امنیت ارز دیجیتالامنیت اقتصاد دیجیتالفناوری بلاک چین

روند امضای دیجیتال در بلاک‌چین چگونه است؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

معمولا برای تایید تراکنش‌ها در شبکه بلاک‌چین از امضای دیجیتال استفاده می‌شود. در این مقاله به هر آنچه که در خصوص امضای دیجیتال بلاک‌چین باید بدانید اشاره کرده ایم.

از آنجایی که دنیای ارزهای دیجیتال یک عرصه نوظهور است، خیلی از افراد شک و تردیدهایی در خصوص امنیت آن دارند. این افراد می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توان با خیال آسوده، به معامله در این بازار پرداخت. بلاک‌چین و بازار رمزارزهای دیجیتال در حال حاضر از امن‌ترین و پرسودترین بازارهای مالی هستند. اگر شبکه بلاک چین امنیت کافی نداشت مسلما تا این حد به طور گسترده استفاده نمیشد و مخاطبانی از سرتاسر دنیا نداشت. یکی از روش‌هایی که شبکه بلاک چین برای حفظ امنیت از آن استفاده می‌کند، امضای دیجیتال است.

امضای دیجیتال یک روش مطمئن برای این است که بتوان از صحت، اعتبار و اصالت یک محتوا یا پیام مطمئن شد. این پروسه از امن‌ترین روش‌ها برای حفاظت از پیام‌ها و اسناد محرمانه است. معمولا برای تایید تراکنش‌ها در شبکه بلاک‌چین از امضای دیجیتال استفاده می‌شود. در این مقاله به هر آنچه که در خصوص امضای دیجیتال بلاک‌چین باید بدانید اشاره کرده ایم.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در بلاک‌چین

امضای دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

روند کار امضای دیجیتال بلاک‌چین ، از سه مرحله اساسی تشکیل شده است:

۱. هش کردن پیام‌ها یا داده‌های دیجیتال

این پروسه با عبور داده‌ها از طریق یک الگوریتم هش انجام می‌شود. سپس با استفاده از مقادیر ریاضی، یک مقدار هش (که همان خلاصه پیام است) تولید خواهد شد. این پروسه یک راهکار امنیتی فوق العاده است خصوصا زمانی که می‌خواهید پیام‌تان را فقط برای یک شخص خاص ارسال کنید.

هش با کمک یک فرمول درست می‌شود. این گونه امنیت عملیات انتقال را تضمین می‌کند و این اطمینان را ایجاد می‌کند که خرابکاران و هکرها نمی‌توانند به داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

۲.امضا کردن

بعد از این که داده‌ها هش شدند، فرستنده باید پیام را امضا کند. پروسه امضا کردن زمانی رخ می‌دهد که فرستنده پیام، از رمزنگاری کلید عمومی استفاده کند.

الگوریتم‌های امضای دیجیتال گوناگونی در بلاک‌چین قرار دارند که هر یک عملکرد خاصی دارند. به طور کلی، امضای خلاصه پیام (داده‌های هش شده) با کلید خصوصی فرستنده انجام می‌شود. و گیرنده با کمک کلید عمومی‌ای که توسط امضاکننده ارائه شده، می‌تواند اعتبار این داده‌ها را بسنجد.

در کل، فرستنده هم کلید عمومی و هم کلید خصوصی را تولید می‌کند. اما فقط کلید عمومی را با گیرنده پیام به اشتراک می‌گذارد. هر امضای دیجیتال با محتوای همان پیام ارتباط دارد. این به این معناست که هر یک از پیام‌هایی که امضا شده اند، امضای متفاوتی دارند. هیچ فردی نمی‌تواند این امضا را جعل یا از آن کپی برداری کند.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

۳. تایید

پروسه تایید زمانی صورت می‌گیرد که گیرنده پیام از کلید عمومی‌ای که توسط فرستنده در اختیار او قرار گرفته استفاده کند و دریافت پیام و صحت امضا را به تایید برساند.

مزایای امضای دیجیتال در بلاک‌چین چیست؟

به این علت که امضای دیجیتال بلاک‌چین از فناوری رمزنگاری استفاده می‌کند، سطح امنیت بسیار بالایی دارد. البته این ساده‌ترین مزیت و ویژگی مثبت این روش امنیتی است. امضای دیجیتال مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد که از جمله آنها می‌توان موارد زیر را نام برد:

احراز هویت فرد و اطمینان از اعتبار محتوا در بلاک‌چین

این امضا دو کلید عمومی و خصوصی دارد که با کمک آنها می‌توان به راحتی از معتبر بودن فرستنده و سند (پیام) اطمینان حاصل کرد.

عدم امکان دستکاری اطلاعات

قبلا ممکن بود طرفین یک قرارداد، در متن قرارداد یا جزئیات آن دست ببرند و بندهایی از آن را به نفع خود تغییر دهند و ویرایش کنند. اما امضای دیجیتال زبان برنامه نویسی دقیقی دارد و امکان ثبت اتوماتیک قراردادها را فراهم کرده است. در نتیجه دیگر نیازی نیست که طرفین نگران تغییر بندها و دستکاری اطلاعات باشند. زمانی که مفاد قرارداد توسط طرفین تایید شود، بر اساس اطلاعات و مشخصات پیش فرض و به صورت کاملا خودکار، قرارداد انجام و ثبت می‌شود.

اتوماسیون قرارداد مالی و غیرمالی در ارزهای دیجیتال

در گذشته زمانی که فردی احساس خطر می‌کرد یا قصد کلاهبرداری داشت، زیر بار نمی‌رفت که خودش سندی را امضا کرده و آن امضا را جعلی می‌خواند. اما امروزه و با کمک اتوماسیون فرآیندهای اداری، صحت همه چیز کاملا مشخص است. به این صورت فرد نمی‌تواند ادعا کند که امضای دیجیتال او را جعل کرده اند.

کاهش هزینه‌های تایید قرارداد

در گذشته برای عقد قرارداد، باید هر دو طرف در یک محل مشخص حضور پیدا می‌کردند و قرارداد را عقد می‌کردند. علاوه بر این باید به واسطه نیز هزینه‌ای را پرداخت می‌کردند. امضای دیجیتال بلاک‌چین نیاز به این هزینه‌های اضافی را از بین برده است.

کاربرد امضای دیجیتال در بلاک‌چین چیست؟

امضای دیجیتال علاوه بر رمزارزها و حوزه بلاک‌چین ، در سایر زمینه‌ها نیز استفاده می‌شود که در اینجا به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم:

استفاده از امضای دیجیتال در امور مالی

بعد از این که ارزهای دیجیتال بین افراد سرتاسر جهان به محبوبیت رسیدند، اپلیکیشن‌هایی به وجود آمدند که عملکرد آنها به صورت غیر متمرکز بود (با کنترل و حاکمیت کاربران). این اپلیکیشن‌ها روی امور مالی تمرکز می‌کنند.

کاربر می‌تواند یک کلید عمومی ایجاد کند که به عنوان نماینده‌ای از اطلاعات او باشد. دیگر کاربران هم می‌توانند با کمک همان کلید با کاربر مورد نظر در ارتباط باشند.

نقش امضای دیجیتال در امور ترابری چیست؟

اگر بخواهید در حالت معمولی یک بسته را به نقطه‌ای دورتر ارسال کنید باید از طریق پست یا گمرک اقدام کنید. این روش‌ها به علت اشتباهات گسترده انسانی و امکان دستکاری اطلاعات توسط افراد سودجو، گاهی با مشکل مواجه می‌شوند.

فناوری رمزنگاری این امکان را فراهم کرده که اطلاعات را به روش رمزنگاری شده و کاملا دقیق، به صورت دیجیتال بایگانی کنید. فرآیند بایگانی داده، از طریق تکنولوژی بلاک‌چین صورت می‌گیرد. در این پروسه، اطلاعات به هم متصل شده و یک رشته از اطلاعات دقیق، منظم و پیوسته ایجاد می‌شود که دارای زمان بندی هستند.

در این شرایط اطلاعاتی که به ارسال و دریافت کالا مرتبط هستند با کمک تکنولوژی بلاک‌چین در شبکه به ثبت و تایید می‌رسند و کاربر می‌تواند به طور کامل روی آنها نظارت دقیقی داشته باشد. این بدان معناست که با مشکلات ‌لجستیک روبرو نمی‌شوید.

امور خدماتی توسط امضای دیجیتال

از قرارداد هوشمند در بسیاری از زمینه‌ها همچون خرید املاک، خدمات مرتبط با بیمه، بازی‌های آنلاین و… که به قرارداد دوطرفه و تعامل طرفین نیاز داشته باشند نیز استفاده می‌شود.

نقطه قوت این روش تراکنش دوطرفه، این است که مورد تایید طرفین قرار می‌گیرد. در نتیجه بدون اشتباه خواهد بود و حق هیچ کسی ضایع نمی‌شود.

بررسی نهایی

امروزه تکنولوژی بلاک‌چین به علت ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد تبدیل به یک ابزار امن برای حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی شده است. امضای دیجیتال بلاک‌چین تنها یکی از ابزار امنیتی و کاربردی این شبکه است که به ما نشان می‌دهند فناوری‌ای که در ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود از نظر امنیت و شفافیت، تضمین شده است.

امضای دیجیتال بسیاری از کارها را ساده تر کرده است و این امکان را برای کاربران فراهم کرده که در زمان و هزینه صرفه جویی کنند.

منبع: پلازا

  • روند امضای دیجیتال در بلاکچین چگونه است؟

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا