بازاریابی دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

اشتباهات برنامه ریزی بازاریابی در شبکه های‏ اجتماعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : آنا سانِنبرگ – کارشناس شبکه های‏ اجتماعی   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

بازاریابی در شبکه های‏ اجتماعی بدون داشتن یک برنامه درست و دقیق امکان پذیر نیست. بسیاری از بازاریاب ها و کارآفرینان برای موفقیت در شبکه های‏ اجتماعی هیچ برنامه از قبل مشخصی ندارند. درست به همین خاطر اغلب تلاش های بازاریابی این دسته از افراد به سختی شکست می خورد. 

اگر شما دارای یک برنامه بازاریابی درست و مشخص باشید، به خوبی از اقدام بعدی تان در حوزه بازاریابی آگاهی خواهید داشت. این امر وضعیت کسب و کار شما را از بی برنامگی نجات خواهد داد. اگر شما در زمینه بازاریابی در شبکه های‏ اجتماعی مشکلات بسیار زیادی دارید، مقاله کنونی به شما برای کاهش مشکلات تان در زمینه برنامه ریزی برای بازاریابی کمک خواهد کرد بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد بررسی قرار دهیم.


دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۷، فروردین ماه ۱۴۰۰

ناتوانی برای بارگذاری پست منحصر به فرد در هر پلتفرم

هیچ چیز به اندازه مشاهده پست های تکراری در شبکه های‏ اجتماعی مختلف آزاردهنده نیست. کسب و کار شما برای موفقیت در زمینه بازاریابی باید برنامه مشخصی به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در هر پلتفرم داشته باشد. این امر با توجه به تفاوت سلیقه و همچنین حال و هوای هر شبکه اجتماعی نیازمند تولید محتوای متفاوت است بنابراین اگر در برنامه بازاریابی شما جایی برای تولید محتوای متفاوت برای هر پلتفرم وجود ندارد، باید به طور کامل نسبت به فعالیت بازاریابی تان تجدیدنظر نمایید. 

کاربران وقتی با پست های یکسان در شبکه های‏ اجتماعی مختلف مواجه می شوند، اعتبار کسب و کار شما را زیر سوال خواهند برد. به هر حال هر کاربری برای مشاهده محتوای جذاب به سراغ هر شبکه اجتماعی می رود. اگر در این میان برند شما همواره محتوای یکسانی برای هر کدام از پلتفرم ها در نظر بگیرد، انگیزه کاربران به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. 

بدون تردید تولید محتوای منحصر به فرد برای هر پلتفرم بازاریابی سختی های خاص خود را دارد. نکته مهم در این میان تلاش برای اختصاص زمان و بودجه مناسب به منظور تولید محتوا در این زمینه است. این شیوه بازاریابی مزایای بسیار بیشتری در مقایسه با هر نوع الگوی دیگری به همراه دارد بنابراین شما فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن با تولید محتوای منحصر به فرد و متفاوت در هر پلتفرم را پیدا خواهید کرد. 

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

انتشار هر پست در زمان متفاوت 

بسیاری از برندها دقیقا در یک زمان مشخص پست های‏ شان در تمامی شبکه های‏ اجتماعی را بارگذاری می کنند. این امر حتی اگر محتوای پست های شما در هر پلتفرم دارای تفاوت معناداری باشد، موجب ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می شود بنابراین شما باید به جای بارگذاری دسته‎جمعی پست های تان به دنبال شیوه ای تاثیرگذارتر باشید. توصیه ما در این بخش انتشار محتوا در ساعت های مختلف است. 

بدون تردید کاربران هر پلتفرم دارای عادت های متفاوتی هستند. به عنوان مثال، شاید کاربران توییتر بیشتر در صبح ها آنلاین بوده و کاربران اینستاگرام شب ها آنلاین باشند. این امر نقش مهمی برای بازاریاب شما دارد. اگر شما در این میان عملکرد مناسبی از خودتان نشان ندهید، توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت. 

توجه به آمارهای کاربردی در مورد هر شبکه اجتماعی یکی از نکات مهم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. بدون چنین آمارهای دقیقی ماهیت بازاریابی برند شما حالت شانسی خواهد گرفت. بدون تردید چنین نمونه هایی از برنامه بازاریابی برای هیچ برندی موفقیت به همراه نخواهد داشت بنابراین باید نسبت به وضعیت برنامه بازاریابی تان تجدیدنظر نمایید.

انتشار محتوا یک بار برای همیشه

برخی از بازاریاب ها تمایل بالایی برای انتشار پست های دنباله دار دارند. شاید این ایده برای برخی از برندها دارای جذابیت زیادی باشد، اما بدون تردید برای تمامی برندها تاثیرگذار نیست. برخی از کسب و کارها به طور مداوم نیاز به تولید محتوا براساس ایده های تازه دارند بنابراین تولید محتوا یک بار برای همیشه ایده بهتری خواهد بود. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس ایده های متفاوت کمک خواهد کرد. 

بدون تردید اگر شما به الگوی بازاریابی دنباله دار عادت کرده باشید، ترک آن برای تان دشوار خواهد بود، با این حال اگر تمایلی برای موفقیت در عرصه بازاریابی و برنامه ریزی شبکه های‏ اجتماعی دارید باید این نوع فعالیت را در دستور کار قرار دهید. 

اگر گاهی اوقات ایده های بسیار عالی برای بازاریابی دنباله دار پیدا کردید، هرگز فرصت را از دست ندهید. نکته مهم در این میان اولویت بازاریابی یک بار برای همیشه است بنابراین بازاریابی دنباله دار در شبکه های‏ اجتماعی باید نوعی استثنا باشد. 

توجه به قوانین بازاریابی در هر پلتفرم

یکی از اشتباهات رایج در زمینه بازاریابی در شبکه های‏ اجتماعی بی توجهی به تفاوت های هر پلتفرم است. این امر شاید در نگاه نخست مشکل چندانی برای شما به همراه نداشته باشد، اما در بلندمدت موجب ریزش شدید مشتریان برند می شود بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن برای تاثیرگذاری بر روی کاربران و مشتریان تان به نکات متفاوت در شبکه های‏ اجتماعی توجه نمایید. 

اگر شما در توییتر اقدام به بارگذاری محتوای بصری نمایید، شانس تان برای موفقیت بسیار کم خواهد شد. دلیل این امر متن محوری توییتر است. بازاریاب های حرفه ای همیشه نسبت به این نکات آگاهی دقیقی دارند بنابراین اگر شما چنین نکاتی را نمی دانید، باید هرچه سریع تر دانش تان از شبکه های‏ اجتماعی را تقویت نمایید. در غیر این صورت شرایط بسیار سختی برای تاثیرگذاری بر روی کاربران در شبکه های‏ اجتماعی خواهید داشت. 

امروزه دوره های آموزشی بسیار متنوعی برای بازاریاب ها برگزار می شود. نکته جالب اینکه اغلب دوره های موردنظر به طور آنلاین برگزار می شود بنابراین شما با شرکت در یک دوره آنلاین امکان استفاده از مزایای آن را خواهید داشت. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن کمک می کند. 

گاهی اوقات راهکار برنامه ریزی بهتر در عرصه بازاریابی در تقویت مهارت های مان نهفته است بنابراین باید از هر فرصتی برای تقویت مهارت های بازاریابی تان استفاده نمایید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. 

اهمیت فراوان کیفیت تصاویر

امروزه تصاویر در شبکه های‏ اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما در برنامه بازاریابی تان به اهمیت تصاویر توجه لازم را نشان ندهید، به زودی کمپین های تان با شکست مواجه خواهد شد. یکی از راهکارهای عالی برای رفع این مشکل مربوط به نحوه تولید محتواست. شما همیشه پیش از تولید محتوا باید به تصاویر مناسب فکر کنید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. 

اگر کسب و کار شما شرایط لازم برای تولید محتوای بصری جذاب را ندارد، باید این امر را ساده سازی کنید. امروزه بسیاری از سایت های معتبر نظیر کانوا (Canva) به طور رایگان عکس هایی برای استفاده کاربران و برندها بارگذاری می کنند. چنین عکس هایی از سوی عکاس های آماتور برای کسب شهرت به طور رایگان عرضه می شود بنابراین اگر شما عکس های مناسبی در این زمینه پیدا کردید، باید از آنها برای بهبود وضعیت بازاریابی تان استفاده نمایید. 

وقتی صحبت از بازاریابی با توجه به کیفیت تصاویر می شود، بسیاری از برندها به دلیل هزینه های مالی بالا از آن صرف نظر می کنند. همانطور که در سطر قبل گفتیم، اگر کسب و کار شما دارای بودجه مناسبی نیست، استفاده از خدمات سایت های رایگان بهترین ایده خواهد بود. 

اگر برند شما دارای بودجه مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه بازاریابی بصری است، باید حتما جایی برای آن در برنامه بازاریابی تان قرار دهید. این امر شامل استخدام عکاس های ماهر و حرفه ای در حوزه کسب و کار می شود. چنین امری مهمترین مزیت کسب و کار شما در مقایسه با رقبای تان خواهد بود بنابراین همیشه حالا دست به کار شده و از مزایای این عرصه استفاده ببرید. 

پست های مناسبتی را فراموش نکنید

پست های مناسبتی اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد. چنین پست هایی امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن را به همراه دارد بنابراین اگر شما مشکلات زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان دارید، توجه به پست های مناسبتی راهکار مناسبی برای شما خواهد بود. چنین پست هایی امکان بازاریابی بهینه و تاثیرگذاری مضاعف در بازه های زمانی مشخص را به همراه دارد. 

اگر کسب و کار شما بارگذاری پست های مناسبتی را فراموش کند، در میان مشتریان به عنوان یک کسب و کار بی فکر و بی توجه به مناسبت ها شناخته خواهد شد. بدون تردید چنین شهرتی برای هیچ کسب و کار مناسب نیست. بنابراین باید تجدیدنظر اساسی در زمینه فعالیت برندتان داشته باشید. چنین اشتباهی همیشه یکی از نقاط ضعف فرآیند بازاریابی شما محسوب می شود. بنابراین با رفع آن گام بلندی به سوی توسعه کسب و کارتان برخواهید داشت. 

بیشتر از اقتصاد دیجیتال بخوانیم

مشکل بی توجهی به نظرات همکاران

تیم های بازاریابی برای برنامه ریزی باید از نظرات دیگران هم به خوبی استفاده نمایند. این امر به طور ویژه ای به نظرات همکاران شما در تیم های دیگر شرکت نیز اشاره دارد بنابراین اگر شما از آنها برای ارائه نظر در زمینه بازاریابی درخواست نکنید، مشکلات بسیار زیادی پیش روی تان قرار خواهد گرفت. یکی از مشکلات بازاریاب ها نگاه به شدت تخصصی به حوزه تولید محتوا و برنامه ریزی است. اگر در این میان نظر یک یا چند تن از همکاران تان در بخش های دیگر را نیز جویا شوید، امکان تاثیرگذاری به مراتب بهتری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت. این امر ایده بسیار بهتری در مقایسه با دیگر فعالیت های انفرادی در حوزه برنامه ریزی بازاریابی در شبکه های‏ اجتماعی خواهد بود. 

هر برنامه موفقی در زمینه بازاریابی در شبکه های‏ اجتماعی باید جایی برای کسب تایید همکاران داشته باشد. این امر مرحله تایید نهایی و بازبینی محتوا را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. برخی از برندها به این نکته توجه لازم را نشان نمی دهند. به همین خاطر همیشه برنامه های بازاریابی شان از کیفیت پایین ‏تری در مقایسه با رقبا برخوردار است. 

برنامه ریزی دقیق برای تعامل با مشتریان

برخی از برندها در زمینه تعامل با مشتریان به طور مداوم عملکرد ضعیفی دارند. این امر شاید در نگاه نخست ناشی از تازه کار بودن بازاریاب ها باشد، اما برخی از بازاریاب ها و برندهای بزرگ نیز چنین مشکلاتی دارند. راهکار اصلی در این میان تلاش برای شناخت دقیق مشتریان و تعامل با آنها براساس آن است. این امر بسیاری از مشکلات کسب  و کارها را حل می کند. 

شاید شما در گام های نخست برای برنامه ریزی در زمینه تعامل با مشتریان ایرادهای بسیار زیادی داشته باشید، اما با اندکی تمرین و تکرار مشکلات تان حل می شود. مهمترین نکته عدم ناامیدی از شرایط تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر به شما فرصت تاثیرگذاری بر روی کاربران به بهترین شکل ممکن را می دهد. 

منبع: فرصت امروز


بیشتر از شبکه اجتماعی در اقتصادالکترونیکی:
تولید محتوا در شبکه های‏ اجتماعی با ایده های طلایی
هوش مصنوعی جدید فیسبوک بدون نیاز به رونویسی گفتار را تشخیص می‌دهد
بهبود سئو در ۱۰ گام؛ سئوی بهتر کسب و کار با استفاده از نظرات مشتریان
آیا واقعا مداخله رسانه‌های اجتماعی در انتخابات کمرنگ شده است؟
استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای بهبود مدیریت انتخابات ۲۰۲۳ نیجریه
فیسبوک و توسعه هوش مصنوعی که اطلاعات بی‌اهمیت را فراموش می‌کند
کلاب‌هاوس روی خط ارزش‌آفرینی
«کلاب‌هاوس» به‌زودی برای اندروید عرضه می‌شود
بازاریابی دیجیتال با ترندهای طلایی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. بازتاب: کلان داده ها؛ راهگشای کسب‌وکارهای نوآورانه : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: تولید محتوا در شبکه های‏ اجتماعی با ایده های طلایی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: بررسی 8 راهکار ساده و تاثیرگذار؛ چگونه برای استارت آپ مان سرمایه گذار پیدا کنیم؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: نبایدهای بازاریابی در یوتیوب برای کسب و کارها : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  5. بازتاب: 10 راز افزایش تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  6. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 9، خرداد ماه ۱۴۰۰ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا