تحلیل ارز دیجیتالرسانه دیجیتالمقاله ارز دیجیتال

پیش‌بینی روندهای قیمتی بازار ارزهای دیجیتال با  تحلیل داده‏‏‌های شبکه‌های اجتماعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

هم اکنون تخمین‌‌‌زده می‌شود که حدود ۵.۳ میلیارد نفر کاربر در شبکه‌‌‌های اجتماعی حضور دارند که تقریبا ۶۰‌درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. با توجه به این پایگاه کاربری گسترده، تاثیر رسانه‌‌‌های اجتماعی بر زندگی روزمره ما و بازار‌‌‌های مالی قابل‌توجه است. با توجه به ماهیت نوین فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال، بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران این بازار قشر جوان هستند؛ قشری که سهم بزرگی در کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز دارند؛ موضوعی که باعث شده است تا نفوذ رسانه‌‌‌های اجتماعی در بازار ارز‌‌‌های دیجیتال افزایش پیدا کند. با توجه به رابطه‌‌‌ای که میان شبکه‌‌‌های اجتماعی و روند‌‌‌های قیمتی ارز‌‌‌های دیجیتال وجود دارد، تحلیل داده‌‌‌های شبکه‌‌‌های اجتماعی ابزاری برای شناسایی فرصت‌‌‌های معاملاتی به شمار می‌رود و به همین دلیل رصد مداوم رسانه‌‌‌های اجتماعی برای سرمایه‌گذاران بازار اهمیت پیدا کرده است.

قدرت شبکه‌‌‌های اجتماعی

با پیشرفت اینترنت و گسترش پلتفرم‌‌‌های اجتماعی، رسانه‌‌‌های اجتماعی اکنون قدرت بسیار بیشتری نسبت به ۱۰ سال گذشته در زندگی روزمره افراد و جوامع دارند. انتشار یک پست در شبکه اجتماعی محبوب می‌تواند راهی برای دیده شدن مطلب توسط میلیون‌‌‌ها نفر در سراسر جهان باشد. در حال حاضر برخی از ویدئو‌‌‌های منتشرشده در اینستاگرام بیش از ۲۶۰ میلیون بازدید دارند که حدود سه‌برابر جمعیت ایران است. 

شبکه‌‌‌های اجتماعی به یکی از عوامل تعیین‌‌‌کننده تغییرات میزان تقاضا در بازار‌‌‌های مالی از جمله ارز‌‌‌های دیجیتال تبدیل شده‌‌‌اند و مانند یک شمشیر دولبه، به رشد ارز‌‌‌های دیجیتال یا آسیب به این بازار منجر می‌‌‌شوند. اخبار و اطلاعات منتشرشده در شبکه‌‌‌های اجتماعی بر ذهن میلیون‌‌‌ها نفر در سراسر جهان تاثیر می‌‌‌گذارند و می‌توانند تصورات درست یا غلط را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند.

امروزه شبکه‌‌‌های اجتماعی به بخش مهمی از فعالیت و مسیر پیشرفت ارز‌‌‌های دیجیتال تبدیل شده‌‌‌اند. همان‌طور که از نام آن پیداست، این بازار ماهیت دیجیتالی دارد و به همین دلیل اکثر استفاده‌‌‌کنندگان و علاقه‌مندان این بازار در شبکه‌‌‌های اجتماعی نیز حضور فعالی دارند. در نتیجه اخبار و فعالیت‌‌‌های انجام‌شده در شبکه‌‌‌های اجتماعی، در اختیار طیف گسترده‌‌‌ای از سرمایه‌گذاران بازار قرار می‌گیرد و بسیاری بر اساس این اطلاعات تصمیمات معاملاتی خود را می‌‌‌گیرند.

علاوه بر آن، بازار ارز‌‌‌های دیجیتال ساعت تعطیلی ندارد و در هر لحظه معامله‌گران در سراسر جهان امکان معامله و سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند؛ شرایطی که اهمیت و کاربرد شبکه‌‌‌های اجتماعی را افزایش داده است زیرا افراد برای از دست ندادن روند‌‌‌های قیمتی نیاز دارند تا آخرین اخبار بازار را از دست ندهند.  در چنین شرایطی، افزایش محبوبیت و مطالب منتشر شده پیرامون یک ارز دیجیتال می‌تواند انفجار‌‌‌های قیمتی را برای آن رقم بزند و در سمت مقابل، جبهه‌‌‌گیری و انتشار اطلاعات مخرب پیرامون یک پروژه بلاک‌چینی می‌تواند به سقوط قیمتی و حتی نابودی آن منجر شود.

در زمان بررسی اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر بازار ارزهای دیجیتال توجه به این نکته مهم است که این بازار عمق زیادی ندارد و هم اکنون ارزش کل آن حدود ۱.۶ تریلیون دلار است. در حالی که این عدد به تنهایی قابل‌توجه است، اما در مقایسه با دیگر بازار‌‌‌های مالی جهانی مانند فارکس به‌شدت ناچیز است. این موضوع به آن معنی است که با ورود یا خروج گسترده سرمایه، ارز‌‌‌های دیجیتال به‌ناگهان می‌توانند افزایش یا کاهش شدید قیمتی را تجربه کنند.  به همین دلیل شبکه‌‌‌های اجتماعی در میان بازار‌‌‌های مالی بیشترین تاثیر را بر بازار ارز‌‌‌های دیجیتال دارند، زیرا تاثیر اخبار شبکه‌‌‌های اجتماعی بر بازار‌‌‌های با عمق زیاد مانند فارکس به چشمگیری بازار ارز‌‌‌های دیجیتال نیست.

شبکه‌های اجتماعی قدرت کنترل روحیه و فکر طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال را دارند و به طور مستقیم بر شکل‌‌‌گیری روند‌‌‌های مثبت یا منفی قیمتی تاثیر می‌‌‌گذارند.  با توجه به این تاثیرگذاری و اهمیت، پلتفرم‌‌‌های اجتماعی به عنوان یک منبع داده برای سرمایه‌گذاران بازار ارز‌‌‌های دیجیتال عمل می‌کنند و اطلاعات مفیدی از جمله احساسات بازار و روند‌‌‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهند.  به همین دلیل معامله‌گران حرفه‌‌‌ای بازار با استفاده از ابزار‌‌‌های تحلیلی پیشرفته، داده‌‌‌های رسانه‌‌‌های اجتماعی را استخراج و بررسی می‌کنند تا روند‌‌‌های قیمتی بازار را پیش‌بینی کنند و برای آنها آماده باشند.

گنجینه داده

شبکه‌‌‌های اجتماعی یک گنجینه داده برای سرمایه‌گذاران هستند و در حالی که فعالیت مداوم در رسانه‌‌‌های اجتماعی برای موفقیت در بازار الزامی نیست، اما بررسی داده‌‌‌های این برنامه‌‌‌ها می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. یکی از اهداف اصلی بررسی شبکه‌‌‌های اجتماعی توسط معامله‌گران، تجزیه‌وتحلیل احساسات بازار است. در این روش با تحلیل مطالب منتشرشده پیرامون ارز‌‌‌های دیجیتال بازار در رسانه‌‌‌های اجتماعی و بازخورد‌‌‌های آنها، معامله‌گران احساسات مثبت، منفی یا خنثای سرمایه‌گذاران بازار نسبت به این دارایی‌‌‌های را بررسی می‌کنند.

احساس مثبت می‌تواند نشانه‌‌‌ای از آمادگی سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه به بازار و در نتیجه افزایش‌‌‌های قیمتی باشد، در حالی که احساس منفی نشان‌‌‌دهنده عدم‌اطمینان و نبود اعتماد سرمایه‌گذاران به روند‌‌‌های قیمتی است که ممکن است خروج سرمایه و کاهش قیمتی را رقم بزند. احساس خنثی نیز شرایطی را نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران هنوز تصمیم خود را نگرفته‌‌‌اند و منتظر رخ دادن خبر یا تغییری در بازار هستند.

تجزیه‌وتحلیل شبکه‌‌‌های اجتماعی همچنین به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا تاثیر اخبار بر روحیه و احساسات سرمایه‌گذاران را بررسی کنند. به‌عنوان مثال، داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که ایلان ماسک در روز‌‌‌های اول صحبت‌‌‌های خود درباره ارز‌‌‌های دیجیتال تاثیر زیادی بر احساسات سرمایه‌گذاران داشت و تنها با یک توییت می‌توانست روند‌‌‌های قیمتی را در بازار رقم بزند.  در حالی که امروزه بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار دیگر اهمیتی به توییت‌‌‌های ایلان ماسک پیرامون ارز‌‌‌های دیجیتال نمی‌‌‌دهند، در نتیجه این اثرگذاری کمتر شده است و ایلان ماسک دیگر قدرت گذشته خود برای تغییر قیمت ارز‌‌‌ها را ندارد.  در هر زمان، سرمایه‌گذاران نسبت به اخبار واکنش‌‌‌ متفاوتی دارند و ممکن است خبری در یک زمان اهمیت بیشتری نسبت به دیگر اخبار پیدا کند. در نتیجه معامله‌گران در راستای کسب سود از روند‌‌‌های آینده قیمتی باید به طور مداوم اخباری را که بیشترین تاثیر را بر ذهن سرمایه‌گذاران دارند شناسایی و به کمک آنها، برای تغییر استراتژی و ثبت معاملات خود استفاده کنند.

یک رابطه دو طرفه

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در معاملات ارزهای دیجیتال، نحوه تجزیه‌وتحلیل داده‌‌‌های معامله‌گران بازار را تغییر داده است و علاقه‌مندان به کسب سود از نوسانات قیمتی ارز‌‌‌های دیجیتال نمی‌توانند اهمیت رسانه‌‌‌های اجتماعی را نادیده بگیرند. امروزه به کمک ابزار‌‌‌ها و پلتفرم‌‌‌های تجزیه‌وتحلیل متنوع، داده‌‌‌های شبکه‌‌‌های اجتماعی معامله‌‌‌گران را قادر می‌‌‌سازند تا تصمیمات آگاهانه در این بازار بی‌‌‌ثبات بگیرند. هرچند ماهیت در حال تحول رسانه‌‌‌های اجتماعی و پیچیدگی‌‌‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌‌‌ها نیاز به اصلاح مداوم ابزار‌‌‌ها و استراتژی‌‌‌ها برای استفاده موثر از این منبع ارزشمند دارد.

از سوی دیگر رابطه و تاثیرگذاری میان شبکه‌های اجتماعی و ارزهای دیجیتال یک طرفه نیست و فناوری بلاک‌چین نیز طی چند سال گذشته راه‌حل‌‌‌ها و ابزار‌‌‌هایی را برای رفع بسیاری از چالش‌‌‌های شبکه‌‌‌های اجتماعی سنتی معرفی کرده است.  هم اکنون شبکه‌‌‌های اجتماعی غیرمتمرکز متنوعی در شبکه‌‌‌های بلاک‌چینی عرضه شده‌‌‌اند که از مزایای قابل‌توجهی نسبت به نمونه‌‌‌های سنتی بهره‌‌‌مند هستند و با گسترش استفاده از نسل آینده اینترنت می‌توانند به عنوان جایگزینی برای برنامه‌‌‌های گذشته عمل کنند. هرچند در حال حاضر دستیابی به این هدف چندان نزدیک به نظر نمی‌‌‌رسد.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا