امنیت اطلاعاتپیشنهاد سردبیردولت دیجیتالمقاله

ارزش استفاده از امضای دیجیتال را دریابیم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

با افزایش چشمگیر فناوری‌های دیجیتال، کسب‌وکارهای بیشتری اطلاعات را به شکل الکترونیکی ایجاد، ذخیره و منتقل می‌کنند. این گونه تکنولوژی‌ها نگرانی‌هایی را برای ایمن‌سازی تراکنش‌های آنلاین از تهدیدات و کلاهبرداری‌های نوظهور افزایش داده است. یکی از فناوری‌هایی که به‌نحوی مطلوب، این مشکل را حل کرده، امضای دیجیتال است. استفاده از امضای دیجیتال در دنیای تکنولوژی و ارتباطات امروزی، تاحدودی امنیت کسب‌وکارهای آنلاین را بهبود بخشیده است و به‌نوعی جایگزین روش‌های سنتی امضاء و احراز هویت شده است. در این مقاله، سعی خواهد شد استفاده از امضای دیجیتال و ضرورت و ارزشمندی این امضاء را مورد بررسی قرار دهیم.

ظهور امضای دیجیتال

یکی از تجربیات ناخوشایندی که کاربران زیادی در محل کارشان تجربه کرده‌اند، پرینت گرفتن از اسناد، در پاکت گذاشتن آن‌ها و منتظر ماندن برای امضا و مهر و موم شدن آن‌ها و سپس تحویل‌شان است. تکرار این تجربیات به لطف ظهور امضای دیجیتال، پایان یافت. این امضاء یک عملیات رمزنگاری است که امضای الکترونیکی و داده‌های مورد استفاده برای احراز هویت فرایند امضا را ترکیب می‌کند. به عبارتی، استفاده از امضای دیجیتال یک مسیر حسابرسی را فراهم می‌کند و تأیید می‌کند که امضا به هیچ وجه در طول فرایند تراکنش تغییر نکرده است. در واقع، در سندی با امضای دیجیتال هم برای فرستنده و هم برای گیرنده، مسیریابی اسناد، سریع‌تر و با آرامش بیشتری ارائه می‌شود. این امضاء فرایند امضا و مستندسازی را برای کاربران به صورت آنلاین سرعت می‌بخشد.

ضرورت و اهمیت استفاده از امضای دیجیتال

اگر بخواهیم ضرورت و اهمیت استفاده از امضای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم، یادآوری این نکته حائز اهمیت است که قراردادها و تراکنش‌هایی که زمانی بر روی کاغذ امضا می‌شدند و به صورت فیزیکی نیز تحویل داده می‌شدند، اکنون با اسناد و گردش‌های کاری دیجیتالی جایگزین شده‌اند، زیرا کسب‌وکارهای بیشتری به صورت آنلاین انجام می‌شوند. همچنین برای به حداقل رساندن خطر دستکاری اسناد توسط کلاهبرداران، کسب‌وکارها باید بتوانند تأیید نمایند که این اسناد، داده‌ها و ارتباطات مهم تجاری، ایمن و قابل اعتمادند یا خیر.

علاوه بر محافظت از داده‌های حساس آنلاین، دیگر ضرورت و اهمیت استفاده از امضای دیجیتال این است که این امضاء مانعی برای اثربخشی جریان‌های کاری اسناد آنلاین ایجاد نمی‌کند. در واقع، در مقایسه با فرایندهای کاغذی، این امضاء اغلب به بهبود مدیریت اسناد نیز کمک می‌کند، به گونه‌ای که ضمن کنترل و پیگیری آسان اسناد امضاءشده، با ارائه وضعیت همه اسناد، تعیین می‌کند که کدام اسناد امضاء نشده‌اند.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

در اینجا به چند مزیت اشاره می‌کنیم که اهمیت استفاده از امضای دیجیتال را دوچندان می‌کند:

۱- معاملات سریع‌تر و خدمات بهتر به مشتریان: در حال حاضر، در بازارهای مدرن، حفظ رضایت مشتری بسیار دشوارتر است، زیرا مصرف‌کنندگان انتظار دارند با توجه به شتاب سریع تراکنش‌های الکترونیکی، تجارت سریع‌تر انجام شود. اما شما می‌توانید این امکان را برای مشتریان خود فراهم کنید که با امضاء و ارسال فرم‌ها به صورت الکترونیکی، معاملات تجاری خود را سریع و آسان انجام دهند. این موضوع نه‌تنها شما را به عنوان یک شریک سودمند معرفی می‌کند، بلکه نشان می‌دهد شما به برنامه‌‌ریزی آن‌ها احترام می‌گذارید. به طور حتم این‌گونه توانمندسازی، ضمن اینکه مشتری را حفظ می‌کند، بر تعداد آن‌ها نیز می‌افزاید.

۲- خطاهای کمتر نسبت به سیستم‌های مبتنی بر کاغذ: وقتی صحبت از قراردادها می‌شود، جایی برای اشتباه وجود ندارد. متأسفانه سیستم‌های مبتنی بر کاغذ اغلب مستعد اشتباهات تایپی یا امضای اشتباه هستند که مدیریت قرارداد را به دردسر می‌اندازند؛ اما پیاده‌سازی اتوماسیون قرارداد یا فرم با امضای دیجیتال می‌تواند فرکانس خطاها را به‌شدت کاهش دهد و این مورد یکی از مواردی است که اهمیت استفاده از امضای دیجیتال را مطرح می‌کند.

۳- صرفه‌جویی در زمان و هزینه: امضای دیجیتال می‌تواند به تسریع فرایند معامله کمک کند و در عین حال در هزینه‌های کاغذ، چاپ، حمل‌ونقل، بایگانی و… صرفه‌جویی نماید، چراکه شما می‌توانید این کار را از طریق تلفن هوشمند یا تبلت خود انجام دهید. با پرداخت سریع‌تر و یکپارچه‌تر هزینه‌ها، شما قادر خواهید بود این مسئله را به یک راه‌حل ایده‌آل برای کسانی تبدیل کنید که می‌خواهند در زندگی پرمشغله روزمره خود کمی در زمان و پول خود صرفه‌جویی کنند.

۴- داشتن امنیت: امضای دست‌نویس دقیقاً شبیه امضای اولیه است و احتمالاً هیچ‌کس نمی‌تواند صحت آن را تأیید کند. جعل کردن این نوع امضاء آسان است و بررسی صحت آن دشوار است، زیرا هیچ قالب یا فرم استانداردی برای ایجاد یک امضای کتبی وجود ندارد؛ اما پشتوانه پیچیده فناوری امضای دیجیتال تضمین می‌کند که در صورت تلاش یک شخص غیرمجاز برای ایجاد هرگونه تغییر در مدارک، آن شخص به‌راحتی قابل شناسایی خواهد بود و این خود یکی از مهم‌ترین مواردی است که اهمیت استفاده از امضای دیجیتال را مشخص می‌کند. در واقع، امضای دیجیتال روشی را که افراد با جعل هویت دست‌نویس یک فرد ناشناس مرتکب کلاهبرداری می‌شوند، از بین می‌برد.

۵- جذب و حفظ مشتری: یکی دیگر از مواردی که اهمیت استفاده از امضای دیجیتال را مطرح می‌کند، احساس امنیت مشتری با دیدن امضای دیجیتال در یک کسب‌وکار است که در نتیجه شهرت و ارزش آن کسب‌وکار، افزایش می‌یابد. حتی مشتری با دیدن امضای دیجیتال اطمینان پیدا می‌کنند که سازمانی که با آن سروکار دارند، مجهز به آخرین فناوری در گردش کار آن‌هاست.

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۶- گزینه جایگزین: امضاهای دست‌نویس با افزایش سن الگوها را تغییر می‌دهند. در مواردی مانند جراحت دست، فلج و غیره، شخص از حرکت‌های دقیق دست بی‌بهره می‌ماند. در چنین مواردی، امضای دیجیتال جایگزین خوبی است.

۷- اعتبار قانونی: امضای دیجیتال همچنین به ارائه تضمین حقوقی برای مشتریان کمک می‌کند. این امضاء دارای رسمیت قانونی است، زیرا اسناد امضاشده دیجیتالی را می‌توان برای رسیدگی در دادگاه ارائه کرد، تا شواهد و پشتیبانی برای تحقیقات بیشتر فراهم شود. حتی بسیاری از کشورهای جهان قوانینی را برای امضای دیجیتال تدوین و تصویب کرده‌اند و این مسئله دال بر اهمیت استفاده از امضای دیجیتال است.

۸- دوستدار محیط‌زیست: اسناد دیجیتال و امضای دیجیتالی دوستدار محیط‌زیست هستند و می‌توانند مقدار زیادی کاغذ، سوخت و انرژی را ذخیره کنند و در نتیجه انتشار کربن را کاهش دهند.

۹- مشخص بودن مسیرهای حسابرسی: اسنادی را که به صورت دیجیتالی امضا شده‌اند، می‌توان تا صاحب اصلی آن‌ها ردیابی کرد. این امر به‌ویژه برای ایجاد شفافیت کسب‌وکارها مفید است. همچنین در این نوع امضاء تکمیل امضاها آسان‌تر است، زیرا می‌توانید در طول آن، پیشرفت را دنبال کنید و مثلاً بدانید که آیا مشتری شما هنوز قرارداد را نهایی کرده است.

۱۰- کارایی گردش کار: امضای دیجیتال کارایی بهتری را در گردش کار تضمین می‌کند. در واقع، مدیریت و ردیابی اسناد با تلاش و زمان کمتر آسان‌تر می‌شود. بسیاری از ویژگی‌های امضای دیجیتال به سرعت بخشیدن به روند کار کمک می‌کند.

۱۱- اعتبار آینده: امضای دیجیتال هنوز برای آینده قابل پیش‌بینی معتبر است و لذا در آینده نیز اعتبار دارد و این موضوع، بر اهمیت استفاده از امضای دیجیتال می‌افزاید.

۱۲- اعتبار اسناد: امضای دیجیتال بهترین راه برای اطمینان از اعتبار سند است. به یاد داشته باشید، اسناد یا اوراق امضا شده دیجیتالی برای سال‌های طولانی معتبر هستند، حتی اگر فناوری پیشرفت کرده باشد.

ضرورت و اهمیت استفاده از امضای دیجیتال

نتیجه‌گیری

ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم، بنابراین، قرارداد بسیاری از کسب‌وکارهایمان به صورت آنلاین از طریق تلفن‌های همراه شخصی منعقد و امضاء می‌شود. پس به منظور آنکه اطمینان حاصل شود که یکپارچگی امضاء در کسب‌وکارها همیشه چه در حال و چه در آینده حفظ می‌شود، نیاز به یک امضای مطمئن داریم. امضای دیجیتال بهترین پیشنهاد است که در عصر حاضر به یک فناوری عالی تبدیل شده است. استفاده از امضای دیجیتال، سرعت توسعه فاکتورهای امضاشده الکترونیکی را که اعتبار امضا را تأیید می‌کنند، افزایش می‌دهد.

با این حال، افزایش کسب‌وکارهای جهانی، فعالیت‌های آنلاین توده‌های عمومی، دیجیتالی شدن کاغذبازی‌ها و… نگرانی‌هایی را در مورد امنیت سایبری ایجاد کرده است و البته تکنیک‌های زیادی نیز برای کاهش تهدیدات سایبری استفاده می‌شود. در میان این تکنیک‌ها، استفاده از امضای دیجیتال، بهترین راهی است که افراد را از انجام کسب‌وکارهای آنلاین، مطمئن می‌کند، چراکه به عنوان مثال، اگر بخواهیم اطمینان حاصل کنیم که آیا داده‌ای از مالک واقعی آن منشأ گرفته است، از امضای دیجیتال باید استفاده نماییم. امضای دیجیتال روشی مدرن برای شناسایی و احراز هویت افراد، اسناد و پیام‌هاست.

در کشورمان ایران نیز شرکت‌های دانش‌بنیانی وجود دارند که به توسعه چنین فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌پردازند. پیشرو این شرکت‌ها مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت https://partdp.ai/fa/ است که به مدد و همت متخصصان داخلی، محصولات و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه داده است. این مرکز که هدفش هوشمندسازی فرایندهای زندگی است، توانسته با درک دغدغه کسب‌وکارها مبنی بر ساده‌سازی فرایندها به بهترین نحو، سرویس‌های هوشمند خود را به کسب‌وکارها ارائه دهد.

عمده محصولات این مرکز در حوزه بینایی ماشین، پردازش زبان طبیعی، پردازش گفتار و داده‌کاوی است و شرکت‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند با توجه به نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، فرایندهای خود را با استفاده از محصولات این مرکز، هوشمند گردانند. به همین دلیل، این مرکز با توجه به ارائه خدمات هوشمند، از طریق توسعه پلتفرم‌هایی توانسته است استفاده از امضای دیجیتال را به‌خوبی معرفی کند و خدمات صدور گواهی امضای دیجیتال را به صنایع فینتک کشور ارائه دهد.

با توجه به چنین موفقیت‌هایی در پیشروی خدمات فناوری هوش مصنوعی در کشور، می‌توانیم امیدوار باشیم که ایران نیز در آینده قادر خواهد بود به عنوان یک کشور هوشمند در منطقه و در دنیا شناخته شود و آینده‌ای روشن در زمینه فناوری هوش مصنوعی تجربه کند، چراکه برای پیشبرد کسب‌وکاری هوشمند، تمام تلاشمان با تکیه بر توان داخلی خواهد بود و این موضوع به منظور نیل به چنین اهدافی بسیار ارزشمند خواهد بود.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا