سلامت و پزشکی هوشمند

استفاده از داده‌های کاربران برای رصد کرونا در استرالیا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

محققان استرالیایی از داده‌های کاربران موبایلی یک شبکه اجتماعی برای ردیابی نحوه انتشار و شیوع ویروس کرونا استفاده کرده‌اند. بر همین اساس مدلی برای پیش بینی شیوع این ویروس طراحی شد.

داده‌های به دست آمده از جابجایی کاربران فیس‌بوک با بررسی اپلیکیشن موبایلی این شبکه اجتماعی، برای برآورد میزان گسترش و انتشار ویروس کرونا در استرالیا مورد استفاده قرار گرفت.

داده‌های جمع‌آوری شده مربوط به جابجایی کاربران اپلیکیشن فیس‌بوک در سه منطقه شلوغ و آلوده به این ویروس در استرالیا در یک بازه زمانی هشت ساعته بود. محققان قصد داشتند دریابند داده‌های یادشده را تا چه حد می‌توان برای پیش بینی شیوع و انتشار ویروس کرونا به کار برد.

جمع بندی این اطلاعات نشان داد که آنها برای پیش بینی میزان خطر گسترش آلودگی در نقاط مورد بررسی قابل استفاده هستند و از این طریق می‌توان دریافت ویروس کرونا تا چه حد در منطقه‌ای خاص پخش شده و خطر ابتلاء به ویروس مذکور در هر یک از نقاط یادشده به چه میزان است.

دقت این الگو مورد توجه محققان قرار گرفته و آنها می‌گویند می‌توان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد رابطه میان پراکندگی افراد مبتلا به کرونا در نقاط مختلف و افزایش احتمال ابتلاء به این ویروس را بررسی کرد. با گسترش این الگو می‌توان تأثیر مسافرت بر انتشار ویروس کرونا را هم با دقت بیشتری بررسی کرد.

منبع: مهر به نقل از زد دی نت،

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا