این روزها خبری از خانه نشینی های طولانی مدت نیست، اما عادت مشتریان به محتوای فوق شخصی سازی شده هنوز هم پابرجاست. 

اتوماسیون برای شخصی سازی محتوا هم فرمولی جادویی در چنته دارد. بر این اساس اتوماسیون شما را از شر شناسایی تک تک مشتریان و دسته بندی شان خلاص می کند. بی شک اگر حتی یک دقیقه تجربه فعالیت در دنیای فروش را داشته باشید، خیلی خوب می دانید تا همین جا هم اتوماسیون چه کمک بزرگی به شما کرده است. البته ماجرا به همین جا ختم نمی شود!

اتوماسیون نه تنها ته توی سلیقه مشتریان را برای شما درمی آورد و آنها را دسته بندی می کند، بلکه به لطف یادگیری ماشینی اولویت های برندتان را نیز یاد خواهد گرفت. این یعنی دیگر لازم نیست خودتان آستین ها را بالا زده و برای تمرکز بر روی گروه های مشخصی از مشتریان فرآیندهای کاری را تغییر دهید. در عوض اتوماسیون به طور خودکار متوجه اهمیت گروه های مشخصی از مشتریان برای برندتان می شود و حواسش بیشتر به آنها خواهد بود. خب اگر فکر می کنید مشتری در دنیا پیدا می شود که بتواند جلوی این حجم از شخصی سازی دوام بیاورد و دست به جیب نشود، ما را هم بی خبر نگذارید.

تصمیم گیری هوشمند: تصمیم های مهم را به اتوماسیون بسپار

تصمیم گیری هیچ وقت کار ساده ای نبوده است؛ به ویژه اگر پای تصمیم های مهم در میان باشد. اینطور وقت ها خیلی ها ترجیح می دهند اصلا وارد گود کارآفرینی نشوند تا از شر تصمیم گیری های مهم در امان بمانند. هرچه باشد تصمیم گیری بخشی از وظایف کارآفرینان است و اتفاقا ترس هم ندارد. فقط کافی است اطلاعات مهم دم دست تان باشد و شناخت درستی از بازار داشته باشید. آن وقت حتی سخت ترین تصمیم های دنیا هم تبدیل به نوعی سرگرمی می شود. 

اگر شما هنوز هم از تصمیم گیری در دنیای کسب و کار وحشت دارید، اتوماسیون آخرین تیرش را هم برای شما خرج خواهد کرد. یکی از جسورانه ترین انقلاب هایی که اتوماسیون در آینده به راه می اندازد، شبیه سازی تصمیم گیری های مهم در عرصه کارآفرینی و کمک به مدیران برای انجام هرچه بهتر این فرآیند است. اینطوری دیگر حتی سختی های مربوط به تصمیم گیری های ریز و درشت هم از روی دوش شما برداشته خواهد شد. البته نباید خیلی دل تان را به این نوآوری خوش کنید، چراکه هنوز راه درازی تا بهره برداری کامل از این فناوری باقی مانده است. پس هنوز باید سختی تصمیم گیری های کلیدی را به جان بخرید تا موقعی که نسل جدید اتوماسیون به کمک تان بیاید. 

جمع بندی

اتوماسیون سال هاست مثل یک یار صمیمی در کنار کارآفرینان قرار دارد. در این میان خیلی ها بابت ایرادات ریز و درشت این ابزار حسابی کلافه شده اند. دقیقا به همین خاطر نسل جدید اتوماسیون در پیوند با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی قرار است زیر و بم عرصه کسب و کار را تغییر دهد. ما در این مقاله بخشی از تغییرات آتی که اتوماسیون به ارمغان می آورد، بررسی کردیم. امیدوارم نیم نگاهی به این تغییرات شما را در آینده نسبت به رقابت بهتر در بازار و ساده سازی کارهایی که هیچ کس دوست ندارد، یاری دهد. 

منابع: 

https://blog.hubspot.com
https://www.businessnewsdaily.com
https://www.jpost.com

منبع: فرصت‌امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا