دولت دیجیتال

احتمال جایگزینی کارت الکترونیکی به جای تعرفه کاغذی در انتخابات ۱۴۰۰

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

آیا انتخابات ریاست جمهوری «پستی» برگزار می‌شود؟

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور گفت: ممکن است تلفیقی از روش‌ها مختلف پستی، الکترونیک یا سنتی جایگزین روش‌های فعلی رای گیری شود.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی؛ امیر شجاعان، رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک در گفتگو با  خبرگزاری دانشجو، در خصوص راه حل های جایگزین در صورت نرسیدن طرح برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک به انتخابات سال آینده گفت: ما در حال بررسی راه حل های مختلف هستیم . شجاعان درخصوص برنامه دولت به منظور برگزاری انتخابات به شکل اینترنتی گفت: یکی از روش‌ه ارای گیری به شکل اینترنتی است اما به دلیل مخاطراتی که برگزاری انتخابات به روش “ریموت موتینگ” یا انتخابات از راه دور وجود دارد ما هم مثل همه کشورها به دنبال آن نخواهیم رفت.

وی ادامه داد: اما در خصوص برگزاری انتخابات به صورت  الکترونیک یا شکل ماشینی درحال رایزنی و بررسی مسائل مربوط به آن با همکاری دوستان در شورای نگهبان هستیم.

شجاعان یکی دیگر از گزینه های مدنظر برای برگزاری انتخابات در خرداد ۱۴۰۰ به منظور جلوگیری از گسترش اپیدمی کرونا را برگزاری انتخابات به شکل پستی دانست و گفت: یکی از گزینه های مدنظر برگزاری انتخابات به شکل پستی است که منتظریم ببینیم در این خصوص با شورای نگهبان به چه نتایجی خواهیم رسید.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک در خصوص برنامه وزارت کشور برای طولانی شدن زمان برگزاری انتخابات نیز گفت: یکی دیگر از برنامه ها و پیشنهادات ما به شورای نگهبان افزایش روزهای برگزاری انتخابات است مثلا به جای یک روز انتخابات طی دو روز برگزار شود . شجاعان احتمال دیگر را افزایش شعب اخذ رای دانست و یادآورشد: یکی دیگر از راه های متحمل افزایش تعداد شعب است به این صورت افرادی که برای شرکت در انتخابات به شعب مراجعه می کنند نیاز چندانی برای ماندن در فضا و انتظار کشیدن برای آنکه آرای خود را به صندوق رای بیندازند، ندارند. از طرف دیگر در صورتی که در هر شعبه تعداد آراء ماخوذه کمتر باشد عوامل اجرایی هم برای شمارش آراء زمان کمتری اختصاص خواهند داد.

در انتخابات الکترونیک به جای تعرفه کاغذی از کارتهای الکترونیک استفاده می شود

وی در خصوص جزئیات برگزاری انتخابات به شکل ماشینی یا الکترونیکی گفت: در صورت به نتیجه رسیدن وزارت کشور و شورای نگهبان در خصوص برگزاری انتخابات به شکل الکترونیک به جای تعرفه کاغذی افراد کارت های الکترونیکی دریافت می‌کنند و آن را روی دستگاهی که به منظور رای دادن تعبیه شده قرار می دهند و سپس دستگاه به آنها اجازه شرکت در انتخابات  می‌دهد و به این ترتیب از طریق کدی که افراد وارد می کنند رای آنها اعمال خواهد شد.

شجاعان ادامه داد: در طول مدت زمان رای گیری این دستگاه یا صندوق الکترونیک به هیچ شبکه ای متصل نیست و عملیات شمارش و تجمیع آراء عملا بعد از تمام شدن ساعت انتخابات انجام خواهد شد؛ یعنی پس از اتمام زمان رای گیری پلمپ دستگاه ها شکسته خواهد شد و نتیجه آراء از آن دستگاه به صورت الکترونیک استخراج و به دستگاه دیگری منتقل می شود و از طریق آن به سرورهای مرکزی برای عملیات تجمیع ارسال خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک تصریح کرد: همه این راهکارها با هماهنگی شورای نگهبان و وزارت کشور در حال بررسی است و هر کدام از آنها یکسری مزایا و معایبی دارند بر این اساس باید حالات مختلف بررسی شود و ستاد انتخابات وزارت کشور نظر نهایی خود را اعلام کند و در این خصوص با شورای نگهبان به یک جمع بندی و نتیجه برسیم و نهایتا یکی از این راه ها برای برگزاری انتخابات نهایی خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: البته ممکن است تلفیقی از هر کدام از این روش ها برای انتخابات ۱۴۰۰ به نتیجه برسد و عملیاتی شود. 

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا