بیت‌کوین

ویتالیک بوترین: امنیت شبکه بیت کوین در بلند مدت در معرض تهدید است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مازیار نسیمی

ویتالیک بوترین موسس اتریوم در مصاحبه با بلومبرگ به نگرانی‌های خود درباره پایداری بلندمدت امنیت در شبکه بیت کوین پرداخت.

ویتالیک بوترین در مصاحبه اخیر خود دو دلیل برای نگرانی درباره امنیت بیت کوین در آینده مطرح کرد.

بوترین نگران این موضوع است که با اتمام پاداش بلاک یا با کاهش تدریجی آن، کارمزد تراکنش‌ها به تنهایی مشوق کافی برای ادامه کار ماینرها نباشد و با قطع فعالیت از سوی این گروه، امنیت شبکه بیت کوین به خطر بیفتد. با این حال بوترین معتقد است که شبکه بیت کوین پتانسیل این را دارد تا به سیستمی تبدیل شود که چندین تریلیون دلار تراکنش را پردازش و مدیریت می‌کند.

باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که با ادامه روند هاوینگ زمانی می‌رسد که تمام موجودی بیت کوین استخراج شده باشد (تخیمن زده می‌شود که این اتفاق تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد). پس از آن ماینرهایی که تراکنش‌ها و بلاک‌ها را تایید می‌کنند تنها پاداشی که دریافت می‌کنند کارمزد تراکنش‌ها است و بوترین معتقد است بسیار بعید است که شبکه بیت کوین بتواند از کارمزدها، درآمد کافی برای اجرای سیستم و ادامه فعالیت شبکه کسب کند.

بوترین در این خصوص گفته است:

اول از همه باید گفت در بلندمدت امنیت شبکه بیت کوین کاملا به کارمزد تراکنش‌ها متکی خواهد بود و اگر شبکه بیت کوین در صدد تبدیل به سیستمی است که بتواند چند تریلیون دلار پردازش کند، در زمینه کسب درآمد کافی از طریق کارمزد تراکنش‌ موفق عمل نکرده است. کارمزد تراکنش‌های بیت کوین روزانه تقریبا ۳۰۰,۰۰۰ دلار است و طی ۵ سال اخیر افزایش چندانی نداشته است.

نگرانی دوم بوترین در مورد امنیت بیت کوین

در وهله بعدی، بوترین مدعی است که فرایند اجماع اثبات کار دارای آسیب‌پذیری‌هایی است که ممکن است امنیت اطلاعات کاربران را به خطر بیاندازند. بوترین مدعی شده است که در گواه اثبات کار به ازای هر دلاری که در کارمزد تراکنش‌ها خرج می‌شود، محافظت بسیار کمتری نسبت به گواه اثبات سهام ارائه می‌شود.

موسس اتریوم پیش‌بینی کرده است در آینده فرضی که تقریبا ۵ تریلیون دلار بیت کوین وجود دارد، فقط کافی است که ۵ میلیارد دلار بیت کوین در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم حمله موفقیت‌آمیز به شبکه انجام دهیم.

طبق گفته‌های بوترین، شرایط هنگامی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم ماکسیمالیست‌ها و ماینرهای بیت کوین حتی تمایلی ندارند تا انتقال شبکه بیت کوین به گواه اثبات سهام را در نظر بگیرند.

بوترین گفته است: نگرانی بعدی من این است که گواه اثبات کار به ازای هر دلاری که برای کارمزد تراکنش‌ها خرج می‌شود، سطح امنیت بسیار کمتری نسبت به گواه اثبات سهام ارائه می‌دهد. انتقال شبکه بیت کوین از گواه اثبات کار به گواه اثبات سهام نیز عملا غیرممکن و بعید به نظر می‌رسد. در آینده‌ای که ۵ تریلیون دلار بیت کوین وجود دارد و فقط به ۵ میلیارد دلار بیت کوین نیاز است تا حمله موفقیت‌آمیز به شبکه انجام شود، چه شرایطی رخ خواهد داد؟ البته اگر به شبکه بیت کوین حمله شود، انتظار دارم که طرفداران و ماکسیمالیست‌های بیت کوین، حداقل انتقال به گواه اثبات سهام هیبرید و دوگانه را قبول می‌کنند. اما به نظرم انتقال سختی خواهد بود.

این نکته نیز قابل ذکر است که شبکه اتریوم هر روز به انتقال به گواه اثبات سهام نزدیک‌تر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این به‌روزرسانی که به آن مرج (Merge) گفته می‌شود، حد فاصل ۱۰ الی ۲۰ سپتامبر (۱۹ الی ۲۹ شهریور) انجام شود و پس از انجام این انتقال، انتظار می‌رود مصرف انرژی شبکه کاهش یابد.

منبع: میهن بلاکچین و به نقل از فین‌بولد،

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا