فناوری بلاک چینگزارش

ادغام بلاکچین و هوش مصنوعی؛ ایجاد محیط بدون واسطه و شفاف 

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نگار حاتمی

علیرضا باقری، مدیر اجرایی صرافی «اکس اونیکس» در رویداد ۹ ژانویه از فرصت‌ها و چالش‌های ادغام بلاکچین و هوش مصنوعی صحبت کرد و گفت: «همان طور که همه می‌دانید؛ بلاکچین و هوش مصنوعی دو فناوری نوآورانه و قدرتمند به شمار می‌روند که دنیای حال حاضر ما را دستخوش چالش‌های فراوان کرده و باعث رشد در صنایع مختلف جهان شده‌اند.»

او در ادامه صحبت خود افزود: «بلاکچین در دهه ۲۰۰۰ به عنوان یک «پایگاه دادۀ توزیع شده و امن» معرفی شد که تاریخچه تمام تراکنش‌ها را به صورت بلوک‌های زنجیروار به شکلی امن در شبکه قرار می‌دهد.

مزیت بلاکچین چیست؟

اول امنیت بالا! دوم امکان اطمینان از صحت داده‌ها در هر بلوک! بلاکچین این امکان را می‌دهد که یک محیط بدون واسطه و شفاف برای انواع تراکنش‌ها در اختیار قرار گیرد.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (AI) یکی از شاخه‌های زیرمجموعۀ علوم کامپیوتر است که به ماشین‌ها توانایی می‌دهد تا مثل انسان‌ها فکر و اتخاذ تصمیم کنند تا امکان پیش‌بینی و هدایت فرایندها را با تصمیمات مطلوب در تأمین منافع انسان در آینده به دست آوریم.»

ادغام بلاکچین و هوش مصنوعی

باقری در ادامه به پتانسیل ادغام بلاکچین و هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: «اکنون بیایید پتانسیل تکمیل این دو فناوری را از جنبۀ آکادمیک بسنجیم که به شکلی خیلی محدود در دنیای واقعی به تحقق رسیده‌اند. پتانسیل ترکیب بلاکچین و هوش مصنوعی تضمین امنیت بالاست. کمک هوش مصنوعی در بلاکچین امکان پردازش حجیم و بررسی تهدید در تراکنش‌ها را فراهم می‌آورد؛ به نحوی که انحرافات و تراکنش‌های تکراری را بشناسیم و جلوی تراکنش اشتباه یا هجمۀ سایبری را بگیریم. در حال حاضر حجم عظیمی از تراکنش در شبکه‌های بلاکچینی جریان دارد. تنوع نتورک‌ها، تصمیم‌گیری را دشوار می‌سازد. با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش ابری داده‌های سنگین، می‌توان تصمیم‌گیری راحت‌تری انجام دهیم و آینده را پیش‌بینی کنیم. تصمیم‌گیری به کمک هوش مصنوعی، در کنار شفافیت شبکۀ بلاکچین، امکان بررسی تراکنش‌های مخرب را می‌دهد که کل شبکه را به چالش می‌کشاند. از این طریق شفافیت بالاتر می‌رود.نمونه دیگر شفافیت را می‌توان در حوزه سلامت مطرح ساخت. فرض کنید تمام اطلاعات و فرایندهای بهداشتی و سلامتی یک فرد را به صورت یک سری بلاک در دیتابیس توزیع شده قرار دهیم که با امنیت و شفافیت زیاد، دیتا را در اختیار سیستم‌های معتبر بگذارد.»

چالش‌های ادغام بلاکچین و هوش مصنوعی

مدیر اجرایی اکس اونیکس درباره چالش‌های ادغام بلاکچین و هوش مصنوعی مطرح کرد: «یکی از چالش‌های شبکه بیت‌کوین این است که سختی شبکه هر روز بیشتر می‌شود و نیاز به پردازش و محاسبات ریاضی سنگین از طریق مصرف انرژی زیاد دارد. ابزارها و سیستم‌های خیلی قدرتمندی لازمند که مسائل ریاضی را پردازش و بالک‌ها را ماین کنند. اگر هوش مصنوعی بخواهد تمام تراکنش‌ها و دیتا را پردازش و تصمیم‌گیری کند؛ حجم انرژی فوق‌العاده‌ای می‌خواهد. چالش دیگری هم که از ادغام هوش مصنوعی و بلاکچین به وجود می‌آید این است که با توجه به این که تا به حال، بیشتر، در حوزه آکادمیک مانده‌ایم؛ دولت‌ها ملاحظات قانونی این حوزه را به خوبی مشخص نکرده‌اند؛ محدوده استفاده از بلاکچین روشن نیست. به عنوان مثال، استفاده ما از حوزه سلامت را در نظر بگیرید. در حوزه سلامت، می‌خواهیم تمام اطلاعات یک انسان یا یک بیمار را در بلاکچین به صورت دیتا ذخیره کنیم؛ اما مسئله حریم خصوصی زیر سؤال می‌رود و هنوز فکری برایش نشده است. بررسی‌هایی برای حل دغدغه حریم شخصی و حریم خصوصی در حال انجام است.»

در انتهای صحبت نیز باقری بیان کرد: «به عنوان جمع بندی می‌گویم که هوش مصنوعی و بلاکچین؛ هر کدام به تنهایی نواقص زیادی دارند؛ اما می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و نواقص را برطرف سازند تا به بهترین تصمیم‌گیری جهت تأمین منابع، شناسایی تراکنش‌های مشکل دار و حفظ امنیت هر دو طرف برسیم.»

منبع: رمزارزمدیا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا