آموزش و همایش دیجیتالاقتصاددیجیتالکسب و کار هوشمند در ایرانگفت و گو

از تاسیس مدارس کسب و کار تا رسیدن به اقتصاد دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دبیر کمیسیون توسعه تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان گفت: ‌اقتصاد دیجیتال می‌تواند پیامدهای مثبت و بی‌شماری را برای آینده استان اصفهان داشته‌‌ باشد.

مهدی گمرکی دبیر کمیسیون توسعه تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان در گفتگویی در خصوص توسعه اقتصاد دیجیتال در استان گفت: در حال حاضر استان اصفهان به دلیل مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا با ممنوعیت بارگذاری‌های جدید صنعتی مواجه شده است. در کنار این مشکل، کمبود آب به عنوان مهمترین چالش استان، تبدیل شده که بخش‌های مختلف را متاثر کرده است.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

او افزود: اشتغال، خواسته اصلی مردم از سیستم حکمرانی کشور است و همه ارکان حاکمیت وظیفه دارند در بخش رفع موانع و توسعه اشتغال پایدار، اقدامات موثری را انجام دهند. سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص دنیا در سال ۲۰۱۶ برابر با۱۵.۵درصد بوده است و این سهم هم اکنون به ۲۵ درصد رسیده است و پیش بینی می‌شود تا ۵ سال آینده ۳۰ درصد تولید ناخالص دنیا سهم اقتصاد دیجیتال باشد.

دبیر کمیسیون توسعه تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان افزود: اقتصاد دیجیتال، در سال‌های گذشته بنا به دلایل متعدد که مهم‌ترین آن عدم شناخت صحیح از مزایای آن در حوزه اشتغال و توسعه پایدار است و برنامه ریزان آن را نادیده گرفته‌اند.

گمرکی درباره مزیت‌های استان اصفهان برای توسعه اقتصاد دیجیتال بیان کرد: مشکلات زیست محیطی و آب اصلی‌ترین چالش توسعه اقتصادی استان است، اما در کنار تهدید‌ها همیشه فرصت‌های بی‌شماری رشد می‌کند. استان اصفهان در حوزه دانش‌آموختگان فناوری اطلاعات در همه گرایش‌ها دارای وضعیت مناسبی است، هرچند که این فرصت مهم به دلیل فقدان برنامه‌ریزی به یک چالش تبدیل شده‌است، ولی می‌توان در یک برنامه‌ریزی میان مدت، فرصت‌های بی‌شماری را در حوزه توسعه اقتصاد پایدار، استان ایجاد کرد.

او ادامه داد: اولین قدم در این عرصه، ایجاد اکوسیستم در استان است. فقدان اکوسیستم مشکلاتی را برای حوزه توسعه فناوری اطلاعات ایجاد کرده است تا جایی که بیشتر فارغ التحصیلان ترجیح می‌دهند مهاجرت کنند. برای کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، موارد مالیاتی، بیمه، سرمایه‌گذاری وجود مراکز رشد، شتاب‌ دهنده‌ها، صندوق‌های ریسک‌پذیر و آموزش‌های حقوقی و فنی از نیاز‌های مهمی است که اکوسیستم باید پاسخگوی آن باشد.

دبیر کمیسیون توسعه تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان افزود: مهمترین نیاز‌های اکوسیستم ورود به بازار‌های خارجی است. ما در منطقه با یک بازار بیش از۲۰۰میلیون نفری مواجه هستیم و کشور‌های همسایه به دلایل فنی نیازمند به خدمات مهندسی در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.

گمرکی گفت: نظام آموزشی کشور باید به سمت نظام مهارت محور تغییر مسیر دهد. البته یک هدف بلند و در حد تغییر ساختار نظام آموزشی است. در استان اگر همت مدیران و مشارکت بخش خصوصی باشد می‌توان با تاسیس مدارس کسب و کار به این هدف رسید و اگر اکوسیستم به درستی هدایت شود بعد از اتمام دوران دبیرستان و هنرستان، شاهد پرورش یک نیروی حرفه‌ای در حوزه نرم افزار در حوزه کدنویسی خواهیم بود که می‌تواند برای افزایش مهارت‌های خود یا از دانشگاه و یا از پودمان‌های تخصصی آموزشی در بخش فنی و حرفه‌ای بهره بگیرد.

او ادامه داد: در کنار مدارس کسب و کار، باید به کلینیک‌های حرفه‌ای کسب و کار نیز نگاه جدی داشته باشیم. کلینیک‌هایی که از طریق ارائه مشاوره‌ها و یا کوچینگ حرفه‌ای می‌توانند نقش موثری در به ثمر رسیدن پروژه‌ها و ایده‌های مختلف داشته باشد. قطعا اگر اکوسیستم به وظایف خودش در استان اصفهان درست عمل کند در آینده نه چندان دور شاهد حضور وسیع صندوق‌های ریسک پذیر و شتاب دهنده‌ها خواهیم بود.

دبیر کمیسیون توسعه تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان درخصوص اینکه چرا صنایع بزرگ در استان مثل ذوب آهن و فولاد مبارکه در حوزه سرمایه‌گذاری ریسک پذیر نقشی را ایفا نمی‌کنند اظهار کرد: صنایع بزرگ در استان می‌توانند نقش مهمی در توسعه اکوسیستم کسب و کار‌های نوپا و فناورانه بازی کنند و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مراکز رشد دانشگاهی و یا شتاب دهنده‌ها به کمک اکوسیستم بیایند.

گمرکی افزود: تجارت الکترونیک یک موضوع میان بخشی است. استان اصفهان ویژگی‌های ممتازی برای توسعه این سرویس دارد و در سایر بخش‌های نیز ظرفیت مناسبی وجود دارد. نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های مختلف فنی، مارکتینگ و لجستیک در اصفهان وجود دارد.

او ادامه داد: توسعه این سرویس در استان می‌تواند محرک بسیار خوبی برای توسعه اشتغال پایدار باشد. این حوزه به غیر از موارد فنی در حوزه مهندسی نرم افزار، وابستگی شدیدی به سایر تخصص‌ها دارد که در صورت وجود اکوسیستم مناسب می‌توان از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

دبیرکمیسیون توسعه تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان درباره بخش «لجستیک» سرویس تجارت الکترونیک گفت: لجستیک یکی از مهمترین حلقه‌های توسعه تجارت الکترونیک است و نقش موثری را در اکوسیستم بازی خواهد کرد. متاسفانه در طول همه سال‌های گذشته شرکت‌های فعال در این حوزه زیرساخت‌های مناسبی را برای ورود جدی به این حوزه آماده نکرده‌اند. در استان اصفهان در حال حاضر به غیر از اداره پست که به عنوان شرکت‌ملی در حال ارائه این سرویس است، ۲ اپراتور رسمی و چند اپراتور غیر رسمی نیز در حال کار هستند.

گمرکی گفت: شرکت ملی پست نیز به عنوان یک ارائه دهنده فراگیر خدمات پستی با ایجاد یک شبکه توزیع مویرگی درحال ارائه سرویس‌های پستی به دورافتاده‌ترین روستا‌های کشور است. در کنار این موارد نیز در سال گذشته با هدف ورود جدی به اکوسیستم کسب و کار‌های نوپا در حوزه تجارت الکترونیک و لجستیک پروژه‌ای را تحت عنوان پروژه شتابدهی در کل کشور راهبری کرده است.

او در ادامه افزود: هدف این پروژه جذب و حمایت از استارتاپ‌های تخصصی، در بخش تجارت الکترونیک و لجستیک با کمک دانشگاه‌های استان است که استان اصفهان نیز اقدامات مناسبی را دراین حوزه انجام داده است و حوزه لجستیک سهم بسیار مهمی در توسعه تولید و اشتغال دارد.

دبیر کمیسیون توسعه تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان در انتها گفت: برای ایجاد یک اکوسیستم پویا همه بخش‌های دولتی و خصوصی موثر در اکوسیستم باید نقش آفرینی کنند و پرداختن جدی به بحث اقتصاد دیجیتال می‌تواند پیامد‌های مثبت و بی‌شماری را برای آینده استان اصفهان داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بیشتر از اقتصاد دیجیتال در اقتصادالکترونیکی:
اعتمادسازی، راهکار ترویج رأی‌گیری اینترنتی در جهان- تجربه استونی
کدام بازار ساز خودکار (AMM) برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟
دفینتی (InternetComputer) امروز رسماً راه‌اندازی می‌شود
تلاش سازمانها برای یافتن راه حل های مناسب هوش مصنوعی| ۷۷ درصد خواستار رویکرد تهاجمی تر هستند
«بازی پانزی» در اقتصاد چیست؟
چرا اقتصاد‌ها باید دیجیتال شوند؟
۱۳ نکته مدیریتی از موسس شرکت Zoom
معدل نظام بانکی در تغییر نگرش به سمت تحول دیجیتال
جهش کرونایی تجارت الکترونیک

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: مشکل اصلی در آموزش آنلاین هوش دیجیتال است : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا