امنیت ارز دیجیتالامنیت اقتصاد دیجیتالکاربرد بلاک‌چین

بررسی امن ترین شبکه های بلاکچینی و پروژه های آنها

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

برای بلاکچین‌هایی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند، استانداردهای توکن راهنمایی برای ایجاد، صدور و استقرار توکن‌های جدید روی آن‌ها هستند. از شبکه انتقال اتریوم که این روزها پرکاربردترین شبکه انتقال توکن است تا بایننس و ترون، هر کدام استانداردهای خاصی از توکن را ارائه می‌دهند که امکان اجرای پروژه‌های مختلف را نیز به توسعه‌دهندگان می‌دهند. اما از میان این شبکه‌ها کدام امن‌تر هستند و کدام پروژه‌های این شبکه‌ها را باید زیر نظر بگیریم؟ بررسی امن ترین شبکه های بلاکچینی و پروژه های آنها، موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

شبکه انتقال erc20Ethereum Request for Comment (ERC) اساساً مجموعه‌ای از اسناد فنی است که دستورالعمل‌هایی برای توسعه یک قرارداد هوشمند را در بر دارد. در واقع، شبکه اتریوم مجموعه خاصی از عملکردها را برای هر نوع توکن تعریف می‌کند و تعامل بین برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند را نیز تسهیل می‌بخشد. به همین ترتیب، استاندارد توکن ERC-20 طرحی برای ایجاد توکن‌های قابل تعویض در شبکه اتریوم است.

حال با وجود تطبیق‌پذیری استاندارد توکن، هر توکن ERC-20 دارای یک عملکرد اصلی استاندارد است. به عبارت دیگر، تمام توکن‌های ایجاد شده با استفاده از ERC-20 با یکدیگر و سرویس‌های سازگار مانند MyEtherWallet یا MetaMask قابلیت همکاری دارند.

erc-20 پراستفاده‌ترین استاندارد توکن در تاریخ است و به همین ترتیب، اغلب توکن‌هایی که می‌شناسید و در کوین مارکت کپ نیز موجود هستند از این استاندارد استفاده کرده‌اند. برای نمونه، توکن ALGO که جزو پروژه‌های قدرتمند این روزهای کریپتوکانسی به‌شمار می‌رود نیز یک توکن ERC20 است.

پروژه اتریوم- چند پروژه مهم روی شبکه erc20

همانطور که گفتیم، شبکه Erc-20 بستر را برای اجرای قراردادهای هوشمند و پروژه‌های مختلف فراهم می‌آورد. برای مثال در زمینه یک پلتفرم بازی غیرمتمرکز، استاندارد ERC-20 را می‌توان برای ایجاد یک ارز دیجیتال که به عنوان ارز درون بازی عمل می‌کند، استفاده کرد. این ارز می‌تواند توسط بازیکنان از طریق گیم پلی به دست آید، با اتریوم معاوضه یا با سایر بازیکنان معامله شود.

همچنین از آنجایی که توکن بازی از استاندارد ERC-20 پیروی می‌کند و بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده، می توان آن را به طور ایمن در یک کیف پول سازگار با اتریوم مانند MyEtherWallet یا MetaMask ذخیره کرد. این کار به بازیکنان اجازه می‌دهد تا به راحتی دارایی‌های درون بازی خود را مدیریت کنند و در اکوسیستم اتریوم نقشی داشته باشند.

برخی از معروف‌ترین نمونه‌ پروژه‌های روی ERC-20 عبارتند از:

  •  (Wrapped Bitcoin (WBTC
  •  (Chainlink (LINK
  •  (USD Coin (USDC
  •  (Dai (DAI
  •  (Binance Coin (BNB
  •  (Compound (COMP
  • (Aave (LEND
  •  (Maker (MKR
  •  (Uniswap (UNI

شبکه انتقال bep20

BEP-20 استانداردی است که مشخصات فنی توکن‌های مورد استفاده در زنجیره BNB زیربنای صرافی ارزهای دیجیتال Binance را ارائه می‌دهد. این شبکه دومین استاندارد پرکاربرد توکن است که بر مبنای ERC-20 ساخته شده و تمام ویژگی‌های آن را نیز دارد اما با اکوسیستم Binance سازگار شده است.

توکن‌های BEP-20 به طور یکپارچه با dApps و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) در بلاکچین BNB کار می‌کنند. این استاندارد فرمت انعطاف‌پذیری را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا اشکال مختلف توکن‌ها را راه‌اندازی کنند. بایننس در واقع قصد دارد یک پلتفرم جایگزین برای بلاکچین اتریوم با کارمزد تراکنش کمتر و سرعت پردازش سریع‌تر باشد.

پروژه های مهم روی شبکه bep20

همانند erc-20، شبکه bep20 نیز می‌تواند فضای مناسبی را برای توکن‌ها و پروژه‌های مختلف فراهم آورد. برخی از مشهورترین توکن‌ها و پروژه‌ها روی این شبکه عبارتند از:

  • Binance USD
  •  (PancakeSwap (CAKE
  •  (Bakery Token (BAKE
  •  (SafeMoon (SAFEMOON
  • (Cream (CREAM
  • (TOKO Crypto Coin (TOKO
  •  (WazirX (WRX
  •  (Trust Wallet Token (TWT
  •  (Swipe (SXP
  •  (Alpha Token (ALPHA

BAKE و CAKE دو صرافی غیرمتمرکز مشهور هستند که خدمات معاملات ارزهای دیجیتال، NFTها و دیفای را ارائه می‌دهند. CREAM یک این پلتفرم وام‌دهی است که به صورت غیرمتمرکز عمل می‌کند و نرخ های بهره جذابی را با حداقل کارمزد ارائه می دهد و تراست ولت توکن، توکن ولت مشهور TRUST wallet است. همانطور که می‌بینید، انواع مختلفی از پروژه‌ها و با اهداف متفاوت روی شبکه bep20 فعال هستند.

شبکه انتقال bep2

BEP2 استاندارد توکن بومی مورد استفاده در زنجیره بایننس است. زنجیره بایننس که در آوریل ۲۰۱۹ راه اندازی شد، عمدتاً برای تجارت سریع و کارآمد دارایی‌های دیجیتال، با تمرکز بر امنیت، تمرکززدایی و توان عملیاتی بالا طراحی شده است. توکن‌های BEP2 توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) هستند، به این معنی که هر توکن در زنجیره بایننس هویت منحصر به فردی دارد و نمی‌توان آن را بیشتر تقسیم کرد.

توجه داشته باشید که اگرچه هر دوی استانداردهای bep20 و bep2 هر دو متعلق به زنجیره بایننس هستند اما توکن‌های شبکه bep2 غیرقابل تعویض و bep20 قابل تعویض‌اند. بنابراین این دو استاندارد با هم متفاوت‌ بوده و نباید با هم اشتباه گرفته‌ شوند.

مهم ترین پروژه های BEP2

مهم‌ترین پروژه‌هایی که بر روی شبکه bep2 اجرا می‌شوند عبارتند از:

 BTCB: کوینBTCB  ۱۰۰٪ توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می‌شود.

BUSD: این یک استیبل کوین با پشتوانه USD یا دلار آمریکا است که مانند تتر با آن نسبت ۱ به ۱ دارد. BUSD به عنوان توکن BEP2 و ERC20 در دسترس است.

پروژه‌های دیگری مانند ،Fantom (FTM)، Polygon (MATIC) Tether (USDT)، Ripple (XRP)، Polkadot (DOT) و Cardano (ADA) نیز در این لیست هستند.

شبکه انتقال trc20

تا به اینجای مقاله، شما با سه نمونه از مشهورترین انواع شبکه‌های انتقال توکن آشنا شدید. اما اگر فعال حوزه ارزهای دیجیتال باشید و بدانید بلاکچین چیست و چطور باید از آن استفاده کرد، حتما نام یک استاندارد توکن دیگر یعنی trc-20 نیز به گوشتان خورده است.

TRC20 یک استاندارد فنی است که در پلتفرم بلاکچین TRON برای اجرای قراردادهای هوشمند و ایجاد توکن‌ها استفاده می‌شود.

TRC20 یک شبکه سریع است و از تعداد کاربران زیادی پشتیبانی می‌کند. این شبکه همچنین دارای بسیاری از ویژگی های مدرن است و حتی از تراکنش‌های همتا به همتا پشتیبانی می‌کند و با ERC20 نیز سازگار است.

مهم ترین پروژه های TRC20

مهم‌ترین پروژه‌ای که بر روی شبکه trc20 اجرا می‌شود، پروژه تتر و استیبل کوین آن است. علاوه بر تتر پروژه‌هایی که روی این شبکه کار می‌کنند عبارتند از:

  • (Revain (REV
  •  (JUST (JST
  •  PYRO Network
  • WINk
  •  USDJ
  •  IG Gold

شبکه انتقال trc10

TRC-10 استاندارد توکن بومی در بلاکچین TRON است. این استاندارد برخلاف trc20 به ماشین مجازی (TRON (TVM نیاز ندارد. همچنین کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه چندین برابر کمتر از شبکه TRC20 است.

توکن‌های TRC-10 در ابتدا بخشی از بلاکچین اتریوم بودند تا زمانی که شبکه اصلی TRON باز شد، و آن‌ها توانستند به شبکه بلاکچین خود منتقل شوند. توکن‌های با استاندارد trc10 با تمام کیف پول‌های اصلی ارزهای دیجیتال سازگار هستند و استفاده از آن‌ها (در بیشتر موارد) کاملا رایگان است. البته این شبکه امکان اجرای قراردادهای هوشمند را ارائه نمی‌دهد.

امن ترین شبکه های بلاک چین؛ اتریوم، ترون و یا بایننس؟

اتریوم، ترون و بایننس، قدیمی‌ترین و پرکاربردترین شبکه‌های انتقال توکن هستند که استانداردهای مختلف را ارائه می‌دهند. این شبکه‌ها در واقع بستری برای انواع قراردادهای هوشمند، توکن‌ها و اپلیکشن‌های فراهم می‌آورد. در این مقاله به بررسی امن ترین شبکه های بلاکچینی و پروژه های آنها، پرداختیم. ب

منبع: ایرانیکارت

  • بررسی امن ترین شبکه های بلاکچینی و پروژه های آنها
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا