اقتصاددیجیتالپیشنهاد سردبیر

اقتصاد دیجیتال چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

اقتصاد دیجیتال به طور رسمی از دهه ۸۰ وارد عرصه شد و با گسترش فناوری های مدرن در یک سرعت لجام گسیخته به تمامی جوانب زندگی بشری نفوذ پیدا کرد و تمامی الگوهای سنتی را متحول ساخت.

اقتصاد دیجیتالی مفهومی کاملا مدرن و جدید است که در سایه  توسعه فناوری اطلاعات رشد نمود و اکنون دامنه قلمرو خود را به تمامی حوزه های زندگی بشری کشانیده است؛ البته اقتصاد دیجیتال یک مفهوم بسیاری کلی است که مفاهیم کلیدی دیگری را تحت لوای خود قرار داده است که از آن جمله می توان به اقتصاد اینترنتی اشاره کرد که بر پایه فناوری های دیجیتال شامل شبکه های ارتباط دیجیتالی، رایانه ها، نرم افزار و دیگر فناوری های اطلاعاتی مرتبط استوار است.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۸، اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

اگرچه تعریف تمامیت اقتصاد دیجیتال به بلوغ مورد نظر خود نرسیده است، اما در یک مفهوم ساده تر می توان آن را به  شبکه ای جهانی از اقتصاد و فعالیت های اجتماعی که از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطاتی مانند اینترنت، موبایل و شبکه ها امکانپذیر گردیده است؛ توصیف کرد. این اقتصاد جهانشمول شبکه سازی دیجیتالی و زیرساخت های ارتباطی بستری واحد و یکپارچه ایجاد کرده است که در آن افراد و سازمانها با تجهیز به راهبردها به تعامل با یکدیگر، برقراری ارتباط، همکاری و جستجوی اطلاعات می پردازند.

گفتنی است، در فضای اقتصاد دیجیتال طیف وسیعی از محصولات با قابلیت تبدیل به دیجیتال، پایگاه های داده، اخبار و اطلاعات، کتاب ها و مجلات، برنامه های رادیو و تلویزیون، فیلم، بازی های الکترونیک، لوح فشرده موسیقی و نرم افزارها که در بستر دیجیتالی هر زمان و هر مکان در سرتاسر جهان قابل دسترسی و تحویل است. مصرف کنندگان و شرکت ها به مبادلات مالی دیجیتالی می پردازند که از طریق پول های دیجیتالی یا از طریق رایانه های شبکه ای اجرایی می شوند.

ناگفته نماند، سه عامل بسیار کلیدی از جمله افزایش توان محاسباتی، افزایش سرعت انتقال داده و توان ذخیره سازی بیشتر سرعت ظهور اقتصاد دیجیتال را تسریع بخشیدند و بدون شک در آینده نزدیک شتاب این تغییرات بیشتر خواهد شد چرا که در پس از انقلاب دیجیتال، تکنولوژی هایی نظیر داده های بزرگ، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، پرینتر های سه بعدی، ربات ها و پهبادها پا به عرصه گذاشتند که هرکدام به نوبه خود در پیشبرد این مهم نقش کلیدی ایفا خواهند کرد.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

ظهور شبکه های اجتماعی همانند کلاب هاوس، فیس بوک،  انستاگرام، شبکه های اجتماعی، پلتفرم های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان، مصداق اقتصاد دیجیتال هستند که با تکیه بر دستاوردهای دیجیتالی فعالیتهای صنعتی و اقتصادی جدید را ممکن ساختند و جایگزین برخی فعالیت‌های سنتی شدند؛ مکانیزم‌هایی برای کسب و کار و درآمد زایی‌ به وجود آمدند که قبل از این وجود نداشت و حتی غیر محتمل قلمداد می شدند.

ارزهای دیجیتالی همانند Bitcoin و Ethereum و Dogecoin به نوبه خود نمودی از نفوذ اقتصاد دیجیتالی در تمامی حوزه از جمله امور مالی و اقتصادی است که اکنون مورد اقبال بسیاری از نظام های بانکی و اقتصادی کلان  جهان قرار گرفته است و شکی نیست در آینده نزدیک عرصه را برای سیستم گردش مالی و پولی سنتی تنگ خواهد ساخت و در نهایت نیز پرچمدار معاملات خرد و کلان آینده بازارها خواهد شد.

اما گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال کار ساده ای نبوده و نیازمند بستر سازی و حمایت دولت ها است در این صورت شرکتهای استارت آپ یا قدیمی می توانند با انجام تحول دیجیتال، این گذار را از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال انجام داده و خود را به اقتصاد نوآوری بر پایه تکنولوژی تجهیز سازند؛ به طور کلی نقش دولت بسترسازی و حمایت است که  در  نهایت هدایت نامحسوس به اکوسیستم اقتصاد دیجیتال را ممکن می سازد.

تاثیرات پنهان و آشکار اقتصاد دیجیتال چیست؟

–  تسریع گسترش اختراعات مبتنی بر هوش مصنوعی
– افزایش سرعت دیجیتالی شدن اقتصاد 
– افزایش خدمات ارائه شده از سوی شرکت ها
– حذف موانع ورود به بازار و ایجاد بسترهای برابر برای تمامی شرکت ها
– حذف سودهای کلان دلالان
– افزایش سرعت تبادل اطلاعات ملی و بین المللی
– شبکه ای شدن لوازم خانگی و اتومبیل های هوشمند از طریق اینترنت اشیاء
– هوشمند سازی سیستم های حمل و نقلی
– ایجاد تحولات بنیادی در الگوهای آموزشی و  راهبردهای رفتاری

منبع: بازار

بیشتر از اقتصاد دیجیتال در elececo:
طرح «مدیریت بازار رمزارزها» در مجلس بررسی می‌شود
آینده مشاغل و نقش انسان ها
تصمیم جدی آمریکا و اروپا در زمینه اقتصاد دیجیتال؛ گسترش همکاری در هوش مصنوعی
انقلاب بانکداری در گرو احراز هویت و امضای دیجیتال
منافع اقتصادی کشورها از هوش مصنوعی
برزیل به دنبال کاهش شکاف دیجیتالی در دوران «کرونا » است
ارتقا سطح بلوغ منابع انسانی، مزیت رقابتی اقتصاد دیجیتال
هوش مصنوعی به بورس چه کمکی می‌کند؟
اقتصاد دیجیتال و دولت آینده ایران
تحلیل اکونومیست از رشد باج‌افزارها و تاثیر آن بر توسعه اقتصاد جهان؛ پاندمی باج‌گیری اینترنتی
اسناد دیجیتال جایگزین پول‌های کاغذی؛ اسکناس به پایان راه می‌رسد
با برخی پیشگامان فناوری سال ۲۰۲۱ مجمع جهانی اقتصاد آشنا شوید
زیرساخت‌ برای توسعه اقتصاد دیجیتال لازم است اما کافی نیست
شمارش معکوس برای رسیدن به سهم ۵۰ درصدی اقتصاد دیجیتال
رشد اینشورتک کندتراز سایر حوزه‌های فین‌تک
زیان ۲۰ میلیارد دلاری حملات سایبری
اجرای اولین قرارداد هوشمند کاردانو روی شبکه آزمایشی Alonzo

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: اقتصاد دیجیتال و دولت آینده ایران : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا