کاربرد بلاک‌چینمقالات فناوری مالیمقاله کسب و کار دیجیتال

استیکینگ خودکار چیست؟ بدون دردسر از حوزه دیفای کسب درآمد کنید!

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
فرزاد تمیمی فرد

مقوله استیکینگ یا سپرده‌گذاری به واسطه شهرت دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز مطرح شد. در طی ماه‌های اخیر شاهد ظهور مفهومی تحت عنوان استیکینگ یا سپرده‌گذاری خودکار بودیم. در پاسخ به سوال استیکینگ خودکار چیست، لازم است بدانید که این قابلیت در پلتفرم‌های مختلف به شما اجازه می‌دهد تا از نظارت مداوم بر روی منابع مالی خود خلاص شوید. در این مقاله مزایا و معایب این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم.

مفهوم استیکینگ خودکار چیست؟

استیکینگ خودکار چیست
منبع: ibgfinance.com

برای این‌که بتوانید درک درستی از مفهوم استیکینگ خودکار (Auto-Staking‌) داشته باشید‌، لازم است تا در ابتدا ماهیت استیکینگ یا سپرده‌گذاری را یاد بگیرید.

امروزه‌، هنگامی که سرمایه‌گذاران در مورد ورود به فضای ارز دیجیتال فکر می‌کنند، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX ها) را از قلم می‌اندازند. اکثر این سرمایه‌گذاران به سراغ خرید مستقیم رمزارز از صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز می‌روند. فرایند ماینینگ‌، یکی از زمینه‌های محبوب و سودزا در گذشته محسوب می‌شد‌، اما در حال حاضر این فرایند به صورت روزافزونی در حال دشوارتر شدن است. از همین رو‌، میزان منابع و زمان مورد نیاز برای استخراج رمزارز‌ها نسبت به سود حاصل از این کار‌، مقرون به صرفه نبوده و در حال از دست دادن محبوبیت خود است.

طولی نمی‌کشد که پس از مراجعه به این صرافی‌های کریپتویی و خریداری کردن رمزارز مورد نظر خود متوجه می‌شوید که امکاناتی مبتنی بر استیکینگ نیز در این پلتفرم‌ها برای شما ارائه شده‌اند. در حال حاضر گزینه‌ای تحت عنوان استیکینگ خودکار توسط این کیف پول‌های نرم‌افزاری برای کاربران ارائه شده و این قابلیت به تازگی به بحث سر زبان بسیاری از افراد تبدیل شده است. ایده مطرح شده در این حیطه به صورت مبتنی بر دریافت بالاترین میزان سود سالیانه (APY‌)‌، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است.

از این رو‌، لازم است تا افراد تازه‌وارد به عرصه استیکینگ تلاش کنند تا مبانی و مفاهیم پایه در مورد شیوه کارکرد سپرده‌گذاری در این بستر را یاد بگیرند. در این صورت می‌توانید مفهوم استیکینگ خودکار را ساده‌تر درک کنید. استیکینگ به معنای سپرده‌گذاری دارایی‌های خود در استخر‌های نقدینگی مورد نظر است تا بتوانیم در آینده بازده مالی داشته باشیم. ایده کلی این فرایند شباهت زیادی به سپرده‌گذاری موقت در یک بانک‌، به منظور دریافت سود سالیانه دارد. با این وجود‌، مسائل بنیادین‌، زیرساخت و تکنولوژی مورد استفاده در این دو بستر کمی با یکدیگر تفاوت دارد.

استیکینگ چیست؟

استیکینگ یا سپرده‌گذاری در فضای کریپتو نیازمند قفل کردن دارایی‌های شما در یک پلتفرم به منظور دریافت پاداش یا سود است. ارز‌های دیجیتال به تکنولوژی بلاک چین وابسته هستند‌؛ این تکنولوژی در واقع بستری است که تراکنش‌های مبتنی بر رمزارز در آن تایید می‌شوند و داده‌های مرتبط با آنها نیز بر روی بلاک چین نگهداری می‌شود. استیکینگ اعتبار تراکنش‌های مبتنی بر بلاکچین را توصیف می‌کند.

بسته به نوع بلاک چین و تکنولوژی مورد استفاده شما برای استیکینگ‌، فرایند تایید این تراکنش‌ها تحت عنوان «گواه اثبات سهام‌» شناخته می‌شود. هر یک از این فرایند‌ها در راستای رسیدن به اجماع شبکه‌های رمزارز یا تایید جمع‌آوری کل داده‌های تراکنش کاربرد دارند.

فرایند استیکینگ خودکار چیست؟

استیکینگ یا سپرده‌گذاری خودکار یکی از کاربردهای جدیدی است که به تازگی وارد عرصه بلاک چین و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi‌) شده است. این فرایند جدید به افراد پرمشغله و کاربران جدیدی که فراموش می‌کنند تا دارایی‌های خود را به صورت مجدد و به صورت دستی استیک کنند، کمک می‌کند. علاوه بر این‌، استیکینگ خودکار به افراد تازه‌وارد به این عرصه که هیچ دانشی در مورد ملزومات این حیطه ندارند نیز کمک شایانی می‌کند.

هنگام پاسخ‌دهی به سوال استیکینگ خودکار چیست‌، لازم است بدانید که این مکانیزم با توکن‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ذخایر عرضه منعطف (Elastic‌) داشته و از الگوریتم ریبیس (Rebase‌) استفاده می‌کنند. در نتیجه استفاده از این نوع سپرده‌گذاری‌، توکن‌های جدیدی در طول هر چند دقیقه تولید می‌شود. این رویداد تحت عنوان مینت شدن خود به خودی یا (Self-Minting‌) نیز شناخته می‌شود.

در واقع یک توکن ریبیس یا منعطف رمزارزی است که ذخایر در گردش آن به صورت الگوریتمی و به منظور کنترل قیمت تنظیم می‌شود. توکن‌های ریبیس نیز شبیه به استیبل کوین‌ها به یک دارایی دیگر وابسته هستند. این دسته از توکن‌ها به جای استفاده از ذخایر عرضه برای حفظ وابستگی قیمت خود‌، فرایند خودکاری را به انجام می‌رسانند که طی آن توکن‌های در گردش سوزانده یا تولید می‌شوند.

با این حال‌، توکن‌های ریبیس نمی‌توانند از قوانین حاکم بر حیطه عرضه و تقاضا تخطی کنند. هنگامی که مقادیر پاداش زیادی در این عرصه دریافت می‌کنید‌، ارزش توکن مربوطه نیز به صورت مداوم کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه این امر‌، ارزش آن توکن بسیار سریعتر از آنچه انتظار دارید کاهش می‌یابد و نمی‌توانید سودی از آن کسب کنید. این در واقع یک فرایند ساده اقتصادی محسوب می‌شود؛ در طول این فرایند هرچقدر میزان ذخایر عرضه افزایش پیدا کند‌، قیمت توکن مورد نظر کاهش می‌یابد.

مزایای برجسته استیکینگ خودکار

  • در صورت استفاده از این قابلیت‌، می‌توانید سود بیشتری را از منابع مالی سپرده‌گذاری شده خود دریافت کنید و نیازی به بررسی دستی مبلغ استیک خود نخواهید داشت. به واسطه استفاده از قابلیت استیکینگ خودکار هیچگاه بازه زمانی استیکینگ و پتانسیل کسب سود را از دست نمی‌دهید.
  • این امید وجود دارد که با گذر زمان و در صورتی که محبوبیت آن پروتکل حفظ شود‌، ارزش آن توکن و میزان تقاضای آن نیز به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کند. این مسئله باعث می‌شود از سود تعلق گرفته نیز منفعت زیادی کسب کرده و تعداد توکن‌های داخل کیف پول خود را افزایش دهید.
  • سود مرکب – به هیچ عنوان لازم نیست تا توکن‌های خود را در وب‌سایت‌های مختلف جابه‌جا کنید. در طول این فرایند‌، هنگامی که توکن مورد نظر را خریداری می‌کنید‌، از همان ابتدا دارایی شما استیک می‌شود و پاداش حاصل از فرایند Rebasing نیز به شما اختصاص پیدا می‌کند. بازده حاصل از استیکینگ نیز دوباره در کیف پولتان سپرده‌گذاری شده و سود مرکب حاصل می‌شود.
  • فرایند سوزاندن خودکار – رویکرد ضد تورمی مورد استفاده در این بستر به سوزانده شدن درصد ثابتی از توکن‌ها در طول هر یک از تراکنش‌ها منجر می‌شود. این روند امکان کسب بالاترین میزان سود سالیانه در کل بازار را فراهم می‌کند. مقدار توکنی که در این رویداد سوزانده می‌شود به حجم معاملات بستگی دارد. مقدار این توکن‌ها بسته به حجم معاملات افزایش پیدا می‌کند.

به صورت خلاصه‌، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که توکن‌های داخل کیف پول خود را به حال خود رها کنید. این توکن‌ها به صورت خودکار به کسب درآمد و سود ادامه می‌دهند.

نقطه ضعف‌های استیکینگ خودکار

۱- بازه زمانی قفل منابع مالی – در طول فرایند استیکینگ لازم است تا بر اساس بازه‌های زمانی مشخصی پول خود را قفل کنید. در طول این بازه‌های زمانی‌، امکان دسترسی به منابع مالی خود را نخواهید داشت. در صورتی که قیمت دارایی مورد نظر به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و شما نیز قادر به برداشت سپرده خود نباشید‌، این فرایند تاثیر منفی بزرگی بر روی سودتان خواهد داشت. روی دادن چنین اتفاقی تنها در رابطه با استخر‌های قفل شده صدق می‌کند و شامل تمامی استخر‌های استیکینگ نمی‌شود.

استخرهای نقدینگی
منبع‌: Zipmex

۲- ریسک بازار – حرکت قیمت توکن‌هایی که سرمایه‌گذاران منابع مالی خود را به آنها اختصاص داده‌اند از جمله ریسک‌های محتملی بوده که ممکن است نامطلوب باشد. در صورتی که قیمت دارایی مورد نظر به صورت قابل توجهی نوسان داشته باشد‌، فارغ از سود دریافتی این احتمال وجود دارد که کل پول خود را از دست بدهید. به عنوان مثال‌، اگر سود سالیانه دریافتی شما به میزان ۲۵ درصد بوده و ارزش کل دارایی شما به ۶۰ درصد برسد‌، به صورت کلی ضرر می‌کنید.

۳- این امکان وجود دارد که نتوانید تنظیمات استیکینگ خودکار خود را به صورت دلخواه تنظیم کنید. این بدان معناست که در نهایت سود کمتری نسبت به آنچه در نظر دارید کسب خواهید کرد.

۴- در رابطه با بسیاری از این توکن‌های ریبیس‌، میزان مدیریت دخیل در کار بسیار بالا بوده و حتی به میزان ۳۰ درصد یا بیشتر نیز می‌رسد. در صورتی که به میزان بازه زمانی مشخصی سود دریافتی خود را به سود مرکب تبدیل نکنید‌، این پروتکل‌ها به میزان ۸۰ درصد هزینه مدیریتی از شما دریافت می‌کنند.

مقوله پایداری

در پاسخ‌دهی به سوال استیکینگ خودکار چیست‌، باید بدانید که هر یک از شبکه‌های بلاک چین از شیوه‌های متفاوتی در رابطه با چرخه پاداش حاصل شده از استیکینگ خودکار استفاده می‌کنند.

در برخی از این شبکه‌ها درصد معینی برای پاداش استیکینگ در نظر گرفته می‌شود. این پاداش‌ها به اعتبارسنج‌های متفاوت و به منظور پوشش‌دهی تورم تعلق می‌گیرند. تورم موجب تشویق کاربران و سوق دادن آن‌ها به سمت خرج کردن کوین‌هایشان به جای نگهداری از آنها می‌شود. این امر به نوبه خود موجب افزایش کاربرد رمزارز می‌شود. اعتبارسنج‌ها نیز با استفاده از این مدل می‌توانند بازده یا میزان پاداش دریافتی خود را محاسبه کنند.

سخن پایانی

در پاسخ‌دهی به سوال جامع استیکینگ خودکار چیست می‌توان گفت که فرایند استیکینگ خودکار رمزارز برای اجتناب از سقوط ناگهانی قیمت‌ها و کاهش قابل توجه ریسک‌های منفی بوده و به واسطه بهره‌گیری از ثبات قیمتی طراحی شده است. علاوه بر این‌، شبکه‌های بلاک چین به واسطه سیستم سوزاندن توکن‌، کنترل کاملی بر روی ذخایر عرضه دارند. نظر شما در مورد قابلیت استیکینگ خودکار چیست؟ با توجه به مطالبی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت‌، آیا از چنین قابلیتی در سپرده‌گذاری خود استفاده خواهید کرد؟

منبع: میهن‌بلاک‌چین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا