اقتصاددیجیتالهمایش و نمایشگاه

اقتصاد دیجیتال و آینده اقتصاد ایران

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
الهام روحانی

شاخه اقتصادی فرهنگستان علوم با موضوع «اقتصاد دیجیتال و آینده اقتصاد ایران» نشستی برگزار کرد. حسین راغفر و فرشاد مؤمنی نظرات خود را درباره اقتصاد دیجیتالی بیان کردند.

اقتصاد سنتی سال‌هاست که دچار تغییر و تحول شده و جایش را به تدریج به اقتصاد دیجیتال داده است. اینترنت و استفاده از آن در همه کشورها روزبه‌روز در حال گسترش است و مردم با آن کسب و کار و زندگی می کنند. در ایران مطابق آمار حدود ۹ میلیون نفر از طریق کار در شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام،تلگرام و … امرارمعاش می‌کنند. قطع اینترنت در ماه‌های گذشته این گروه را متضرر کرده است.

شاخه اقتصادی فرهنگستان علوم با موضوع «اقتصاد دیجیتال و آینده اقتصاد ایران» نشستی برگزار کرد. نکته قابل تامل اینکه اکنون ۲۶ درصد اقتصاد دیجیتال در انحصار آمریکا و ۲۴ درصد آن در اختیار چین است.در این نشست حسین راغفر و فرشاد مؤمنی نظرات خود را درباره اقتصاد دیجیتالی بیان کردند که گزیده از آن در ادامه می‌آید.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

تلاش برای جلب مشارکت نخبگان خارج از کشور در اقتصاد

دکتر فرشاد مؤمنی اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه، در این نشست بابیان اینکه جوامع اکنون زده با تحولات جدید بی‌اعتنایی می‌کنند، گفت: هزینه فرصت اکنون زدگی برای ایران، درآینده بالاتر خواهد رفت. در عصر اقتصاد دیجیتال، انسان‌ها به انسانی‌ترین جایگاه خود در طول تاریخ می‌رسند.

وی افزود: اگر حکومت‌ها افق دید خود را تغییر ندهند و از مشارکت دادن انسان‌ها اجتناب کنند، هزینه زیادی پرداخت خواهند کرد. جلب مشارکت هم‌وطنان مقیم خارج از کشور مهم است. یکی از رموز موفقیت چین این است که آن‌ها از طریق هم‌وطنان مقیم خارج خود توانستند در یک دوره کمتر از سی سال، صادرات خود را ۷۰ برابر کنند درحالی‌که عضو WTO هم نبودند. بیش از دو دهه است که ما شاهد پدیده نوظهور جنگ جهانی استعدادها بین چین و آمریکا هستیم. آن‌قدر این نیروهای انسانی مهم هستند که بیش از ۲۴۰۰ ان جی او توسط چینی‌ها در دنیا ساخته شد تا استعدادهای خود را جذب کنند لذا تصمیم گیران ما باید بدانند در این شرایط، مشارکت زدایی از مردم و دانایان می‌تواند هزینه‌های زیادی برای امنیت ملی در برداشته باشد.

مؤمنی در پایان گفت: از دریچه مفهوم اقتصاد مقاومتی چه هزینه‌هایی کرده‌ایم و چه به دست آورده‌ایم؟ مقاومت در برابر تهدیدها، یکی از مؤلفه‌های عصر دانایی است اما عنصر کلیدی‌تر ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی است که پدیدار می‌شود. آن‌ها که دستی در اقتصاد سیاسی دارند می‌دانند که آسیب‌پذیری ایران از ناحیه عدم استفاده از فرصت‌ها، به‌مراتب شکننده آور تر بوده است بنابراین برجسته کردن فرصت‌های ناشی از اقتصاد دیجیتال و آمادگی ظرفیت‌های نهادی و انسانی یکی از ضروری‌ترین کارهایی است که می‌تواند در این زمینه رخ دهد.

 تحول اقتصاد دیجیتالی

دکتر حسین راغفر عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا (س) و اقتصاددان نیز در این نشست گفت: ما امروز به یک مصرف‌کننده صرف در حوزه اقتصاد دیجیتال تبدیل‌شده‌ایم. اگرچه اقتصاد دیجیتال در ابتدای راه خود است اما تحولات مهمی را در آینده رقم می‌زند لذا پرداختن به آن‌یک مسئله مهم و ضروری است.

وی افزود: یکی از آثار اقتصادی دیجیتال تغییر در سازمان کار است و به‌تبع آن روابط اجتماعی و مقررات نیز تغییر می‌کند. درنتیجه ما با پدیده‌ای روبرو هستیم که جبر فناوری نامیده می‌شود. از طرفی هوش مصنوعی و رباتیک به‌عنوان فناوری‌های دگرگون‌کننده باکیفیت‌های حیاتی‌تر از فناوری‌های فضای مجازی و سایر فناوری‌های قبلی مطرح هستند.

وی با اشاره به شاخص‌های حوزه اقتصاد دیجیتال گفت: ۲۶ درصد اقتصاد دیجیتال در آمریکا و ۲۴ درصد آن در اختیار چین است.

سهم کشورها از اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتال شامل بلاک چین، تحلیل داده، هوش مصنوعی، چاپگرهای سه‌بعدی، اینترنت اشیا، خودکارسازی و رباتیک و فضای ابری است. ۷۵ درصد فناوری‌های مربوط به بلاک چین در اختیار چین و آمریکا است. این دو کشور حدود ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه پلتفرم‌ها به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر این، ما شاهد تحول شاخص‌های اقتصاد دیجیتال هستیم. رشد جریان اطلاعات نیز به‌جایی رسیده است که سرعت ترافیک اینترنت از ۱۰۰ گیگابایت در روزبه ۱۵۰ هزار گیگابایت در ثانیه رسیده است.

استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به نابرابری‌های موجود در حوزه دیجیتال، گفت: اصلی‌ترین رقابتی که بین کشورهای رقیب در حوزه هوش مصنوعی وجود دارد، جذب نیروی انسانی متخصص است و باکمال تأسف باید بگویم هرچه دانشگاه‌های ما در این حوزه تولید می‌کنند، جذب کشورهای غربی می‌شوند.

منبع: ستاره صبح

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا