پرداخت دیجیتالشهر هوشمند

ارمغان “تاپ” برای شهروندان تهرانی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) در جایگاه یکی از شرکت‌های توانمند ایرانی فعال در عرصه پرداخت واسطه شهرداری و شهروندان تهرانی شده تا تراکنش‌های خرد مربوط به خدمات شهری با بهداشت و امنیت هر چه بیشتر انجام شود. ابزار تاپ برای رسیدن به این دستاورد «شهرپِی» است، اپلیکیشنی که به‌تازگی رونمایی شده و قرار است ابزار پرداخت تهرانی‌ها در تاکسی، میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های شهروند و هر مکان دیگری باشد که سر و سری با شهرداری دارد.

– در زندگی امروز پایتختنشینان، همان کسانی که این روزها بار مسائلی چون گرانی روزمره اقلام ریز و درشت ضروری زندگی در این کلانشهر را در کنار مسائلی چون آلودگی هوا، ترافیک، شیوع ویروس و… بیش از ساکنین نقاط دیگر کشور به دوش میکشند، فراهم آوردن امکانی که اندکی از فشار این چالش‌ها کم کند، جای مسرت دارد؛ به طور مثال محصولی که بهداشت پرداخت را در این شهر آلوده ارتقا دهد و نیاز به تبادل هر جسم فیزیکی را برای خرید کالا و خدمات حذف کند، در واقع تصور فضایی که بتوان با کمترین آلودگی خرید کرد در کلان‌شهر تهران تجربه جذابیست. 

همه اینها مقدمه‌ای بود برای صحبت از فناوری نوظهوری که می‌تواند فضای توصیف شده را کم‌و‌بیش برای تهرانی‌ها فراهم آورد. داستان از این قرار است که هفته گذشته نظام پرداخت شهروندی در پایتخت، تحولی را با همکاری شهرداری تهران و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان(تاپ) تجربه کرد.

اپلیکیشن «شهرپِی» عنوان این دستاورد است که با حضور آنلاین شهردار تهران، مدیرعامل تاپ و دیگر مدیران بانکی و شرکت‌های پرداخت کشور رونمایی شد. با این اپلیکیشن تهرانی‌ها می‌توانند پرداخت‌های خرد شهری مانند کرایه تاکسی، خرید از میادین تره‌بار، فروشگاه‌های شهروندی و… را به صورت آنلاین و از طریق یک بارکد که فروشنده یا راننده تاکسی در اختیار آنها می‌گذارد، انجام دهند تا هم قصه پول خرد و پس دادن باقی مانده پول به سر برسد و هم ناپاکی برآمده از رد‌و‌بدل کردن سکه، اسکناس و کارت عابر بانک کاهش یابد. 

البته پرداخت آنلاین کرایه تاکسی در تهران پیش از این با سامانه‌های دیگر هم ممکن بود، اما امتیازی که شهرپی نسبت به همتایان خود از آن برخوردار است، اینست که امکان پرداخت از طریق آن تنها به سیستم حمل‌و‌نقل با تاکسی محدود نمی‌شود و کسانی که شهرپی را در موبایل نصب کنند، می‌توانند در دیگر موارد یادشده نیز پرداخت را از طریق این اپلیکیشن انجام دهند؛ از سویی دیگر شهرپی این ظرفیت را دارد که از نخستین ابزارها برای ترویج عملی پرداخت با کد کیوآر به شمار آید؛ به دلیل وجود همین مزایاست که مدیرعامل تاپ از یک سال پیش برای اجرای این اپلیکیشن با شهرداری وارد گفت‌وگو شد تا در نهایت در آخرین روزهای پاییز سال جاری این طرح به ثمر بشیند. 

امروز، شهرپی ابزار کارآمدی در یکپارچه‌سازی مسیرهای پرداخت تهرانی‌ها در ازای دریافت خدماتی است که شهرداری تهران در عرضه آنها نقش دارد، به عبارت ساده‌تر هر کس که شهرپی را در گوشی نصب کند می‌تواند در مراکز زیرمجموعه شهرداری از قبیل تاکسی‌رانی، میدان‌های میوه‌ و‌ تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند، کد کیوآری که فروشنده به او می‌دهد را اسکن و هزینه کالا و خدمت را از موجودی خود در هر کارت بانکی یا کیف پول الکترونیک پرداخت کند، در واقع تاپ با این ابزار پرداخت‌هایی را که از طریق برنامه‌های موبایلی گوناگون برای دریافت خدمات شهری انجام می‌شود به اپلیکیشن شهرپی راهنمایی می‌کند.همچنین خریدار دیگر مجبور نیست در موقعیت ناخوشایندی همچون اعلام رمز کارت بانکی به فروشنده در یک مکان عمومی قرار بگیرد، شرایطی که با تاسف همچنان گاه‌و‌بیگاه برقرار است. 

در اجرای این طرح تاپ در میان ۱۲ پی‌اس‌پی ایرانی واسطه بین شهرداری و شهروندان تهرانی شده تا امکان پرداخت از طریق این سیستم را فراهم کند و تاکنون موفق شده ۲۰ پایانه بزرگ و کوچک را در این کلان‌شهر ۱۰میلیون نفری به زیرساخت‌های موردنیاز این مدل از پرداخت تجهیز کند و ۷۰۰هزار نقطه را نیز در پوشش درآورد. 

چرا ثمربخشی “شهرپی” حتمی است؟ آنچه شرح داده شد، نشان از توانمندی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در ارتقای بهداشت و امنیت پرداخت آنلاین در جامعه ایرانی دارد و نکته قابل‌توجه اینجاست که توانمندی تاپ در این عرصه به افزایش کیفیت پرداخت از طریق شهرپی خلاصه نمی‌شود و این پی‌اس‌پی دستاورد یادشده را علاوه بر توفیقات دیگری کسب کرده که در زمینه مهیا ساختن امکان پرداخت‌های غیرنقدی به‌دست آورده است. 

این شرکت پیش‌تر مشابه این طرح را در انجمن‌های خیریه و دانشگاه تهران اجرا کرده بود و افزون بر اینها از برخوردارترین پی‌اس‌پی‌های ایرانی در شمار تراکنش‌هایی به شمار می‌آید که از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی انجام می‌شود و همچنین در پذیرش پرداخت از طریق پذیرنده‌های اینترنتی و موبایلی مسیر رو به رشدی را طی می‌کند. با این تفاسیر دور از انتظار نیست در این گذار ترقی‌جویانه‌ پروژه شهرپی را نیز با موفقیت به ثمر برساند و علاوه بر نمایش توانمندی‌های خود نقش موثری در افزایش سطح رفاه جامعه ایرانی ایفا کند. 

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: دسترسی به اپلیکیشن‌های بانکی از بیرون از ایران ممنوع شد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا