استخراج ارز دیجیتالمقاله ارز دیجیتال

شرکت‌هایی که فکرش را هم نمی‌کنید بیت کوین استخراج کنند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
علیرضا آقازاده

هم‌زمان با تداوم رشد نرخ هش (Hashrate) شبکه بیت کوین، پویایی صنعت استخراج و حضور مشارکت‌کنندگان مختلف نیز از هر زمان دیگری بیشتر شده است. اغلب سرمایه‌گذاران بیت کوین با غول‌های بزرگی مانند ریوت بلاک چین (Riot Blockchain)، شرکت فعال درزمینه استخراج با ارزش بازار میلیارددلاری و اخبار مرتبط با همکاری شرکت‌های مطرح در حوزه انرژی مانند اکسون‌موبیل (ExxonMobil) و ماینرهای بیت کوین تا حدودی آشنا هستند.

با آنکه حضور برخی نام‌ها در صنعت استخراج بیت کوین موضوع چندان خاص و شگفت‌آوری نیست، به‌نظر می‌رسد شرکت‌های دیگر، از فعالان عرصه حمل‌ونقل گرفته تا حوزه سلامت و وام‌دهی ارزهای دیجیتال، هم قصد دارند وارد این صنعت شوند؛ نام‌هایی که حضورشان تا حدی دور‌از‌انتظار است.

در این مقاله، قصد داریم با کمک مطلبی از وب‌سایت بیت کوین مگزین شما را با برخی از این شرکت‌های کمترشناخته‌شده در صنعت استخراج بیت کوین آشنا کنیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

برندهای سلامت

اگر بشنوید یکی از شرکت‌های مرتبط با حوزه سلامت وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده است، شاید در نگاه اول تصور کنید که دلیلش ایجاد نوعی ارتباط میان ارزهای دیجیتال و حوزه سلامت بوده است؛ اما درباره شرکت گری‌استون (Graystone Company) این‌ موضوع صادق نیست. گری‌استون، شرکت مستقر در ایالت فلوریدا آمریکا و فعال در حوزه سلامت و طول عمر و مقابله با پیری‌، ژوئن۲۰۲۱ اعلام کرد که قصد دارد واحد استخراج بیت کوینی را گسترش دهد که یک ماه پیش‌تر آن را راه‌اندازی کرده است.

اواخر سپتامبر‌۲۰۲۱، گری‌استون اطلاعیه دیگری منتشر و اعلام کرد که این واحد ماینینگ از زمان راه‌اندازی موفق شده است ۰.۱ بیت کوین استخراج کند. طبق این اطلاعیه، واحد ماینینگ شرکت مذکور در آن زمان بیش از ۲٬۰۰۰ تراهش‌بر‌ثانیه قدرت استخراج داشت و تصمیم گرفته بود چند‌هزار تراهش دیگر نیز به قدرت خود بیفزاید. ژانویه‌۲۰۲۲، گری‌استون اعلام کرد که در این مرکز، درمجموع ۵۰ دستگاه استخراج Antminer S۱۹j Pro فعال در‌اختیار دارد.

محتوی بیشتر از استخراج ارز دیجیتال:

وام‌دهندگان ارزهای دیجیتال

وقتی از استخراج بیت کوین در سطح نهادی صحبت می‌شود، احتمالاً نام شرکت‌های وام‌دهی جزو اولین گزینه‌هایی نیستند که به ذهن خطور می‌کنند؛ اما جالب است بدانید که چندین وام‌دهنده برتر حوزه ارزهای دیجیتال درزمینه استخراج بیت کوین فعال هستند و قصد دارند واحدهای خود را توسعه دهند. می۲۰۲۱، شرکت بلاک‌فای (BlockFi) فعالیت‌های جدیدش در حوزه استخراج را در قالب مشارکت با واحد استخراج شرکت بلاک‌استریم (Blockstream) اعلام کرد؛ البته بلاک‌فای مشخص نکرد که چه میزان از نرخ هش بلاک استریم را در‌اختیار دارد. این شرکت فعال در عرصه وام‌دهی می‌گوید نگاهش به استخراج بیت کوین به‌عنوان مکملی برای خدمات مالی آن‌هاست.

سلسیوس (Celsius) دیگر شرکت وام‌دهی محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاری هنگفتی در استخراج بیت کوین کرده است. نوامبر‌۲۰۲۱، این شرکت ۵۰۰‌میلیون دلار به فعالیت‌های مرتبط با استخراج بیت کوین اختصاص داده بود. الکس ماشینسکی (Alex Mashinsky)، مدیرعامل سلسیوس، در مصاحبه‌ای گفت که شرکتش ۲۲هزار دستگاه استخراج فعال دارد که اکثر آن‌ها از مدل Antminer S۱۹ هستند. ماشینسکی نیز مانند شرکت بلاک‌فای، فعالیت‌های استخراج شرکتش را مکملی راهبردی برای خدمات وام‌دهی آن توصیف کرده است.

شرکت‌های تدارکاتی

کار شرکت‌های تدارکاتی معمولاً ارتباط چندانی به استخراج بیت کوین ندارد؛ اما فوریه‌۲۰۲۱، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای یکپارچه حمل‌ونقل اعلام کرد که قصد دارد وارد فضای استخراج بیت کوین شود. ساینو‌گلوبال شیپینگ (Sino-Global Shipping)، شرکت مستقر در نیویورک، حدود یک سال پیش اعلام کرد که تیم اجرایی جدیدی برای توسعه استخراج بیت کوین تشکیل داده است؛ کاری مشابه با آنچه مایکرواستراتژی (Microstrategy) انجام داده است. جالب است بدانید زمینه اصلی فعالیت شرکت مایکرواستراتژی هوش تجاری و ساخت نرم‌افزار است؛ اما این مجموعه بخشی از سرمایه‌اش را صرف خرید بیت کوین می‌کند.

اعلام ورود شرکت ساینو‌گلوبال شیپینگ به صنعت استخراج بیت کوین باعث شد که قیمت سهامش ۱۳۰درصد رشد کند. از آن زمان تاکنون، این شرکت چند‌هزار دستگاه استخراج خریده و سرمایه‌گذاری مشترکی برای ساخت سخت‌افزارهای استخراج جدید انجام داده است. شرکت ساینو‌گلوبال شیپینگ حتی بیت کوین را به‌عنوان روش پرداخت برای فعالیت اصلی‌اش، یعنی حمل‌ونقل، پذیرفته است.

شرکت‌های مدیریت دارایی

برخی از شرکت‌های استخراج بیت کوین سهامی عام هستند و سهام آن‌ها در بازارهای بورس خریدوفروش می‌شود. تعدادی از بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جهان مهم‌ترین سهام‌داران این شرکت‌های استخراج هستند. شرکت هورایزون کینتیکس (Horizon Kinectics) یکی از این شرکت‌هاست. این مجموعه مستقر در نیویورک اولین واحد استخراج بیت کوین خود را در سال ۲۰۱۷ و دومین واحد آن را در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی کرد.

براساس گزارش‌های منتشر‌شده، هورایزون کینتیکس ۷میلیارد دلار دارایی دارد. این شرکت دلیل ورود به حوزه استخراج بیت کوین را تلاش برای درک بهتر بیت کوین اعلام کرده است. خرید چندین‌هزار دستگاه استخراج و مذاکره برای تأمین سخت‌افزار آن‌ها بخش مهمی از راهبرد گسترش فعالیت استخراج هورایزون کینتیکس عنوان شده است.

شرکت‌های حوزه برق و الکترونیک

با‌توجه‌به جایگاه مهم فرایند استخراج در بازارهای انرژی در آینده نزدیک‌، این حقیقت که یکی از شرکت‌های برق چند‌میلیارد‌دلاری زیر‌مجموعه‌ای داشته باشد که برنامه آزمایشی استخراج بیت کوین را اجرا می‌کند، احتمالاً پیشرفت خاص و شگفت‌انگیزی در صنعت استخراج محسوب نمی‌شود.

یکی از زیر‌مجموعه‌های شرکت چندمیلیارددلاری تولید برق ای.آن (E.ON) با معرفی برنامه آزمایشی استخراج بیت کوین به‌دنبال ورود به عرصه استخراج بیت کوین است. نکته جالب‌ اینکه شرکت مذکور که شاخه مجارستانی ای‌.آن تلقی می‌شود، خود از پیش‌گامان صنعت تولید و توزیع برق ‌به‌شمار می‌رود. این در حالی است که عمر فرایند استخراج بیت کوین به‌عنوان یک صنعت، به‌زحمت به یک دهه می‌رسد.

زیرمجموعه مجارستانی شرکت ای.آن با شرکت مجارستانی دیگری به نام انرهش (Enerhash) همکاری می‌کند تا مرکز استخراج کوچکی در یکی از نیروگاه‌های برق خود راه‌اندازی کند. ای.آن هدفش از این اقدام را آزمایش توانایی خود برای ارتقای اقتصاد و عملکرد این نیروگاه اعلام کرده است.

نکته جالب‌تر درباره همکاری یادشده پوشش کم‌رنگ در رسانه‌هاست. شاید یکی از دلایل توجه ناکافی به این خبر، انتشار اطلاعیه آن به زبان مجاری باشد و همین موضوع سبب شده است تا این خبر در میان جنجال رسانه‌ها درباره استخراج بیت کوین در آمریکای‌شمالی و آمریکای‌لاتین گم شود.

شرکت‌های کوچک فناوری

هر شرکتی که اعلام می‌کند در استخراج بیت کوین سرمایه‌گذاری یا واحدی را برای استخراج راه‌اندازی کرده است، الزاماً هدف مشروعی از این اعلان دنبال نمی‌کند. بسیاری از شرکت‌هایی که معمولاً سهامی عام هستند و ارزش بازار اندکی دارند، با این هدف به صنعت استخراج بیت کوین روی می‌آورند که با سوار‌شدن بر موج هیجان و هیاهوی بازار ارزهای دیجیتال، ارزش سهام خود را افزایش دهند.

انتشار اطلاعیه‌ای مبنی‌بر شروع استخراج بیت کوین کار راحتی است؛ در‌حالی‌که ساخت مرکز استخراج پایدار موضوعی به‌مراتب دشوارتر است. ازاین‌رو، درباره شرکت‌های کوچکی که چنین اطلاعیه‌هایی منتشر می‌کنند، به‌سختی می‌توان تشخیص داد که کدام‌یک هدف حقیقی را دنبال می‌کنند.

در‌این‌میان، شرکت کوچکی وجود دارد که به‌نظر می‌رسد واقعاً با هدف استخراج بیت کوین قدم در چنین راهی گذاشته است. جزمین تکنولوژی (Jasmine Technology)، شرکت مخابراتی سهامی عام مستقر در تایلند، دسامبر۲۰۲۱ اعلام کرد که در حال استخراج بیت کوین است. این خبر قیمت سهام شرکت را به‌طوراعجاب‌آوری ۶٬۷۰۰درصد افزایش داد. در زمان انتشار این خبر، جزمین تکنولوژی ۳۲۵ دستگاه استخراج بیت کوین فعال در‌اختیار داشت و در این مدت، توانسته بود ۸ واحد بیت کوین استخراج کند.

جمع‌بندی

ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با استخراج بیت کوین ارزش مالی و راهبردی زیادی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها به‌همراه دارد. به‌عقیده برخی از کارشناسان، ورود مشارکت‌کنندگانی از اصناف مختلف به بازار استخراج می‌تواند اتفاق مثبتی باشد. با آنکه شرکت‌های بسیاری در حال کار روی محصولات و خدماتی هستند که بتوانند استخراج بیت کوین را برای همه امکان‌پذیر کنند، هرکسی نباید بدون تأمل وارد این صنعت شود.

هر ماینر تازه‌واردی باید راهبردی مناسب و شروعی آرام و سنجیده داشته باشد. هم‌زمان با افزایش نرخ هش بیت کوین، صدها ماینر که برنامه استخراج ضعیفی داشتند، با شکست مواجه شدند. مرکز استخراج موفق همیشه شروعی آرام و توأم با احتیاط دارد؛ زیرا شروع بی‌پروا و مبتنی‌بر بخت‌واقبال هرگز دوام نمی‌آورد.

امروزه، غول‌های انرژی و شرکت‌های استخراج چند‌میلیارد‌دلاری سلطه خود را روی صنعت استخراج گسترش داده‌اند؛ اما بسیاری از کسب‌وکارهای غیرمرتبط هم در حال ورود به استخراج بیت کوین هستند. استخراج بیت کوین صنعتی نوپا و پرخطر است؛ ولی گسترش استقبال این‌ نوع شرکت‌ها به‌نظر می‌رسد جنبه‌های منفی چندانی برای این صنعت به‌دنبال ندارد.

اینکه عمر چه تعدادی از این مراکز استخراج می‌تواند فراتر از یک چرخه بازار بیت کوین باشد، پرسشی بی‌پاسخ است؛ اما شرکت‌هایی که به‌جای خرید بیت کوین آن را استخراج کنند، پیشتاز‌تر از همتایان خود هستند.

منبع: ارز دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا