اقتصاددیجیتالهمایش و نمایشگاه

نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه برگزار شد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی برگزار شد. در این همایش رئیس صندوق توسعه ملی، رئیس سازمان بورس، رئیس انجمن مالی ایران، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و فعالانی از بخش خصوصی حضور داشتند و در خصوص اهمیت هوشمندسازی صحبت کردند. در این همایش همچنین بر لزوم هوشمندسازی نظام حکمرانی به‌عنوان لازمه هوشمندسازی اقتصاد تأکید شد.

رضا راعی، رئیس انجمن مالی ایران در ابتدای این همایش با بیان اینکه هوشمندسازی اقتصاد ایران به کاهش فساد و سایر معضلات کمک می‌کند، توضیح داد که در تلاش هستیم تا رشته‌ای تحت عنوان فین‌تک در کنار سایر رشته‌های مالی دانشگاه تهران ایجاد کنیم.

او با اشاره به اهمیت هوشمندسازی اقتصاد ایران ادامه داد: «اگر هوشمندی به کمک ما بیاید، دولت و بازار کارآمدتر خواهند شد.»

اقتصاد هوشمند بدون حکمرانی هوشمند ممکن نیست

شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در ادامه این همایش گفت: «موضوعی که کمتر به آن توجه می‌شود، تحولات نهادی بسیار مهمی است که هوشمندسازی اقتصاد در پی دارد.»

او با اشاره به حوزه کریپتوکارنسی،‌ به نبود رگولاتوری نظام‌مند در این حوزه اشاره کرد و توضیح داد که به‌عنوان مثال رمزارز ملی یکی از مواردی است که حتی به لحاظ تناقض لفظی هم با آنچه واقعاً بانک مرکزی در حوزه کریپتوکارنسی به آن بپردازد، فاصله دارد.

حسینی ادامه داد: «آیا می‌توان جامعه‌ای را تصور کرد که فقط بعد اقتصاد آن هوشمند باشد؟ چطور ممکن است شهر و جامعه هوشمند نباشند و اقتصاد هوشمند باشد؟ اساسا‍ً جامعه و شهر هوشمند فراتر از اقتصاد هوشمند است و ما باید آن را مطالبه کنیم.»

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

او تأکید کرد که اگر ما حکمرانی هوشمند نداشته باشیم، نمی‌توانیم اقتصاد را هوشمندسازی کنیم.

حسینی توضیح داد: «در حوزه بازار سرمایه اتفاقات خوبی افتاده، اما ما هنوز توسعه و عمق مالی لازم را نداریم.»

به عقیده حسینی، دیجیتالی‌نشدن برخی حوزه‌های اقتصادی، توسعه جزیره‌ای، محدودیت منابع انسانی و شکننده‌بودن مدل‌های کسب‌وکاری از جمله چالش‌های حوزه اقتصاد هوشمند در ایران است.

او ادامه داد که تعامل‌ناپذیری نیز از دیگر چالش‌های این حوزه است.

حسینی توضیح داد: «ما در کمیسیون جهش تولید به این جمع‌بندی رسیدیم که یکی از موضوعات اساسی در نظام اقتصادی، موضوع تأمین مالی است؛ در نتیجه طرحی را در کمیسیون تحت عنوان «تأمین مالی تولید و بازآفرینی نظام مالی کشور» دنبال می‌کنیم.»

درآمد‌های نفتی باید به صندوق توسعه ملی وارد شود

در ادامه همایش مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی گفت: «اطلاعاتی که از صندوق توسعه ملی در میان مقامات کشور وجود دارد ناقص است و این موضوع به صندوق توسعه ملی صدمه می‌زند.»

غضنفری ادامه داد: «در حالی که طبق اساسنامه، صندوق توسعه ملی یک صندوق توسعه‌ای و صیانتی است اما چنین برداشتی وجود ندارد و با یک روش حکمرانی غلط، صندوق توسعه ملی هم می‌تواند به سرنوشت حساب ذخایر ارزی دچار شود.»

به گفته او، منابع صندوق در جاهایی رسوب کرده که به بهانه تولید برگردانده نمی‌شود و این در حالی است که توسعه‌ای هم صورت نمی‌گیرد. تنها صندوقی که در دنیا تسهیلات می‌دهد صندوق توسعه ملی ایران است و در دیگر کشورها چنین اتفاقی نمی‌افتد.

غضنفری ادامه داد: «ما باید صندوق توسعه ملی را به صندوق ثروت ملی تبدیل کنیم. با توجه به اساسنامه‌ شاید نتوان به هوشمندسازی مد نظر رسید و در نتیجه اساسنامه نیازمند اصلاحات است.»

او تأکید کرد: «از نظر من همه درآمدهای نفتی و گازی باید به صندوق بیاید. در ۴۰ سال گذشته سرمایه را با ثروت اشتباه گرفتیم. ما معتقدیم نفت ثروت نیست؛ سرمایه است. اگر این قاعده را در ۴۰ سال گذشته رعایت می‌کردیم، کل واریزی دولت‌ها به صندوق توسعه ملی به ۱۵۰ میلیارد دلار محدود نمی‌شد.»

به گفته او ما در نظام اقتصادی به‌شدت نیازمند بازسازی و هوشمندسازی مفاهیم هستیم.

لزوم هوشمندسازی در مردم‌نهاد‌کردن بازار سرمایه

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این همایش ضمن بیان اینکه حضور مردم و سهامداران خرد در بازار سرمایه به دلایل مختلف پررنگ شده است، عنوان کرد: «روزانه حدود ۵٠٠ هزار نفر در بازار سرمایه ایران معامله می‌کنند.»

او تأکید کرد که باید بر دموکراتیزه‌کردن فایننس، نحوه مشارکت سرمایه‌داران خرد و مردم‌نهادکردن بازار سرمایه بیشتر تمرکز کنیم.

عشقی توضیح داد که یکی از دغدغه‌های شورای عالی بورس در خصوص سهام عدالت این است که چگونه اراده مدیریتی ۵٠ سهامدار عدالت را به شرکت‌های سرمایه‌پذیر منتقل کنیم که امید است در بستر هوشمند بتوان به این امر دست یافت.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه در حال حاضر بازار سرمایه می‌تواند بهترین بازار برای جذب نقدینگی باشد، گفت: «اولویت ما این است که این منابع را به سمت تولید هدایت کنیم و اگر در سال ٩٩ هم نصف سرمایه‌های بازار به سمت تولید می‌رفت، بعد از دو سال شاهد به ثمر رسیدن آنها بودیم.»

او همچنین با اشاره به ریزش پنج‌درصدی امروز بورس توضیح داد که نوسان جزو ذات بازار است و دائمی نیست و تأکید کرد که سازمان قصد بستن بازار را ندارد.

همچنین محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس از ورود یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اقتصاد دیجیتال به بورس تا یک ماه آینده خبر داد. او در این نشست اعلام کرد: «در تلاشیم تا پایان همین ماه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال را در بورس تهران پذیرش کنیم.»

از اوخر سال ۹۸ زمزمه‌هایی برای ورود شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال به بازار سرمایه شنیده شد و در این بین تنها تپسی توانست سال گذشته وارد بازار فرابورس شود.

شرکت‌هایی مانند اسنپ، دیجی‌کالا و کافه‌بازار از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های اقتصاد دیجیتال هستند که مدتی است در صف انتظار پذیرش بورس هستند. باید منتظر ماند و دید شرکت مورد اشاره گودرزی کدام یک از آنهاست.

منبع: راه‌پرداخت

  • نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه برگزار شد

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا