اقتصاددیجیتالکسب و کار هوشمند در ایران

فاتحه ای برای اقتصاد دیجیتال؛ کاهش درآمد، کندی فعالیت

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

 مدیران استارتاپ‌های اقتصاد دیجیتال از کاهش ۳۰درصدی درآمد و کندی ۳۰ درصدی فعالیت‌هایشان می‌گویند.

الفت نسب: مدیران استارتاپ ها امیدی ندارند که وضعیت تا چندماه آینده بهتر می شود. هیچ چشم اندازی وجود ندارد. افرادی در مقابل ما وجود دارند که ادبیات ما را نمی فهمند. متوجه منظور ما نمی شوند و تا اعتراض می کنیم می گویند فقط واتس اپ و اینستاگرام را بسته ایم و نرم افزارهای داخلی محدودیتی ندارند. در واقع حرف و سخن یکدیگر را متوجه نمی شویم. هیچ مترجمی نیز در این زمینه وجود ندارد.

فعالان کسب و کارهای اینترنتی معتقدند کندی و محدودیت های اینترنت نه تنها در کارشان اختلال ایجاد کرده بلکه موجب ناامیدی بیشتر فعالان استارتاپی شده است. این امر باعث شده بسیاری از فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور به فکر تعطیلی کسب و کار خود بوده و فعالیتشان را تنها تا پایان اسفندماه جاری ادامه دهند.

عدم پذیرش پروژه های جدید و تنها تحویل کارهای پیشین از نشانه‌های تعطیلی کسب و کارهای اینترنتی است. نیروی انسانی فناوری به فکر مهاجرت و مدیران استارتاپی به فکر خانه نشینی و تعطیلی کسب و کار خود هستند. دلیل عمده آن نبود چشم انداز مشخص از آینده و احتمال تداوم محدودیت های اینترنتی است. از سویی دیگر سنگ اندازی در اتحادیه ها و انجمن های کسب و کارهای اینترنتی به حدی برای مدیران این انجمن ها دغدغه ایجاد کرده که دیگر فرصت درخواست مطالبات خود از مسئولان را ندارند. سنگ اندازی ها در اتحادیه کسب و کارهای مجازی از آن جمله است.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

۳۰ درصد فعالیت‌ها کند شده‌اند

 مدیران استارتاپ‌های اقتصاد دیجیتال از کاهش ۳۰درصدی درآمد و کندی ۳۰ درصدی فعالیت‌هایشان می‌گویند.

عادل طالبی، استراتژیست کسب و کارهای اینترنتی گفت: بعد از محدود کردن اینترنت، ۳۰ درصد از فعالیت های ما کندتر شده و خروجی و نتیجه فعالیت هایمان نیز نسبت به روزهای عادی بسیار کمتر شده است. زمانی که در یک کار خدماتی، ۳۰ درصد فعالیت ها کندتر شود، ۳۰ درصد از درآمد نیز از دست می رود. در نتیجه به جای سودآوری هزینه و درآمد سربه سر می شود.

او افزود: بسیاری از استارتاپ ها به دلیل شرایط ناامیدانه حاکم بر اقتصاد دیجیتالی قصد دارند کار خود را تعطیل کنند. البته زمانی که مدیر یک استارتاپ تصمیم می گیرد کار خود را تعطیل کند، نمی تواند آن را همین امروز ببندد، بلکه باید تعهدات کاری خود را انجام دهد. استارتاپ های بسیاری دیگر قراردادهای جدید نمی پذیرند چراکه قصد دارند تعطیل کنند.

سنگ اندازی‌های وزارت صمت

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است وزارت صمت با سنگ اندازی بر سر فعالیت‌های این اتحادیه موجب شده اعضای آن نتوانند مطالبات خود را با فراغ بال به دولت و مجلس منتقل کنند.

رضا الفت نسب گفت: محدودیت های اینترنتی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بر روی فعالیت های اکوسیستم استارتاپی تاثیرگذاشته است. البته مشکل فقط کندی اینترنت نیست، محدودیت‌هایی که در چند ماه اخیر به وجود آمده است، موج ناامیدی را در اکوسیستم کسب و کارهای آنلاین ایجاد کرده و کسب و کارها تصمیم گرفته اند کار خود را تعطیل کنند.

او افزود: به ویژه استارتاپ ها ی متوسط رو به پایین، مخصوصا در شهرستان ها تصمیم قطعی مبنی بر تعطیلی استارتاپ خود دارند. بسیاری از کسب و کارها قصد دارند فعالیتشان را تا نوروز ادامه داده و از سال آینده، دفتر خود را تعطیل کنند.

الفت نسب با اشاره به اینکه مشکل اصلی نبود چشم انداز روشن است، بیان کرد: مدیران استارتاپ ها امیدی ندارند که وضعیت تا چندماه آینده بهتر می شود. هیچ چشم اندازی وجود ندارد. افرادی در مقابل ما وجود دارند که ادبیات ما را نمی فهمند. متوجه منظور ما نمی شوند و تا اعتراض می کنیم می گویند فقط واتس اپ و اینستاگرام را بسته ایم و نرم افزارهای داخلی محدودیتی ندارند. در واقع حرف و سخن یکدیگر را متوجه نمی شویم. هیچ مترجمی نیز در این زمینه وجود ندارد.

او افزود: وزارت ارتباطات در دوران وزیر پیشین عملکرد بهتری داشت. وزیر با فعالان استارتاپی ارتباط خوبی داشت و موضوعات مختلف را بررسی می کرد و به مشکلشان رسیدگی می کرد. وزیر ارتباطات فعلی می گوید به من ارتباطی ندارد، من اینترنت را قطع نکرده ام. بله، شما قطع نکرده اید، اما می توانید تلاش کنید تا اینترنت را مجددا وصل کنید. حداقل تلاش کنید تا بگوییم وزیر پیگیر مشکلاتمان است و به شورای امنیت مشکلات استارتاپ ها را انتقال داده است.

الفت نسب گفت: وزیر فعلی ارتباطات فقط می گوید شبکه ملی اطلاعات را فعال می کنیم، پیام رسان های داخلی رشد کرده اند و کاربران بسیاری به آن اضافه شده اند. گزارش از اپراتورها می گیرند که کاربران مشکلی از بابت وصل شدن به اینترنت ندارند، در میدان سیدخندان فیلم می گیرند که اینترنت سرعت دارد و مشکلی بابت کندی آن وجود ندارد. با این رفتارها هیچ چشم اندازی برای کسب و کارهای اینترنتی وجود ندارد.

باید فاتحه اقتصاد دیجیتال را بخوانیم

این فعال اکوسیستم استارتاپی معتقد است باید آماده شویم تا فاتحه اقتصاد دیجیتال ایران را بخوانیم. به اعتقاد او موج ناامیدی از وضعیت اقتصادی بسیار بدتر است. فعالان استارتاپی درآمد دارند اما نمی دانند در آینده چه اتفاقی قرار است رخ دهد. مردم نیز به دلیل اجبار برای اتصال به فیلترشکن ها خرید اینترنتی کمتری انجام می دهند. چراکه برای خرید اینترنتی در داخل کشور باید فیلترشکن را قطع کنند.

الفت نسب با اشاره به تعطیلی اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: وزارت صمت کسب و کارهای مجازی را تعطیل کرد. اکنون فعال است اما چندماهی است که جلوی انتخابات هیات مدیره را می گیرد. سپس فردی را از خارج اکوسیستم استارتاپی به عنوان مدیر انتصاب کرد. چندین ماه است که مردم پیگیر پروانه کسب و کارهای مختلف هستند اما اتحادیه درگیر مشکلات اینچنینی شده است. من را از اتحادیه به صورت غیرقانونی عزل کردند اما به دیوان عدالت اداری شکایت کردم و دستور گرفتم که برگردم. با اینهمه به حدی درگیر این مشکلات هستیم که برای اکوسیستم استارتاپی نمی توانیم به نمایندگان مجلس و وزیر ارتباطات مطالبات خود را منتقل کنیم.

موج جدید مهاجرت

با اختلالات و تعطیلی کسب و کارها به زودی شاهد موج جدید مهاجرت قشر متخصص فناوری اطلاعات که اکثرا قشر جوان هستند، خواهیم بود. متخصصان آی تی به راحتی در دیگر کشورها ویزای کاری و کاری مناسب پیدا می کنند. با وجود این مشکلات در داخل کشور، ادامه فعالیت در ایران برایشان منطقی نیست. در این میان از دست رفتن نیروی انسانی متخصص و باهوش برای کشور خسرانی جبران ناپذیر است.

منبع: فراز

فاتحه ای برای اقتصاد دیجیتال؛ کاهش درآمد، کندی فعالیت

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا