استخراج ارز دیجیتال

بررسی استخراج اتریوم کلاسیک با کارت گرافیک

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

آیا واقعا می‌توان با کارت گرافیک، اتریوم کلاسیک را استخراج کرد؟ چه تجهیزات دیگری برای این منظور موردنیاز خواهد بود؟

در گذشته بسیار نزدیک، استخراج رمزارز اتریوم با پردازنده گرافیکی می‌توانست یک سرمایه‌گذاری بسیار سودآور تلقی شود؛ با این حال، با ادغام اتریوم، ماینینگ با این روش را تقریبا غیرممکن کرده است؛ زیرا ماینر‌های قدیمی اتریوم، اکنون نمی‌توانند با استفاده از GPU‌های خود از این کوین سود ببرند.

 از این رو اگر به دنبال راه بهتری برای بهره‌وری از پردازنده گرافیکی سیستم خود هستید، استخراج ETC شاید گزینه بهتری برای شما باشد؛ اما آیا واقعا می‌توان با کارت گرافیک، اتریوم کلاسیک را استخراج کرد؟ چه تجهیزات دیگری برای این منظور موردنیاز خواهد بود؟

در این متن همراه ما باشید تا در مورد ماین اتریوم کلاسیک با کمک کارت گرافیک و کامپیوتر، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

اتریوم کلاسیک (ETC) چیست؟

در حالی که اتریوم (ETH) به طور گسترده در سراسر صنعت کریپتو شناخته شده است، اما شاید افراد کمتری اطلاعاتی از اتریوم کلاسیک (ETC) داشته باشند. Ethereum Classic یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز با عملکرد قرارداد هوشمند بوده که از روش اثبات کار به عنوان الگوریتم اجماع بهره می‌برد.

در واقع اتریوم کلاسیک، شبکه اصلی بلاک چین Ethereum است که با استفاده از هارد فورک دائو (سازمان توسعه مستقل) ایجاد شد. از طرفی کوین اصلی شبکه اتریوم کلاسیک با نماد «ETC» معرفی شده که در بسیاری از صرافی‌های دنیا نیز قابل معامله خواهد بود. همان‌طور که شاید حدس زده باشید؛ مانند بسیاری دیگر از ارز‌های دیجیتال، Ethereum Classic را می‌توان استخراج کرد، اما نکات مهمی وجود دارد که باید قبل از آن در نظر بگیرید.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال

منظور از استخراج رمزارز اتریوم کلاسیک چیست؟

ارز دیجیتال Ethereum Classic یک رمزارز پایه مانند سایر کوین‌های الگوریتم PoW یعنی بیت کوین و لایت کوین و… بوده که به فرایند ماینینگ وابسته است. به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز منبع‌باز، در واقع هیچ نهاد مرکزی واحدی بر دفتر کل این پروژه کنترل ندارد؛ به طور کلی هر شخصی می‌تواند مانند یک ماینر در ایجاد کوین‌های جدید شرکت کند.

این عملیات از طریق شبکه‌ای از کامپیوترها با پردازنده‌های گرافیکی مناسب که بر اعتبار تراکنش‌ها و همچنین کوین‌های جدید ایجاد شده توافق دارند، به وجود می‌آید.

نکات مهمی که قبل از استخراج اتریوم کلاسیک باید بدانید!

قبل از شروع هر گونه سرمایه‌گذاری در ماینینگ، باید از جنبه‌های منفی و مثبت این فعالیت به‌خوبی آگاه شوید. در واقع اولین نکته، هزینه‌های اولیه و طولانی‌مدت برای سخت‌افزار‌های مناسب فرایند ماین است؛ به طور کلی سخت‌افزار استخراج می‌تواند از نسبتا ارزان تا بسیار گران مورداستفاده قرار گیرد.

البته ممکن است کارت گرافیک نسبت به دستگاه ASIC، هزینه‌های اولیه بسیار کمتری داشته باشد. از طرفی هزینه‌های بلندمدت مرتبط با استخراج کریپتو بیشتر به برق مورد نیاز برای این کار مربوط می‌شود. سخت‌افزار‌های ماینینگ با توجه به اینکه به‌صورت شبانه‌روز روشن نگه داشته می‌شوند، هزینه‌های مصرف انرژی را افزایش خواهند داد؛ بنابراین اگر تصمیم به شروع استخراج اتریوم کلاسیک داشته باشید، این مورد را نیز در نظر بگیرید.

همچنین باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید اتریوم کلاسیک را به‌صورت جداگانه استخراج کنید یا به عنوان بخشی از یک استخر استخراج، فعالیت کنید. استخرهای ماینینگ در واقع شامل تعداد زیادی از ماینر‌ها هستند که قدرت هش را برای افزایش شانس ماینینگ یک بلوک با هم جمع می‌کنند. این روشی قابل اعتمادتر است؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که معمولا متناسب با میزان قدرت هش تفویض شده، پاداش‌ها بین اعضای هر استخر تقسیم می‌شود.

سخت‌افزار مورد نیاز برای استخراج اتریوم کلاسیک کدام است؟

الگوریتم استاندارد اثبات کار برای استخراج رمزارز اتریوم کلاسیک، ETChash است. برای این منظور به یک سخت‌افزار عالی و کارآمد نیاز داشته تا بتواند نرخ هش بالاتری را تولید کند.

 اگرچه طراحی این نوع الگوریتم به‌گونه‌ای است که برای استخراج به وسیله دستگاه‌های اسیک مناسب نباشد، اما امکان این کار نیز وجود خواهد داشت. شما می‌توانید ارز دیجیتال ETC را با استفاده از سخت‌افزارهای GPU یا ASIC استخراج کنید.

با این حال، پردازنده‌های گرافیکی، معمولا انتخاب بهتری برای ماینینگ Ethereum Classic هستند؛ زیرا در سال ۲۰۲۰ هارد فورک Thanos بلوک‌های ماین را برای GPU با رم کمتر نیز آسان‌تر کرد. به همین دلیل می‌توانید از کارت‌های گرافیک ۴ گیگابایتی نیز استفاده کرده و استخراج سودآوری داشته باشید.

بهترین کارت‌های گرافیک برای استخراج اتریوم کلاسیک کدام‌اند؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم؛ طبق به‌روزرسانی Thanos همچنان ماینینگ اتریوم کلاسیک با کارت گرافیک تا سال ۲۰۲۵ برای کاربران امکان‌پذیر خواهد بود. برای این منظور، بهترین پردازنده‌های گرافیکی کم مصرف با حداقل ۴ گیگابایت حافظه، از شرکت‌های NVIDIA و AMD هستند.

البته قبل از خرید GPU باید در مورد پشتیبانی آن از الگوریتم «ETCHash» اطمینان حاصل کنید. در ادامه نام برخی از کارت‌های گرافیک مناسب برای ماین ETC را بیان می‌کنیم. هر کدام از این سخت‌افزار‌ها، هش ریت خاصی دارند که بر اساس میزان مصرف برق، می‌توانند سودآوری متفاوتی نیز داشته باشند.

میزان سود نهایی به عوامل دیگری مانند سختی شبکه و قیمت اتریوم کلاسیک نیز بستگی خواهد داشت. از این رو، قبل خرید تجهیزات لازم برای ماینینگ ETC بهتر است با محاسبات دقیق از سودده بودن آن مطمئن شوید.

  • NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
  • NVIDIA GeForce RTX 3090
  • NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
  • NVIDIA GeForce RTX 3080 12GB
  • AMD Radeon VII
  • AMD Radeon RX 6900 XT
  • AMD Radeon RX 6800 XT
  • AMD Radeon RX 5700 XT

البته برای ساخت یک ریگ مناسب به ۶ عدد از این کارت‌های گرافیک نیاز خواهید داشت تا در نهایت بتوانید به فعالیت استخراج اتریوم کلاسیک با این سخت‌افزار‌های بپردازید.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

تجهیزات لازم برای استخراج Ethereum Classic به وسیله کارت گرافیک چیست؟

برای انجام یک ماینینگ سودآور باید تجهیزات ضروری و لازم برای این کار را نیز فراهم کنید. در واقع علاوه بر پردازنده گرافیکی مناسب با حداقل ۴ گیگابایت حافظه، باید ملزومات زیر را نیز تهیه کنید.

  • شما برای استخراج اتریوم کلاسیک باید از نرم‌افزار مخصوص این کار مانند GMiner، NBMiner، lolMiner، Phoenix miner و Nanominer استفاده کنید. تمامی این برنامه‌ها از کارت‌های گرافیک NVIDIA و AMD که نام بردیم نیز پشتیبانی کرده و بر روی ویندوز و لینوکس نصب می‌شوند.
  • یک کامپیوتر که باید به پردازنده قدرتمند و حافظه رم کافی برای عملیات استخراج مجهز باشد.
  • به اتصال پایدار و بدون قطعی اینترنت نیاز دارید.
  • تجهیزات استخراج اتریوم کلاسیک را باید در یک محیط خنک و خشک که جریان هوای کافی نیز دارد، قرار دهید.
  • باید از قدرت برق کافی و ثابت استفاده کنید.
  • در یک استخر ماینینگ، مشترک شده و با سایر ماینر‌ها همکاری کنید.

و در پایان

به طور کلی ماینینگ، بستر اصلی وجود ارز‌های دیجیتال اثبات کار مانند اتریوم کلاسیک است. در واقع با روش استخراج، یک شبکه می‌تواند بلوک‌های تراکنش‌ها را پردازش کرده و آن‌ها را به بلاک چین اضافه کند و از این طریق به حفظ امنیت خود کمک کند. در این متن نیز ما به موضوع امکان استخراج ETC با کارت گرافیک پرداختیم؛ همچنین برخی از بهترین مدل‌های این سخت‌افزار را برای ماینینگ اتریوم کلاسیک معرفی کردیم.

اما به این نکته توجه داشته باشید که قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری برای ماین این رمزارز، تمامی هزینه‌های لازم را بررسی کنید؛ همچنین درک عواملی مانند میزان هش و سختی استخراج اتریوم کلاسیک بسیار مهم است. از طرفی کارت گرافیکی را انتخاب کنید که مصرف انرژی کمتری داشته و توانایی تولید نرخ هش بالاتری را نیز داشته باشد. در پایان بدانید که این مقاله، توصیه سرمایه‌گذاری برای این کار نیست. شما باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا اتریوم کلاسیک، ارزش ماین دارد یا خیر؟ تحقیقات خود را انجام دهید.

منبع: دیجایتو

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا