اقتصاددیجیتالپیشنهاد سردبیرکسب و کار هوشمند در ایران

اختلال در اینترنت باعث اختلال در اقتصاد شده است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

هشدار پارلمان بخش خصوصی به پیامدهای قطع اینترنت

فعالان اقتصادی و کسب وکارهای مختلف در جلسه‌ای در اتاق بازرگان، صنایع و معادن و کشاورزی ایران به قطع و اختلال اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و بسترهای کسب و کار انتقاد کردند. 

در این جلسه که با حضور نمایندگان تشکل‌های مختلف برگزار شد تنها مشاور وزیر ارتباطات و یک نماینده از مرکز ملی فضای مجازی حضور داشتند. 

حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق در این جلسه با اشاره به اینکه طی هفته‌های اخیر بخش عمده ابزارهای ارتباطی مورد استفاده کسب وکارها قطع شده گفت : آمارها نشان می‌دهند که با قطع اینترنت حجم بزرگی از کسب و کارها روی اینترنت تعطیل شده و حتی شرکت پست هم از کاهش یک سومی درآمدهای ناشی از ارسال مرسوله‌های پستی خبر داده است. 

او گفت: «بخشی از این تاثیر محدودیت‌ها روی کسب‌وکارهایی دیده می‌شود که از طریق اینستاگرام فعالیت می‌کردند و این اتفاق باعث تعطیل شدن بسیاری از کسب‌وکارها شده و از سمت دیگر روی اشتغال نیز تاثیر منفی داشته است. همه ما می‌دانیم تشکیل کسب‌وکارهای مبتنی بر نوآوری مستلزم یک ثابت نسبی در اقتصاد کلان کشور است. در چنین شرایطی وقتیتصمیم به ایجاد محدودیت گرفته می‌شود، این اتفاق تاثیر منفی روی فعالیت این نوع کسب‌وکارها می‌گذارد.»

به گفته سلاح ورزی  در شرایطی که اقتصاد کشور با ریسک‌های متعددی مانند تحریم، تورم، افزایش نرخ ارز و… مواجه است، اینکه اینترنت هم در این شرایط قطع شود دوباره به یک معضل و مشکل بر سر راه توسعه اقتصاد کشور تبدیل می‌شود.

اینترنت زیرساختی مانند برق و جاده است

افشین کلاهی رییس کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران نیز در انتقاد از قطع اینترنت گفت: ما در کشور باور نکرده‌ایم که اینترنت یک زیرساخت اساسی مانند برق و جاده است و به راحتی نمی‌توان مردم را از آن محروم کرد. به گفته کلاهی همچنان در ایران از روش‌هایی استفاده می‌شود که قبلا هم انجام شده و جواب نداده است. به گفته رییس کمیسیون دانش بنیان در سالی که دانش بنیان نام گرفته تلاش داشتیم در زمینه تسهیل سرمایه‌گذاری داخلی متمرکز باشیم اما وقتی با یک کلید می‌توان اینتنرت را قطع کرد دیگر سرمایه‌گذاری معنی ندارد. 

کلاهی گفت: بزرگترین ترس من این است که قطع اینترنت و اختلال به یک موضوع عادی در کشور تبدیل شود. 

سید حسن هاشمی رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز در سخنانی نسبت به قطع و اختلال در اینترنت انتقاد کرد و گفت: ما با فضای مجازی روبه رو نیستیم با ما دنیای مجازی روبروییم در حالی که همه کشورها سعی می‌کنند در دنیای مجازی که کشورها به دنبال توسعه بیشتر در این عرصه هستند ما به خودتحریمی و فیلترینگ روی آورده‌ایم. به گفته رییس سازمان نظام صنفی تجربه فیلترینگ در زمینه توییتر نشان داد که ما به جای ایجاد محتوا در این بستر به محروم کردن مردم بسنده کرده‌ایم. هر روز به خودمان پشت پا می‌زنیم وعقب‌تر می‌رویم. 

فرزین فردیس دیگر فعال اقتصادی حاضر در جلسه نیز با اشاره به اینکه سهم ICT از تولید ناخالص ملی کشور ۳.۳ درصد است گفت: می‌توان گفت ۳.۳ درصد از GDP کشور دچار افت تولید شده است. به گفته فردیس اثرات محدودیت‌های اخیر فقط مختص به اینستاگرام و کسب وکارهای روی آن نیست و کل ICT دچار مشکل است و امروزه ICT یک صنعت جداگانه نیست و سایر بخشهای اقتصادی مثل بورس، بانک، حمل ونقل و … دچار اختلال شده است. 

او با اشاره به تصمیم مجدد برای قطع اینترنت اعلام کرد: «یک بار اینترنت را در سال ۹۸ قطع کردند  گفتیم با توجه به خسارتی که این تصمیم به اقتصاد زد دیگر چنین تصمیمی گرفته نمی‌شود؛اما دوباره تصمیم به قطع اینترنت گرفته شده است. در این شرایط دیگر چه امیدی برای ورود سرمایه‌گذار به این بازار را داریم. سرمایه‌گذارهایی که وقتی تشویقشان می‌کنیم به اینحوزه بی‌آیند میخندند و می‌گویند کار شما به یک سیم و دکمه وصل است و با زدن دکمه کل کسب‌وکار از بین می‌رود.»

فردیس در ادامه با اشاره به افزایش مهاجرت در کشور اعلام کرد: «رصدخانه مهاجرت یک پایش انجام داده که هنوز به دلیل شرایط موجود آن را منتشر نکرده است. با این حال طبق این پایش که از بین ۶ هزار مدیر ارشد و میانی شرکت‌های مختلف انجام شده ۷۶ درصد میل مهاجرت خود را زیاد و خیلی زیاد اعلام کرده‌اند.»

فردیس با اشاره به اینکه رصدخانه مهاجرت پایش جدیدی از ۶ هزار مدیر میانی و ارشد فعال اقتصادی انجام داده گفت: ۷۶ درصد مدیران شرکت کننده در این نظر سنجی گفته‌اند که میل مهاجرت زیاد یا خیلی زیاد دارند. پس قبل از قطع هر سیم کمی فکر کنیم. 

بدون ارتباط، کسب و کار ممکن نیست

شکر خدایی مدیر یک شرکت دانش بنیان و عضو اتاق ایران هم در این جلسه گفت: دولتمردان از ما تقاضای رفتن به سمت انقلاب صنعتی چهارم نداشته باشند ما هنوز باید درباره ضرورت‌های ابتدایی انقلاب صنعتی سوم با هم گفت و گو کنیم. وی افزود: پیام ما به دولتمردان باید واضح و روشن باشد اینکه نمی‌توان بدون داشتن ارتباط در جامعه کسب وکار انجام داد. موضوع صادرات و توسعه بدون ارتباط ممکن نیست. 

 حسین سلاح ورزی ( سمت چپ )  نایب رییس اتاق بازرگانی: آمارها نشان می‌دهند که با قطع اینترنت حجم بزرگی از کسب و کارها روی اینترنت تعطیل شده است.

محمدرضا راوند دبیرکل سازمان کارآفرینی نیز در این جلسه گفت : ما حتی برای دعوت از شما برای حضور در این جلسه هیچ ابزار فیلترنشده‌ای نداشتیم و در سال دانش بنیان برای یک دعوت ساده چند ساعت زمان ما گرفته شد. 

وی با اشاره به اینکه مهاجرت به پلتفرمهای ایرانی یک شبه صورت نمی‌گیرد افزود: اگر عدد ۹ میلیون فعال کسب وکار روی اینستاگرام را غیر واقعی می‌دانند ما حاضریم تک تک آنها را برایشان ثابت کنیم. به گفته وی شاخص قطع اینترنت در جذب سرمایه‌گذاری به شاخص‌های جهانی سرمایه‌گذاری جهانی اضافه شده و ما قطعا در جایگاه خوبی در این زمینه قرار نداریم. 

راوند در این نشست اعلام کرد که مهاجرت به پلتفرم‌های ایرانی یک شبه اتفاق نمی‌افتد. به گفته او بیش از ۲۰ سال زمان برده تا کسب‌وکارهای اینترنتی موفق فعلی شکل بگیرند.

او با اشاره به آمار از استفاده تلگرام قبل و بعد از فیلترینگ تاکید کرد که با فیلترینگ نمی‌توان جلوی استفاده از سرویس را گرفت و محدود کردن یک بستر روی اینترنت بدون نتیجه است.

فعالان اینستاگرامی به دستفروشی روی آورده‌اند

زهرا نقوی عضوهیات مدیره کانون تکرا  که در زمینه  توانمندسازی کسب وکارهای روستایی فعالیت می‌کند هم در این جلسه گفت: بسیاری از فعالان کسب و کارهای روستایی که روی اینستاگرام فعال بوده‌اند در هفته‌های اخیر و بعد از فیلترینگ اینستاگرام و قطع اینترنت به دستفروشی روی آورده‌اند. 

وی گفت : اگر وزیر ارتباطات آنچنان که گفته تاثیری در قطع و وصل ارتباطات کشور ندارد اساسا چرا مسوولیت دارد. وی گفت: اگر تصمیم به قطع اینترنت دارید به شکم‌های گرسنه‌ای فکر کنید که از این مسیر درآمد دارند. برخی از فرزندان فعالان کسب و کارهای روستایی چندین کیلومتر را روزانه طی می‌کنند تا بتوانند به جایی برسند که به اینترنت متصل است و  یک فایل برای صفحه اینستاگرامشان را آپلود کنند.

نقوی افزود: تمام تلاش‌ها با بخش‌های مختلف در این زمینه به نوعی از دست رفته و این افراد درمانده شده‌اند. قطعی اینترنت فشار و محدودیت به گروهی از روستاییان و زنان سرپرست خانوار وارد کرده که حتی حالا دیگر شرایط تامین یک وعده غذایی را ندارند. این محدودیت فقط باعث خسارت به کسب‌وکارهای خرد و بزرگ نشده بلکه به گروهی فشار وراد کرده که شایداز وجود آنها با خبر نباشیم.

مدیر یک شرکت عضو اتاق بازرگانی هم در این جلسه گفت: نتیجه یک نظرسنجی از شرکتهای دانش بنیان عضو اتاق نشان میدهد که ۷۵ درصد بنگاه‌های اقتصادی فاقد رش جایگزینی در هنگام قطع اینترنت هستند. وی میزان کلی خسارت به کسب و کارهای دانش بنیان به دلیل قطعی اینترنت و فیلترینگ را بین ۱۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان دانست گفت: موضوع فقط اینترنت و شبکه‌های اینترنتی نیست چراکه حتی در تامین مواد اولیه اخلال ایجاد شده است. 

نیما قاضی رییس انجمن تجارت الکترونیک نیز با اشاره به هزینه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای روبیکا گفت: با این میزان هزینه دستاورد صفر بوده اما الان شنیده می‌شود دوباره می‌خواهند ۲۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار آنها قرار گیرد تا هزینه کنند رقمی که از کل میزان سرمایه‌گذاری اکوسیستم استارتاپی بیشتر است. به گفته قاضی تصمیمات فعلی در محدودسازی اینترنت امنیتی است اما در دراز مدت به امنیت هم آسیب می‌رساند. 

بابازاده رییس انجمن اینترنت اشیا نیز در این جلسه گفت: بابت درگذشت صنعت هوشمندسازی کشور تسلیت عرض می‌کنم. وی گفت: در صنعت هوشمندسازی بالای ۵۰ درصد افراد و متخصصان اقدام به مهاجرت کرده‌اند و شرکتهایشان را در دوبی، عمان و دیگر کشورهای همسایه تاسیس کرده‌اند. به گفته بابازاده کسانی که فیلترینگ را انجام می‌دهند باید هزینه‌های آن را بپردازند تا متوجه عمق خسارات آن بشوند. 

خداوردی لو نماینده مرکز ملی فضای مجازی در این جلسه گفت در مورد آمار کسب وکارهای فعال روی اینستاگرام اختلاف وجود دارد برخی می‌گویند ۴۰۰ هزار و برخی عدد ۱۱ میلیون را به کار می‌برند. وی در پایان به فعالان اقتصادی توصیه کرد که مراقب باشند فضای اقتصادی را سیاست زده نکنند. وی همچنین گفت : بخش مهم جامعه خواستار استفاده از پلتفرمهای داخلی هستند. 

در این جلسه همچنین میرزاپور  نماینده وزیر ارتباطات در سخنانش گفت: باید تلاش کنیم حال بخش خصوصی خوب باشد. 

منبع: فردای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا